جاذبه های کپنهاگ؛یکی از آرام ترین مرکز های دنیا، عکس

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، کپنهاگ، مرکز و عظیم ترین شهر این کشور است. شما در این شهر، ساختمان مجلس فلکتین (Folketing) در کاخ کریستین برگ (Christiansborg) که سریال برگن (Borgen) در آن فیلم برداری شد و همین طور خانواده سلطنتی را در کاخ املی بورگ (Amalienborg) پیدا خواهید کرد.

جاذبه های کپنهاگ؛یکی از آرام ترین مرکز های دنیا، عکس

مسلماً کپنهاگ، این آرام ترین مرکز اسکاندیناوی یک حس اروپایی منحصر به فرد دارد. یک زندگی خیابانی آرام همراه با فرهنگ خاص کافه هایش که باعث خواهد شد دوباره و دوباره به این شهر برگردید. این شهر برای افرادی که می خواهند پیاده به جستجوی محل اوقات فراغت خود بپردازند و بعلاوه برای عاشقان دوچرخه سواری (که محبوب ترین سیستم حمل و نقل در شهر است) فوق العاده خواهد بود.

در شهر که قدم بزنید متوجه علاقه این شهر به دریا خواهید شد که خود را در معماری رنگارنگ ساختمان های بندر ساحلی نیهاون (Nyhavn) و کشتی های بلندی که در اسکله لنگر انداخته اند، نشان خواهد داد. به یاد داشته باشید اینجا شهری است که ادعا می نماید انقلاب غذاهای شمال اروپا در آن آغاز شده است؛ در نتیجه همین موضوع، کپنهاگ خانه برخی از مشهورترین رستوران های جهان است، از جمله رستوران نوما (Noma) که باید از ماه ها قبل در آن میز رزرو کرد!

1. پارک تفریحی تیوولی

با قدم زدن از میدان تالار شهر و عبور از بلوار اندرسون، پشت پارک دیزنی به شهربازی تیوولی (Tivoli) مشهور خواهید رسید که از سال 1843 مشغول به کار است. در این پارک وسایل زیادی را برای تفریح پیدا خواهید کرد از جمله: ترن هوایی، چرخ و فلک، تالار آینه، نمایش پانتومیم، نمایش عروسک خیمه شب بازی، تئاتر در محیط های سرباز، مجموعه ای از رستوران و کافه ها، باغ گل و سالن کنسرت به سبک معماری موروها! این پارک در سراسر جهان شناخته و در فیلم های مشهوری ظاهر شده است. عده ای شاید به حق بگویند که این پارک مجذوب نماینده ترین جاذبه شهر کپنهاگ است. هنگام کریسمس شهر بازی تیوولی تزئین و به شهر عجایب تبدیل می گردد.

2. کاخ کریستین برگ

جزیره کوچک اسلوس هولمن (Slotsholmen) -که محل قرارگیری دولت دانماک هم هست- حتماً باید در برنامه بازدید گردشگران قرار بگیرد. کاخ کریستین برگ همیشه تاریخ 800 ساله خود را به رخ می کشد و امروزه خانه مجلس، دفتر نخست وزیری و دیوان عالی دانمارک در آن واقع شده است. علاوه بر این، برخی قسمت های کاخ به وسیله خاندان سلطنتی استفاده می گردد و خوشبختانه همچنان برای بازدید عموم باز است. می توانید سری به استحکاماتی بزنید که به وسیله اسقف آبسالون (Absalon) در سال 1167 بنا شد. ویرانه های قصر آبسالون و دژ قرون وسطایی (که گردشگران می توانند آنها را مشاهده نمایند) زمانی کشف شدند که قصر کنونی در حال ساخت بود.

3. موزه ملی دانمارک

با یک قدم زدن 10 دقیقه ای از شهربازی تیوولی در کنار خیابان وسترگید (Vestergade) می توانید به موزه ملی دانمارک برسید. هر کسی که به تاریخ و فرهنگ دانمارک علاقه دارد حتماً باید از موزه ملی دیدن کند. شما در این موزه می توانید کتیبه های سنگی و بخشی از تاریخ دانمارک را شامل مجموعه ارابه خورشید (یک گاری که در حال حمل خورشید است) که بیش از 2000 سال عمر دارد و متعلق به دوره رومی ها و کلیسای گوتیک است، مشاهده کنید. بعلاوه ظروف چینی، نقره، اشیای عتیقه و سکه هم در این موزه به چشم می خورد. مجموعه های مردم نگارانه شامل اشیائی از گرینلند (Greenland) نمونه های فوق العاده از زندگی در بین اسکیموها است.

آثار منطقه ها دیگری مثل آسیا، آفریقا، اقیانوسیه و هند هم پوشش داده شده است. در اینجا شما می توانید کاخ شاهزاده (1744 میلادی) ساختمانی عجیب که تحت تاثیر معماری فرانسوی آن دوره ساخته است را هم ببینید. می توانید به موزه توروالدسن (Thorvaldsen) بروید تا آثار این مجسمه ساز مشهور دانمارکی را به دیدن بنشینید.

4. گالری ملی دانمارک

گالری ملی دانمارک علاوه بر اینکه عظیم ترین نمایش دهنده مجموعه هنرهای دانمارک از قرن 17 تا زمان حال به شمار میرود، کارهای دیدنیی از تمام جهان را در خود جای داده است. در این گالری شاهکارهای هنر دانمارک و شمال اروپا (از 150 سال پیش تا به امروز) و بعلاوه نقاشی هایی از اساتید هلندی مانند ادوارد مونک و پیکاسو به چشم می خورد. نور طبیعی که از طبقه بالای گالری وارد موزه می گردد، محیطی فوق العاده را در گالری ایجاد می نماید. یادتان باشد قبل از اینکه در موزه به گردش بپردازید حتماً یک نقشه تهیه کنید. کافه ای که در موزه وجود دارد تجربه ای بسیار دلپذیر برای شما به ارمغان خواهد آورد و محل مناسبی است تا در محیط اطراف خود غرق شوید و آرامش به دست آورید.

5. بندر نیهاون

در پشت کاخ سلطنتی املی بورگ (Amalienborg) بندر نیهاون (Nyhavn) واقع شده است که هم نامِ خیابان کناری خودش است. در انتهای بندر، لنگرگاهی وجود دارد که برای یادبود ملوانان دانمارکی که در جنگ جهانی دوم جان خود را از دست دادند به پا شده است. نیهاون زمانی یکی از منطقه ها بدنام چهارگانه شهر بود اما حالا با وجود خانه های سه گوش رنگ روشن ، رستوران ها و کافه های بی تعداد تبدیل به مجذوب نماینده ترین قسمت های شهر شده که در تصاویر مختلف از کپنهاگ می توان آن را پیدا کرد. کشتی های قدیمی روستایی همیشه در کنار بندرگاه قرار دارند. با یاری قایق های تفریحی و بادبانی می توانید از بندر به سوئد و بعلاوه داخل کانال ها بروید.

6. برج گرد

برج گرد در سال 1642 به اسم یک رصدخانه ساخته شد اما در حال حاضر خانه مجموعه های به جای مانده از ستاره شناس مشهور تیکو براهه (Tycho Brahe) شده است. با بالا رفتن از راه پله های عریض و مارپیچ می توانید یک چشم انداز منحصر به فرد از شهر کپنهاگ را تجربه کنید. یک جاذبه تازه دیگر کف شیشه ای است که در 25 متری زمین به صورت معلق واقع شده است و می توانید نظاره گر مرکز برج باشید. هواداران نویسنده محبوب دانمارکی هانس کریستین اندرسن خرسند می شوند که بدانند این برج محل یکی از داستان های مشهور او دخترک کبریت فروش بوده است. بعد از دیدنی چشم انداز اطراف و نفسی تازه کردن چرا در اطراف برج قدیمی قدمی نزنید؟ از اینجا می توانید خیابان های اسکیندگا (Skindergade) و کایزاگه (Kejsergade) را مشاهده کنید که به میدان گابرداتو (Gråbrødretorv) یکی از مجذوب نماینده ترین میدان های کپنهاگ با ساختمان های روشن و رنگ شده منتهی می شوند.

7. کاخ املین بورگ

کمتر از یک و نیم کیلومتر از قلعه روزنبرگ (Rosenborg) در محله فردریکشتاین (Frederiksstaden) می توانید خواهرخوانده قلعه روزنبرگ، یعنی کاخ املین بورگ (امالین بورگ) را پیدا کنید که در کنار اسکله باغ واقع شده است. 4 قصری که در این منطقه رو به میدان قرار دارند در ابتدا برای نجیب زادگان کپنهاگ ساخته شده بودند اما بعد از آتش سوزی که در کاخ کریستین برگ در سال 1974 صورت گرفت به وسیله خانواده سلطنتی تصرف شد. این کاخ نام خود را از ملکه سوفی آمالی (Sophie Amalie) گرفته، کسی که تابستان ها به این کاخ مجلل نقل مکان می کرد. کاخ در سال 1689 در یک آتش سوزی از بین رفت. این منطقه طراحی شد تا مدلی باشد از جامعه دانمارک که در آن پادشاه در مرکز و خانواده های اشرافی در کنار او قرار دارند. امروزه ملکه مارگارت دوم و خانواده او در طبقه دوم قصر کریستین نهم زندگی و از قصر مولت (Moltke) برای ملاقات های رسمی استفاده می نمایند. سربازان گارد سلطنتی با کلاهی از پوست خرس و یونیفرمی به رنگ آبی (در جشن ها به رنگ قرمز، سفید و آبی) جز نمادهای منحصر به فرد شهر هستند.

8. خرید در خیابان استروگت

با 5 دقیقه قدم زدن از کاخ کریستین برگ به منطقه خرید استروگت (Strøget) خواهید رسید، جایی که تعداد زیادی بوتیک، کافه و رستوران وجود دارد، استروگت لقبی است که این منطقه از قرن 18ام با خود یدک می کشد و شامل چندین پیاده روی متقاطع روی یکدیگر است که از میدان شهرداری آغاز می گردد و در میدان تازه شاه به خاتمه می رسد. برخی از خیابان های مجاور در شمال هم فقط محل عبور عابران پیاده هستند. برندهای بین المللی مانند ماکس مارا (Max Mara)، لویی ویتون، پرادا و هرمس در انتهای این خیابان روبه روی میدان تازه شاه قرار دارند. استروگت را به سمت میدان شهرداری دنبال کنید تا بتوانید از برندهای مقرون به صرفه قیمتی مانند اچ اند ام، ویکدی و زارا خرید داشته باشید.

9. کاخ روزنبرگ

با کمتر از 10 دقیقه قدم زدن از برج گرد می توانید به کاخ روزنبرگ (Rosenborg) که حالا خانه برخی از عظیم ترین گنجینه های دانمارک است، می رسید. این کاخ به وسیله پادشاه دانمارک، کریستین پنجم به اسم قصری برای لذت و عیاشی ساخته شد. تا سال 1720 میلادی خانواده سلطنتی در این کاخ ساکن بود و بعد از آن به اسم قصر تابستانی مورد استفاده نهاده شد. در سال 1838 این کاخ و متعلقاتش تبدیل به موزه شد. در زیرزمین کاخ می توانید به تاج و نشان های سلطنتی دسترسی پیدا کنید. قسمت های خاص کاخ، اتاق مرمر، اتاق پذیرایی سبک باروک و سالن شوالیه (که مراسم تاجگذاری در آن برگزار می گردد) است. بعلاوه پرده های زیبای روزنبرگ هم وجود دارند که از سال 1693 روی دیوارها آویزان هستند. سرویس های چینی نفیسی هم به نمایش در آمده اند از جمله سرویس چینی فلور دانیکا.

10. دژ کستلیت و مجسمه پری دریائی

بگذارید با شما صادق باشیم، نمی توانید به مرکز دانمارک بروید و مجسمه پری دریایی را نبینید؛ بنابراین در کنار اسکله از کاخ نیهاون به دژ بروید (کمتر از 2 کیلومتر) و نگاهی به مجسمه و اطرافش بیندازید. این مجسمه برنزی به وسیله ادوارد اریکسن در سال 1913 بر اساس داستانی افسانه ای از هانس کریستین اندرسن درباره یک پری دریائی که همه چیز را به خاطر عشق، فدای ملاقات با یک شاهزاده در خشکی می نماید، ساخته شده است. اما به خاطر اینکه شاهزاده جبران کار او را نکرد پری مجبور شد جهانی انسان ها را ترک کند و یکبار دیگر به دریا برگردد. دژ کستلیت (Kastellet) هم همان دژ قبلی فردریک هاون (Frederikshavn) است که قدیمی ترین قسمت آن به سال 1625 تعلق دارد. ساختمان دژ به خوبی مراقبت شده و ارزش بازدید را دارد.

11. میدان سالن شهرداری

میدان سالن شهرداری تحت تاثیر ساختمان شهرداری (آغاز ساخت 1892 - خاتمه ساخت 1905) نهاده شده که ترکیبی از معماری رنسانس ایتالیایی و قرون وسطایی دانمارکی است. اگر برای شما جالب است می توانید از برج سالن با ارتفاع 106 متر بالا بروید؛ این بلندترین ارتفاعی خواهد بود که در شهر به آن دسترسی خواهید داشت! خود ساختمان هم با مجسمه و نقاشی های مختلف آراسته شده است. در بالای ورودی اصلی مجسمه ای از اسقف آبسالون که با مس طلاکاری شده واقع شده است؛ در سالن عظیم هم نیم تنه هایی از افراد برجسته دانمارک مانند مارتین نیروپ (1849-1921) معماری که ساختمان را طراحی نموده، برتل توروالدسنمجسمه ساز (1770-1840)، هانس کریستین اندرسن نویسنده مشهور (1805-1876) و نیلز بور فیزیکدان (1885-1962) نهاده شده است.

ساعت جهانی در میدان ورودی اصلی به وسیله ینس اولسن (Jens Olsen) ساعت ساز مشهور در سال 1955 طراحی و ساخته شد و نه تنها زمان و تاریخ بلکه المان های مختلف صور فلکی نجومی را هم نشان می دهد.

منبع: گردشبان

به "جاذبه های کپنهاگ؛یکی از آرام ترین مرکز های دنیا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های کپنهاگ؛یکی از آرام ترین مرکز های دنیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید