ساختمان شرقی و غربی به چه معناست؟

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، شاید فکر کنید که همه خانه ها و ساختمان ها از نظر موقعیت، ساخت یکسانی دارند اما باید بدانید که ساختمان ها از نظر جاگیری در خیابان و یا قرار گرفتن در برج های مسکونی تفاوت های قابل توجهی با یکدیگر دارند که این تفاوت ها سبب می گردد تا خانه ها از نظرنورگیری و گرما با یکدیگر تفاوت داشته باشند. برای این که بدانید خانه شما از نظر جغرافیایی چه موقعیتی دارد باید در خصوص جهت های جغرافیایی اطلاعاتی داشته باشید! در این مقاله قرار است به آنالیز ساختمان های شرقی غربی بپردازیم و از ویژگی هایی که دارند صحبت کنیم! پس اگر شما نیز دوست دارید در این مورد اطلاعاتی داشته باشید تا خاتمه با ما همراه باشید.

ساختمان شرقی و غربی به چه معناست؟

راه شناخت و تشخیص جهت خانه به چه صورت است؟

برای این که بتوانید جهت خانه را تشخیص دهید و ملک شرقی و غربی را بشناسید، همانطور که گفتیم در درجه اول باید جهت های جغرافیای را بشناسید. ساده ترین روش برای انجام این کار نیز استفاده از جهت طلوع و غروب خورشید می باشد. به نحوی که خورشید در صبح از سمت شرق طلوع می نماید و در شب هنگام نیز از سمت غرب غروب می نماید.اگر از این روش برای تشخص جهت ملک بهره ببرید متوجه خواهید شد که خانه ها در چهار دسته بندی قرار می گیرند:

  • خانه های شمالی - جنوبی
  • خانه های شرقی - غربی
  • خانه های موجود در نبش خیابان
  • خانه های دوکله و یا دو بر

ملک شرقی و غربی به چه معناست؟

شما برای این که بتوانید ملک شمالی جنوبی را تشخیص دهید، فرایند ساده تری در پیش دارید اما برای ملک های شرقی غربی کار شما تا حدودی سخت تر خواهد بود! برای تشخیص ساختمان های شرقی غربی، اگر به نحوی بایستیم که در راستای کوچه قرار گیریم روبروی ما شمال است و ساختمان هایی که در سمت راست کوچه قرار می گیرند، ملک شرقی و آن هایی که در سمت چپ قرار می گیرند ملک غربی نامیده می شوند. در خصوص نورگیری و گرمای خانه های شرقی غربی باید گفت که در ساختمان های شرقی در ساعات اولیه روز تا نزدیک ظهر می توایند از نور خوبی که وجود دارد بهره ببرید اما پس از آن از اندازه نور کم شده و ساختمان های غربی نور بیشتری خواهند داشت.این تغییر زاویه نور به نحوی است که در ساعات سرانجامی روز ملک غربی دارای نور بسیار خوبی خواهد بود. با توجه به این موضوعی که بیان کردیم در خانه های شرقی غربی سعی بر این است که اتاق خواب ها و نشیمن را طوری طراحی نمایند تا ساکنین خانه از نور بیشتری بتوانند استفاده نمایند. معمولا در طراحی این نوع خانه ها کوشش می گردد تا اتاق های خواب در ضلع شرقی قرار خواهند بگیرند تا در ابتدای روز نور مناسبی داشته باشند و اتاق نشیمن خانه در ضلع غربی قرار خواهد گرفت تا مدت زمان بیشتری را در معرض نور خورشید باشد و در سرانجام روز نیز نور کافی داشته باشد.

ملک شرقی و غربی چه مزایایی دارد؟

  1. همانطور که در بالا نیز بیان کردیم خانه هایی که در جهت غرب هستند یا در بخش غربی خانه نور خوب و مناسبی وجود دارد و در بیشتر ساعات روز می توانید از نور طبیعی بهره ببرید.
  2. به علت نوع طراحی این نوع خانه ها و ساختمان ها اتاق خواب هایی که در بخش شرقی قرار می گیرند در ساعات ابتدایی روز نور کافی دارند و به همین علت می توانید روز شاد و پر انرژی را شروع کنید.
  3. نوری که بر ساختمان های غربی می تابد مانند نوری که بر ساختمان هایی که در جهت جنوب قرار گرفته اند گرمای زیادی ندارد بنابراین برای نگهداری گیاهان طبیعی و زنده در اتاق ها و بالکن های بسیار مناسب است.

ملک شرقی و غربی چه معایبی دارد؟

  1. همه افراد نور طبیعی در طول روز و اول صبح را دوست دارند اما اگر شما جزء افرادی هستید که با این موضوع میانه خوبی ندارید ممکن است برای شما تا حدودی اذیت نماینده باشد چرا که در اول صبح با نور خورشید رو به رو خواهید شد. البته این موضوع مشکل به حساب نمی آید و تنها با نصب یک پرده ضخیم می توانید آن را حل کنید.
  2. اصولا دیوارهای ملک شرقی و غربی در فصل تابستان گرم تر و در فصل زمستان سردتر از دیوارهای جنوبی خواهند بود. بنابراین در جهت سیستم گرمایش و سرمایش ممکن است هزینه شما کمی بیشتر از ملک های شمالی جنوبی باشد.
  3. در صورتی که جهت وزش باد غالب در منطقه جغرافیایی شرق به غرب باشد نمای ملک شرقی و غربی بیشتر در معرض آسیب باد و باران قرار خواهد گرفت و ممکن است آسیب ببنید البته این تحت شرایطی است که وزش باد و باران خیلی شدید باشد.

با توجه به مواردی که تا کنون خواندیم سوالی که پیش می آید این است که

ساخت یا خرید خانه در کدام جهت مناسب تر است؟

جدا از مواردی که در خصوص ملک و ساختمان های شرقی-غربی بیان کردیم، باید گفت که ملک ها یا ساختمان هایی که در جهت شمال قرار گرفته اند در مقایسه با دیگر املاک از مزایای بیشتری برخوردار هستند. که در مقاله ای جداگانه به آنالیز این موضوع خواهیم پرداخت. اما اگر شما جزء افرادی هستید که داشتن نور طبیعی در طول روز در قسمت های خانه برایتان اهمیت دارد، ملک جنوبی در اولویت است و پس از آن ملک غربی واقع شده است. همزمان با داشتن نور مناسب، در ملک های جنوبی گرمای بیشتری نیز وجود دارد که این داستان سبب افزایش قیمت در خانه های جنوبی شده است. در خصوص ملک شرقی -غربی نیز همانطور که گفتیم ویژگی هایی مخصوص به خود را دارند و تنها ایرادی که می توان گرفت این است که هزینه سرمایش و گرمایش در این نوع خانه بیشتر است. یکی از مزایای خوب خانه های شرقی-غربی این است که به علت داشتن نور مناسب در ساعات انتهای روز می توانید گیاهان خود را در برترین حالت ممکن پرورش دهید. پس شما با توجه به مواردی که گفته شد باید بسنجید تا اینکه متوجه شوید برترین موقعیت ملک برای شما کدام است . امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد!

مدیریت ساختمان | برترین روش مدیریت ساختمان چیست؟

مطالب بیشتر

خانه شمالی یا جنوبی چیست؟ مزایا و معایب هرکدام

معرفی برج های مسکونی آ . اس . پ (A.S.P. Building Complex)

معرفی برج رولکس فرمانیه ، قیمت خرید اجاره و شارژ ماهیانه

منبع: هومتیک

به "ساختمان شرقی و غربی به چه معناست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساختمان شرقی و غربی به چه معناست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید