رز پرورش می دهید؟ چه خاکی استفاده می کنید؟

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، رز قطعا یکی از محبوب ترین گیاهان برای پرورش است. این گیاه هم مانند هر گیاه دیگری ترجیح های خودش را دارد که اگر برایش فراهم گردد شاداب تر می ماند. اما شما می دانید رز چه خاکی را ترجیح می دهد؟

رز پرورش می دهید؟ چه خاکی استفاده می کنید؟

شایعات بدی درمورد زود رنج بودن و نازک نارنجی بودن رزها شنیده می گردد! اما بیشتر رزها خیلی هم سخت نمی گیرند! برخی از رزها مانند رزهای بوته ای و پرچینی گیاهان نسبتا سختی برای پرورش هستند. اما مثل همه گیاهان اگر شرایط مناسب رشد برایشان فراهم باشد، بدون دردسر بزرگ می شوند!

در مقاله امروز چند هدایت برای آماده کردن خاک مناسب رز قبل از کاشت آن را آورده ایم:

پی اچ خاک

پی اچ خاک مشخص می نماید که گیاه رزتان به چه مقدار از مواد غذایی موجود در خاک دسترسی داشته باشد. پس مهم است که به این نکته توجه کنید! اگر پی اچ مناسب نباشد، مهم نیست که بقیه شرایط رشد گیاه را برایش فراهم نموده اید، باز هم گیاه تان دچار شوک می گردد. خوشبختانه بیشتر رزها پی اچ معمول خاک را می پسندند. پی اچی در حد 6 تا 7 ایده آل است. بهتر است که قبل از کاشت گیاه پی اچ را مقدار بگیرید اما در صورتی که این کار را نکردید بعد از کاشت هم فرصت تعدیل پی اچ را دارید. البته توجه کنید که تغییر پی اچ خاک با یک بار کار قابل حل نیست پس اگر پی اچ خاک تان مناسب نیست رزها را در گلدان و با خاک گلدانی بکارید.

ساختار خاک

رزها به خاکی با زهکشی مناسب احتیاج دارند که در عین حال رطوبت را هم به مدت کافی در خود نگه دارد تا ریشه فرصت جذب داشته باشد. پس خاک لومی خاکی مناسب برای کاشت رز است. اگر رزهایتان را در چنین خاکی نکاشته اید بهتر است خاک را ترمیم کنید. برای این کار سنگ های بزرگ موجود در خاک تان را بیرون بیاورید. به خاک ماسه یا شن اضافه نکنید. این کار شرایط را بدتر می نماید به جای آن به آسانی مقداری کمپوست طبیعی به خاک بیافزایید. چیزی مثل برگ های پوسیده و خرد شده درختان. اضافه کردن عناصر ارگانیک به خاک هم باعث افزایش زهکشی آن می گردد و هم رطوبت خاک را نگه میدارد.

غنی کردن خاک

بسیاری از باغبانان در هنگام کاشت رز عوامل بهبود دهنده به خاک اضافه می نمایند. البته گفتن اینکه با چه موادی خاک را بهبود ببخشید و غنی کنید سخت است چرا که این بستگی به نوع خاک شما و کمبودهای آن دارد. به این منظور می توانید نمونه ای از خاک تان تهیه کنید و در آزمایشگاه های خاک شناسی تست کنید که کمبوهای آن چه چیزهایی هستند. یا می توانید از روی نشانه هایی که گیاهان به شما می دهند (زردی برگ های بالا یا پایین گیاه، افتادن برگ ها و …) به این کمبودها پی ببرید. اگر گیاهان تان سالم و شاداب اند و گل دهی مرتبی دارند احتمالا خاک تان کمبودی ندارد. اما اگر زردی و خشکی و … در گیاهان می بینید احتیاج است که خاک را تغذیه کنید. به جای کود دهی به گیاهان، به خاک کود بدهید و اجازه دهید خاک خود به گیاهان مواد غذایی برساند تا هم کارتان کمتر گردد و هم گیاهان تان سالم تر بمانند.

حواستان به سطح هم باشد!

وقتی که خاکی خوب برای رزهایتان فراهم کردید، بهتر است که یک لایه 5 تا 7 سانتی متری مالچ روی سطح خاک تان قرار دهید. این کار باعث می گردد دمای خاک پایین تر بماند، رطوبت خاک حفظ گردد و از رشد بیش از حد علف های هرز هم جلوگیری گردد. برای این کار از مالچ های ارگانیک بهره ببرید تا بعد از مدتی تجزیه شوند و وارد ساختار خاک بشوند و گیاهان تان را تغذیه نمایند. برترین انتخاب ها شامل: پوسته خرد شده و ریز درختان، کمپوست های قدیمی و برگ های پوسیده است.

با اندکی توجه و انجام این کارهای ساده بوته های رزی پر از گل خواهید داشت! پس دست به کار شوید!

منبع: فوت و فن

به "رز پرورش می دهید؟ چه خاکی استفاده می کنید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رز پرورش می دهید؟ چه خاکی استفاده می کنید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید