استان چومپون در یک نگاه

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، استان چومپون با پیشینه ای طولانی در تاریخ، دروازه جنوبی ورود به کشور تایلند به شمار می رود. سواحل زیبای چومپون از مهم ترین جاذبه های گردشگری این استان است.

استان چومپون در یک نگاه

استان چومپون یکی از استان های جنوبی کشور تایلند، واقع در قاره آسیا است. این استان که در خلیج تایلند قرار گرفته است، با استان های پراچواب خیری خان، سورات تانی و رانونگ در تایلند و با استان تانینتاریی در کشور میانمار همسایه است. مرکز این استان، چومپون نام دارد.

استان چومپون نزدیک به 500 هزار نفر جمعیت و مساحتی با ابعاد 6 هزار کیلومتر مربع دارد. حدود 90٪ جمعیت این استان را بودایی ها تشکیل می دهند و مسلمانان و مسیحیان درصد بسیار کمی را به خود اختصاص داده اند. زبان مردم چومپون تایلندی است.

استان چومپون تحت حکومت مرکزی تایلند قرار گرفته است. این حکومت یکپارچه، از نوع پادشاهی مشروطه است. در راس، سران نظامی و ارتشی قرار می گیرند و سه قوه مجریه، قضایی و مقننه دولت را تشکیل می دهند. به دلیل وجود سران نظامی در بالاترین مقام های حکومتی، نوعی دیکتاتوری بر جو تایلند حکمفرما است.

کمتر از یک قرن پیش، قسمت جنوبی استان چومپون، به عنوان استانی جداگانه شناخته می شد که لانگ سوان نام داشت. این دو استان در سال 1932 ادغام شدند. در نوامبر سال 1989، توفان گای در این استان تلفات سنگینی به جا گذاشت. میزان کشته ها به بیش از 500 نفر تجاوز کرد و 160 هزار نفر خانه خود را از دست دادند. توفان گای 1989، تنها توفان استوایی در تاریخ بود که توانست با آن قدرت به مرزهای تایلند برسد.

آب و هوای استان چومپون استوایی است. بیشترین میزان بارندگی در تابستان صورت می گیرد و در فصل زمستان این میزان کاهش می یابد. دمای متوسط در این استان حدود 26 درجه سانتی گراد گزارش شده است.

فرودگاه چومپون در 30 کیلومتری شمال شهر چومپون واقع شده است و پروازهایی روزانه به مقصد بانکوک در آن به زمین می نشیند. سیستم قطار ملی در مرکز شهر چومپون قرار گرفته است و قطارهای سریع السیر به مقصد بانکوک و دیگر شهرها به صورت روزانه برقرار است. برای جابجایی های درون شهری می توانید از اتوبوس های عمومی، تاکسی، تاکسی های موتوری و سانگتیو استفاده کنید.

از مهم ترین شهرهای این استان می توان به چومپون و لانگ سوان اشاره کرد.

سوغاتی های استان چومپون شامل موز های محلی، میوه رامبوتان، میوه منگوستین و قهوه دوریان می شود. یکی از خاص ترین و گران ترین سوغاتی های چومپون، لانه پرنده نام دارد. این خوراکی مغذی برای بچه ها و زنان توصیه شده است. شما برای خرید می توانید به بازار شبانه خیابانی (Street Night Market) در شهر چومبون سر بزنید.

یکی از دیدنی های استان چومپون سواحل منطقه پاتیو است. این سواحل با طول 30 کیلومتر در نزدیکی فرودگاه چومپون قرار گرفته اند.

دیدنی های استان چومپون شامل موزه های متنوع می شود که از آن جمله می توان کاخ سلطنتی کروم لوانگ چومپون خت اودومساک (Krom Luang Chumphon Khet Udomsak Royal Palace) و موزه ملی چومپون (Chumphon National Museum) را نام برد.

از دیگر دیدنی های استان می توان به منطقه کائو ماتسی (Khao Matsee)، ساحل تونگ ووا لائن (Thung Wua Laen Beach)، پارک ملی مو کو چومپون (Mo Ku Chumphon National Park) و مقبره شاهزاده چومپون (Prince of Chumphon Shrine) اشاره کرد.

منبع: کجارو / tourismthailand.org / tripadvisor.com / wikitravel.org / en.wikipedia.org

به "استان چومپون در یک نگاه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان چومپون در یک نگاه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید