سفر به دنج ترین و ناشناخته ترین جاذبه های مازندران

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، وقتی در گوشه ای از دریاچه به دیواره بتونی عظیمی می رسیم که آب با شدت تمام از لا به لای حفره هایش به سمت پایین سرازیر می شود، ابهت و اقتدار بخشی از طبیعت سلیمان تنگه آشکار می شود.

سفر به دنج ترین و ناشناخته ترین جاذبه های مازندران

وبلاگ معمای ویژه: در میان جاذبه های طبیعی مازندران، منطقه های هست که حتی بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان این سامان، از وجود آن بی اطلاع اند و شاید نامشان را هم نمی دانند، درحالی که در آبادی های آن سوی پل سفید، دنیای شگفت انگیزی وجود دارد که زیبای خفته مازندران را در آغوش گرفته است! شالیزارهای چشم نواز، رودخانه پر آب و پر خروش تجن، جنگل های بکر و انبوه، دهکده های زیبا، دره های رازآلود و جاده های پیچ در پیچ و مرتفع، بخشی از دیدنی های خیره کننده ای است که در پهنه شگفت انگیز سلیمان تنگه به چشم می آید.

وقتی در جاده فیروزکوه به سمت پل سفید حرکت می کنید، قله ای بلند بالا، نظر شما را به خود جلب می کند که بیشتر روزهای سال پوشیده از برف است، قله ای به نام نرو از بلندترین و زیباترین قله های رشته کوه البرز که در محدوده کوه های نزدیک به روستای زیبای سنگده آرمیده است. این قله که در سنگده آن را با نام نروخرو می شناسند، با ارتفاعی نزدیک به 3620 متر، تقریباً در جنوب شرقی روستای سنگده قرار گرفته است.

برای رسیدن به این قله، 3 مسیر وجود دارد که یکی مسیر جنوبی است که باید از روستای کنگلو عبور کرد و البته مشکل ترین مسیر به شمار می رود. مسیر دوم، مسیر جنوب شرقی است که از روستای آریم می گذرد و طولانی ترین مسیر برای رسیدن به این قله است.

سومین مسیر که زیباترین راه برای رسیدن به این قله است، گذشتن از روستای زیبای سنگده است. برای دسترسی به قله نرو، هنگامی که به روستای سنگده رسیدیم، باید از دوراهی شرکت چوب فریم، به جاده خاکی سمت راست وارد شویم و بعد از پیمودن چند کیلومتر، به دو راهی چشمه تلارسربند و چشمه اشک برسیم و سپس از سمت راست، خود را به چشمه تلارسربند برسانیم تا از میان جنگل، به پای قله برسیم.

سنگده، جنگلی است به جای مانده از روزگاران کهن در دامنه شمالی البرز؛ بیشتر درختان این جنگل رنگارنگ، از نوع راش هستند، چرا که ارتفاع این منطقه از سطح دریا بسیار زیاد است و گونه راش هم در برابر سرما مقاوم. سنگده از توابع دودانگه شهرستان ساری در استان مازندران است که در 240 کیلومتری تهران قرار گرفته است.

روستای سنگده از قدیم الایام، زیستگاه انواع حیوانات و پرندگان بوده و از لحاظ ارزش ملی و جهانی، بسیار با اهمیت است. طبیعت زیبا و مجذوب کننده، چشم اندازهای رؤیایی، چشمه ساران پرآب و زلال و درختانی با آرایش سحرآمیز و دیواره سنگی سر به فلک کشیده از رشته کوه البرز در حاشیه جنوبی آن، تندیس زیبایی از کمال آفرینش را پدید آورده است.

زیبای پنهان!

در میان جاذبه های طبیعی مازندران، منطقه های هست که حتی بسیاری از گردشگران و طبیعت گردان این سامان، از وجود آن بی اطلاع اند و شاید نامشان را هم نمی دانند، درحالی که در آبادی های آن سوی پل سفید، جاده ای خوش منظر، ما را به این دنیای شگفت انگیز، بکر و متفاوت از آنچه از شمال ایران می پنداریم، می رساند.

جاده فیروزکوه را باید به سمت قائم شهر طی کنیم. نرسیده به پل سفید و نبش پمپ بنزین، جاده ای فرعی آغاز می شود که جای جای آن، چشم اندازهایی بس زیبا دارد؛ مسیری که اگر درست پیش برویم، ما را مستقیماً به مقصد اصلی مان می رساند. این جاده جنگلی زیبا و بکر را که پیش برویم، ناگهان در میان انبوهی از درختان سر به فلک کشیده، دریاچه ای زیبا رخ نشان می دهد.

آنگاه می بینیم که شنیده هایمان درباره زیبایی های سلیمان تنگه بیراه نبوده است، اما این، همه داستان نیست؛ وقتی در گوشه ای از دریاچه به دیواره بتونی عظیمی می رسیم که آب با شدت تمام از لا به لای حفره هایش به سمت پایین سرازیر می شود، ابهت و اقتدار بخشی از طبیعت سلیمان تنگه آشکار می شود. همه امکانات گردشگری در اینجا فراهم است. از ویلا و آلاچیق گرفته تا اسکله و قایق در کنار دریاچه ای سبز.

قایق سواری در شیرین رود:

در بالا دست دریاچه، اسکله ای به نام شیرین رود قرار گرفته است که برای اتراق و شب مانی گردشگران، آلاچیق های جنگلی پاکیزه ای احداث شده است. برای برپا کردن بساط کباب هم نیازی به روشن کردن آتش در این محیط پر درخت نیست. منقل های پایه داری در کنار آلاچیق ها نصب شده که کار را آسان کرده است. اگر دلتان خواست از زیبایی خیره کننده دریاچه و اطراف آن بیشتر لذت ببرید، پیشنهاد می کنیم قایق سواری پدالی را امتحان کنید. نگران اوقات فراغت هم نباشید، یک مرکز تفریحی و اقامتی در همان نزدیکی هاست و می تواند پذیرای شما باشد.

ماهیگیری با قلاب:

اگر اهل ماهیگیری باشید، حتماً آوازه ماهی های منطقه سلیمان تنگه را شنیده اید. دریاچه سد شهید رجایی که بر این دریاچه بسته شده است، ماهیان لذیذی همچون زرد پر،کپور، فیتوفاگ، کولی، ماهی سفید رودخانه ای و قزل آلای رنگین کمان را در خود جای داده است. ماهیگیری با قلاب، آن هم در منطقه ای آرام و جنگلی، تجربه خاطره انگیزی است. البته ماهیگیران حرفه ای با صید ماهی در سلیمان تنگه آشنایی بیشتری دارند.

مسیر دسترسی:

برای رسیدن به سلیمان تنگه باید از ساری به سمت منطقه دودانگه حرکت کرد. از شهر ساری تا آنجا، 40 کیلومتر راه است. در این مسیر سراسر جنگلی، با رودخانه تجن و شالیزارهای سنتی همسفر خواهید بود. روستاهای متعددی سر راهتان هست که در دل تپه ها و ارتفاعات جنگلی خودنمایی می کنند. وجود همین روستاها، به این مسیر رونق بخشیده است. ضمناًً لازم نیست نگران پمپ بنزین و حتی سوخت CNG باشید. دهها مغازه فروش مواد غذایی هم در طول مسیر وجود دارد که می توانید نیازهایتان را تأمین کنید.

سیاحت و زیارت:

اماکن متبرکه و مرقد امامزادگان جنوب ساری نیز بسیار با اقبال مردم منطقه و مسافران رو به روست. این اماکن در منطقه ها زیبای جنگلی واقع شده اند که زیارت و سیاحت را با هم توأم کرده اند.

چگونه برویم؟

از تهران تا سلیمان تنگه، 230 کیلومتر راه دارید و باید از جاده فیروز کوه به سمت شمال حرکت کنید. بعد از حدود 190 کیلومتر و نرسیده به پل سفید، به پمپ بنزین این شهر می رسید. کنار پمپ بنزین در سمت راست جاده، یک راه فرعی آسفالته را می بینید. باید از روستاهای لَمرِز، پُلور و وَلیک بُن بگذرید تا به یک دوراهی برسید.

فرعی سمت چپ را ادامه دهید تا بعد از روستاهای سودکَلا و دادکَلا، به روستای محمد آباد یا فریم شهر برسید. از آنجا هم باید مسیر مستقیم را ادامه دهید تا در اولین چهار راه، مسیر سمت چپ را ادامه دهید تا به مقصد برسید. مسافران مازندرانی هم می توانند از شهرساری و بلوار کشاورز وارد جاده کیاسر شده و بعد از 25 کیلومتر رانندگی، در سه راهی تاکام به سمت راست بپیچند. دهکده هایی که در مسیر خود می بینید، عبارتند از سنگده، وزملا، ولیکچال، سودکلا، مجی، پهن دره، محمدآباد، تلاوک، فریم، پرکوه، افراچال و شیرین رود.

منبع: توریسم آنلاین

به "سفر به دنج ترین و ناشناخته ترین جاذبه های مازندران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفر به دنج ترین و ناشناخته ترین جاذبه های مازندران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید