دارم از وضع مزاجم گله چندان که مپرس

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، در این مقاله به این اسهال و بیماری های مرتبط به آن می پردازیم تا با علایم هشداردهنده آشنا شوید و بتوانند دیگر بیماری های ناشی از اسهال را هم بشناسند و در صورت لزوم دانسته هایشان را به دیگران هم منتقل نمایند.

دارم از وضع مزاجم گله چندان که مپرس

دارم از وضع مزاجم گله چندان که مپرس

مصاحبه با دکتر ایرج خسرونیا درباره انواع و اقسام اسهال

در این مقاله به این اسهال و بیماری های مرتبط به آن می پردازیم تا با علایم هشداردهنده آشنا شوید و بتوانند دیگر بیماری های ناشی از اسهال را هم بشناسند و در صورت لزوم دانسته هایشان را به دیگران هم منتقل نمایند.

چه افرادی بیشتر دچار بیرون روی یا اسهال می شوند؟

همه افراد گاه گداری مدفوع شل و آبکی پیدا می نمایند. اسهال اغلب حاصل یک عفونت ویروسی یا باکتریایی یا از عوارض جانبی داروها (مخصوصا آنتی بیوتیک) است. با رفع شدن عفونت یا عادت کردن بدن به دارو، اسهال هم اغلب متوقف می شود. اسهال طولانی مدت عموما حاکی از اختلال گوارشی است.

به اسهال های مرتبط با آنتی بیوتیک اشاره کردید. دلیل این رویداد چیست؟

آنتی بیوتیک یا چرک خشک کن می تواند باکتری هایی را که به طور معمول در دستگاه گوارش زندگی می نمایند، نابود و آنها را با باکتری های اسهال زا جایگزین کند. حدود 20 درصد افرادی که آنتی بیوتیک مصرف می نمایند دچار این مشکل می شوند. این اسهال اغلب خفیف و کوتاه مدت است. گاهی ممکن است فرد دچار عفونت جدی روده عظیم و اسهال شدید شود.

افرادی که به این نوع اسهال دچار می شوند، چه علایمی از خود نشان می دهند؟

اسهالی که حین یا مدت کوتاهی پس از درمان با آنتی بیوتیک آغاز شود و بعلاوه تب و انقباضات شکمی از نشانه های چنین اسهال هایی است.

چه نوع آنتی بیوتیک هایی موجب اسهال می شوند؟

آنتی بیوتیک ها، به ویژه کلیندامایسین و آمپی سیلین می توانند سبب بروز اسهال شوند. این نوع اسهال اغلب در نتیجه تغییر محیط روده به وسیله آنتی بیوتیک ها روی می دهد. این تغییر محیط به برخی باکتری ها اجازه رشد و نمو می دهد.

آیا آماری از اندازه اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک وجود دارد؟

اسهال ناشی از آنتی بیوتیک ها نسبتا شایع است و حدود 25 درصد از مصرف نمایندگان کلیندامایسین و 10 درصد از استفاده نمایندگان آمپی سیلین را مبتلا می نماید. اغلب اسهال ناشی از مصرف این داروها 4 تا 10 روز پس از درمان آنتی بیوتیکی آغاز می شود و علایم آن پس از قطع دارو تخفیف می یابد، با این وجود در برخی افراد، علایم تا مدتی پس از قطع آنتی بیوتیک هم ادامه دارد.

اسهال ناشی از آنتی بیوتیک چه خطراتی دارد؟

بسیاری از افراد پس از قطع آنتی بیوتیک بهبود می یابند اما برخی به اسهال پایدار مبتلا شده و دچار کاهش آب بدن می شوند. برخی مواقع هم اسهال شدید می تواند به شرایط تهدیدنماینده زندگی تبدیل شود.

چه درمانی برای این نوع مسائل پیشنهاد می شود؟

با قطع آنتی بیوتیکی که عامل این اسهال است و گاهی با استفاده از داروهای دیگر آثار زیان بار داروهای آنتی بیوتیکی مرتفع می شود.: بیماری التهابی روده هم می تواند اسهال ایجاد کند؟بیماری التهابی روده واژه ای است که اغلب برای توصیف دو اختلال مشابه به کار می رود. این دو بیماری مجرای گوارش را مبتلا می نماید. دلیل ایجاد آنها هم هنوز معین نشده است. این دو اختلال عبارت اند از بیماری کرون و کولیت اولسراتیو.

چطور علایم کرون را تشخیص دهیم؟

اسهال طولانی مدت، درد و انقباضات شکمی، وجود خون در مدفوع، تب، احساس خستگی، کاهش وزن ، درد مفاصل و ضایعات پوستی از نشانه های بیماری کرون است. این بیماری نوعی التهاب مزمن روده است و قادر است روده عظیم یا هر قسمت دیگری از مجرای گوارش را هم متاثر سازد. این بیماری اغلب در سنین 15 تا 35 سالگی برای اولین بار تشخیص داده می شود.

بیماری کرون چه خطراتی دارد؟

دوره این بیماری در افراد گوناگون بسیار فرق دارد. برخی از مبتلایان به کرون، پس از اولین یا دومین حمله بیماری، بدون علامت باقی می مانند. سایر افراد دچار حملات عودنماینده درد شکم، اسهال و تب می شوند. بیماری کرون اغلب طولانی مدت است اما ممکن است در این فاصله، دوره های بلندمدتی هم به وجود آید. اسهال گاهی آن قدر ناتوان نماینده است که موجب سوءتغذیه شدید می شود. درد شکم پس از صرف غذا که به دلیل افزایش تدریجی انسداد روده روی می دهد، گاهی موجب می شود فرد بیمار از غذاخوردن اجتناب کند.

آیا بیماری کرون درمان پذیر است؟

این بیماری درمان قطعی ندارد. هدف از درمان این بیماری، کاهش التهابی است که موجب شعله ورشدن علایم و نشانه ها می شود. گاهی اوقات، کاهش التهاب نه تنها سبب تسکین علایم، بلکه به خاموشی طولانی مدت بیماری منجر می شود. درمان اغلب شامل مصرف دارو یا جراحی است. توجه داشته باشید اگر بیماری کرون بدون علامت باشد، درمان چندان ضرورتی ندارد.

در صحبت هایتان از اسهال ناشی از کولیت اولسراتیو هم نام بردید؟

در بیماری کولیت اولسراتیو، اسهال خونی، درد شکم، احساس احتیاج فوری به اجابت مزاج، تب، کاهش وزن، درد مفاصل و ضایعات پوستی مشاهده می شود. برخلاف بیماری کرون که می تواند بخشی از مجرای روده را مبتلا سازد، کولیت اولسراتیو فقط محدود به روده عظیم است. همچون بیماری کرون، دلیل این بیماری هم ناشناخته است. کولیت اولسراتیو نوعی بیماری مزمن طولانی مدت است. در این بیماری یک واکنش التهابی روی می دهد که معینه آن ایجاد زخم های ظریف و آبسه های کوچک در پوشش داخلی روده عظیم است. این واکنش ها تقریبا همواره راست روده را درگیر می نمایند و ممکن است به کل روده عظیم هم توسعه یابند. اندازه درگیری روده عظیم در افراد فرق دارد. این بیماری در هر سنی روی می دهد اما در سنین 15 تا 35 سالگی شایع تر است.

کولیت اولسراتیو چطور تشخیص داده می شود؟

کولیت اغلب به وسیله روشی به نام کولونوسکوپی تشخیص داده می شود. در این روش لوله باریک و انعطاف پذیری که به دور بینی متصل است، به درون روده عظیم وارد می شود. اگر بافت ها ملتهب باشند، دیواره های روده حتی پس از تماس ملایم با لوله معاینه دچار خون ریزی می شوند و ممکن است یک نمونه بافتی برای آنالیز از محل برداشته شود.

بیماری کولیت اولسراتیو چه خطراتی دارد؟

گاهی اوقات کولیت بدون علامت است و گاهی روده عظیم چنان ملتهب می شود که سبب اسهال خونی می شود. این حملات ناگهانی بیماری ممکن است به طور متناوب با دوره هایی از خاموشی جایگزین شود.

در حدود 15 درصد از مبتلایان به کولیت اولسراتیو، بیماری همه روده را درگیر می نماید و ممکن است به اسهال خونی شدید، تب و درد شکم منجر شود. اگر علایم و نشانه ها به طور پیش فراینده بدتر شود، به اتساع روده عظیم و پارگی بخش های سیار ملتهب آن ختم می شوند. این دو حالت جزو اورژانس های پزشکی هستند. بعلاوه در افرادی که حداقل 8 تا 10 سال از ابتلای آنها به این بیماری می گذرد و در آنهایی که بیش از نیمی از روده عظیم درگیر شده است، خطر بروز سرطان روده عظیم بیشتر است.

درمان کولیت اولسراتیو چگونه صورت می گیرد؟

هدف از درمان، کنترل فرآیند التهاب، تسکین علایم و پیشگیری از بروز عوارض است.

برخی از منابع علمی معتقدند که شیوه تغذیه در این بیماری موثر است. نظر شما چیست؟

هنوز ثابت نشده است که غذاهای خاص، کولیت اولسراتیو را بهتر یا بدتر می نمایند اما بهتر است از غذاهایی که بنا به تشخیص خود بیمار، علایم بیماری را تشدید می نمایند، پرهیز شود.

آیا بیماری های دیگری هم با علامت اسهال بروز می نمایند؟

بله، انسداد روده و اختلال سوءجذب، دو بیماری دیگری هستند که با اسهال بروز می نماید. در انسداد روده، اسهال با دل پیچه و قولنج همراه است که گاهی می گیرد و گاهی رها می نماید. سایر علایم هم نفخ واضح، سر و صدای شکم و تهوع و استفراغ است. انسداد روده، بسته شدن نسبی یا کامل روده کوچک یا روده عظیم است. این حالت مانع از آن می شود که محتویات روده تخلیه شوند.

اگر فردی به انسداد روده کوچک مبتلا شود، ممکن است دردی شبیه گرفتگی عضلانی را در وسط شکم خود احساس کند و دچار حملات استفراغ هم بشود. انسداد روده در هر محلی باشد می تواند به عدم دفع مدفوع منجر شود.

انسداد روده چه طور می تواند اسهال ایجاد کند؟

اگر روده به طور کامل مسدود شده باشد، ممکن است فرد قادر به دفع گاز نباشد. انسداد نسبی روده را به انقباض و ترشح مایعات وا می دارد. اندازه مایع مترشحه بیش از مقداری است که روده بتواند آن را جذب کند و در نتیجه ممکن است موجب اسهال شود.

انسداد روده چه خطراتی در پی دارد؟

اگر انسداد، جریان خون روده را مسدود کند، بافت ها آغاز به مردن می نمایند. این حالت احتمال از بین رفتن کامل بافت و سوراخ شدن روده را افزایش می دهد. هر دو این حالات، تهدیدنماینده حیات هستند.

درباره اختلال سوءجذب هم شرح می دهید؟

اختلالات جذب هم با اسهال، کاهش وزن، انقباضات شکمی، گاز، نفخ شکم و احساس ضعف همراه است. طی فرایند هضم، مواد مغذی موجود در غذا باید به ذرات ریزی تجزیه شوند که قابل جذب به جریان خون باشند. به دلایل گوناگون ممکن است این مواد مغذی به طور کامل هضم نشده و در نتیجه به خوبی هم جذب نشوند. وقتی این حالت روی می دهد، مواد مغذی حیاتی که برای بدن لازم هستند، به وسیله مدفوع دفع می شوند که به ایجاد سوءتغذیه می انجامد.

سوء جذب می تواند از مسائل متعدد بسیاری منشأ بگیرد. در بیماری لوزالعمده، آنزیم های لازم برای هضم برخی از مواد غذایی وجود ندارد. به این حالت، اغلب سوءهضم گفته می شود. این حالت در بیماری مزمن کبد هم ایجاد می شود.

همین جا ضروری است به نوعی بیماری موسوم به سلیاک اشاره کنم که شایع ترین دلیل سوء جذب است. این بیماری به دلیل حساسیت به گلوتن (یک پروتئین موجود در گندم) و پروتئین های با عملکرد مشابه گلوتن موجود در گندم سیاه و جو دو سر به وجود می آید. عدم تحمل به گلوتن موجب می شود پوشش روده، چین های ظریف خود را که مواد مغذی باید به وسیله آنها جذب شوند از دست بدهد.

سلیاک چه نشانه هایی دارد؟

علایم و نشانه های این بیماری عبارتند از مدفوع اسهالی بد بو، نفخ، کاهش وزن و کم خونی. در موارد خفیف ممکن است علایم تنها شامل کم خونی و پوکی استخوان زودرس باشد و هیچ علامت گوارشی وجود نداشته باشد.

این بیماری چطور درمان می شود؟

بیماری سلیاک با حذف مواد غذایی حاوی گلوتن از رژیم غذایی درمان می شود. پزشک یا متخصص تغذیه به فرد بیمار آموزش می دهد که چگونه یک رژیم غذایی فاقد گلوتن را برای خود تهیه کند. در صورت رعایت یک رژیم فاقد گلوتن، پرزهای روده کوچگ در طی چند ماه دوباره شکل طبیعی و توانایی جذب خود را به دست می آورند. مدفوع به حالت طبیعی برمی شود و کاهش وزن متوقف می شود.

منبع:http://www.salamat.com

منبع: راسخون

به "دارم از وضع مزاجم گله چندان که مپرس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دارم از وضع مزاجم گله چندان که مپرس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید