غار خرسین در هرمزگان، اثر طبیعی ملی جنوب ایران

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، غار خرسین در هرمزگان

بندرعباس یکی از شهرهای جنوبی ایران است که به علت جاذبه های بی نظیر و منحصر به فردی که در آن وجود دارد مقصد بسیار هیجان انگیزی می تواند باشد برای گردشگرانی که به جنوب ایران سفر نموده اند. اما این شهر به علت شرایط آب و هوایی که دارد بیشتر در نیمه دوم سال برای سفر می تواند مناسب باشد. اغلب کسانی که به این شهر سفر می نمایند ساحل زیبای خلیج فارس را به عنوان جاذبه گردشگری می شناسند اما از این ساحل که بگذریم می خواهیم در این مطلب درباره یکی از جاذبه های دیدنی آن به نام غار خرسین صبحت کنیم که بسیار مورد توجه گردشگرانی که به هرمزگان سفر نموده اند نیز قرار گرفته است. همراه خبرنگاران در سفر به جنوب ایران باشید تا درباره غار خرسین در هرمزگان بیشتر بدانید.

غار خرسین در هرمزگان، اثر طبیعی ملی جنوب ایران

همانطور که در بالا هم به گفتیم، غار خرسین یکی از جاذبه های طبیعی تماشای است که جنوب ایران و در استان هرمزگان نیز قرار گرفته است. این گنبد نمکی به دلیل بکر بودنش هنوز توانسته حالت اولیش را حفظ کند و مورد هجوم بازدید کنندگان قرار نگرفته است و از همین رو بسیار مورد گردشگران حرفه ای که اغلب غارنورد هستند قرار گرفته است. این غار در بخش سیاهو در شمال شرقی هرمزگان و در فاصله 80 کیلومتری مرکز این استان نیز قرار گرفته است. حتما هنگام ورود به این غار توجه و دقت کافی را داشته باشید چرا که اغلب سنگ های آن ناپایدار و نمکی هستند و ممکن است که حادثه آفرین باشند.

مشخصات غار خرسین در هرمزگان

ارتفاع غار خرسین در هرمزگان 3 متر است و عرض دهانه آن حدودا 4 متر است. پس از اینکه چند متر از طول 178 متری این غار را طی کردید وارد تالاری می شوید که در واقع بزرگترین و البته تنها تالار این غار محسوب می گردد. پس از حدود 10 متر پیشروی در تالار به یک حفره یا به اصطلاح گربه رو واقع در سمت چپ تالار می رسید که شما را وارد راهروی اصلی غار می نماید. این راهرو بدون داشتن راه های فرعی و گمراه کننده تا طول 170 متری داخل غار پیش می رود. هنگام ورود به راهرو بسادگی متوجه شیب غار می شوید و این شیب به طرف بالا تا رسیدن به انتهای غار ادامه می یابد.

در طول راستای که در این غار طی می کنید به چندین راهروی کوتاه و تنگ برخورد می کنید به طوری که در طول راستا ارتفاع راهروهای این غار به 3 متر می رسد و عرض آن در عریض ترین بخش های غار به 10 متر هم نیز می رسد. همینطور که در طول راستا حرکت می کنید قندیل های نمکی زیادی را می بینید که هر کدام سبب زیباتر و بکرتر شدن این غار نمکی شده اند. گفتنی است جریان آب شوری در غار وجود دارد که با توجه به شیب غار در فصل زمستان و بارش های شدید دارای سرعت نسبتا زیادی به سمت خارج غار است. پس از یک ساعت غار نوردی به انتهای غار می رسید.

برترین زمان سفر به غار خرسین در هرمزگان

به منظور بازدید از غار خرسین در هرمزگان بهتر است که اوایل فصل بهار و تابستان که میزان بارندگی کمتر است برنامه سفرتان به بچینید البته که هوا گرم است اما خوب اگر می خواهید بهتر از غار تماشا کنید این زمان مناسب تر است. چرا که زمانی که باران می بارد، به دلیل ریزشی و ناپایدار بودن دیواره های غار و به طور کلی محیط این کوه بازدید از غار در فصل هایی که با بارش شدید همراه می گردد به هیچ وجه توصیه نمی گردد. از آنجایی که آب آشامیدنی در داخل و بعلاوه در نزدیکی غار در دسترس نیست، باید از قبل پیش بینی های لازم بعمل آید و نکات ایمنی را در مورد غارها رعایت کرد.

در تمام راستای که از غار خرسین در هرمزگان طی خواهید کرد قندیل ها و گنبدهای نمکی وجود دارد که در میانه غار آبشار نمکی به ارتفاع متر نیز قابل رویت است. در قسمت هایی از راستا شیب زیاد و پوشیده بودن راستا از نمک با جریان داشتن آب از زیر پوشش نمکی پیشروی را قدری مشکل می نماید.

اقلیم و پوشش گیاهی منطقه غار خرسین

این منطقه از داخل زمین به صورت یک رشته کوه بیرون آمده است و به طوری که نوک گنبد هنوز بدون هیچ گونه تغییری به جای مانده و بافت طبیعی آن با درختان بادام کوهی پوشیده شده بوده نیز همچنان نیز به طور دست نخورده در این منطقه حضور دارند. اما بعضی از قسمت های جانبی گنبد تحت تاثیر فشارهای درونی که از طرف زمین به آن وارد می گردد نیز به صورت نمک نمایان شده و به دلیل نمکی شدن بافت خاک پوشش قابل توجهی ندارد. اشکال انحلالی نمک به صورت متنوع در این گنبد ایجاد شده است. آب شوری که از گنبد سرچشمه می گیرد به زمین های کشاورزی اطراف و آب های شیرین منطقه اثرات زیان باری وارد نموده است.

منطقه ای که غار خرسین در آن قرار گرفته است به دلیل داشتن ویژگی های منحصر به فردی که دارد در مقایسه با سایر گنبدهای نمکی دیگر در استان هرمزگان به عنوان یکی از مجذوب کننده ترین چشم میزان های این منطقه تبدیل شده است. یکی از چشم میزانای آن آبشار نمکی آن است که قندیل های متنوعی با ستون های عظیمی از نمک را به وجود آورده است. در داخل این گنبد چشم میزانای متعددی وجود دارد که حالت آبشار مانند به خود گرفته و تشکیل قندیل های نمکی متنوع با زیبایی های خاص خود را به وجود آورده است. در داخل این تپه ها ستون های بسیار عظیمی از نمک نیز وجود دارد که دل هر بازدید کننده را می برد و وی را به خود جلب می نماید. به همین خاطر است که در ابتدای این مطلب گفتیم در این استان جنوبی ایران تنها سواحل خلیج فارس نیست که می تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری مسافران داخلی و خارجی را به سمت خود جذب کند این موارد نیز از جمله پتانسیل های طبیعی است که جنبه های تفریحی بسیار دارید. علاوه بر این ها غار خرسین در هرمزگان به وسیله اداره کل حفاظت از محیط زیست نیز تحت نظارت قرار گرفته است.

گنبد سیاهو ذخایر متنابهی از نمک را دارد که این نمک در صنایع شیمیایی مورد استفاده قرار می گیرد از خاک سرخ آن نیز در صورت تغلیظ و شستشو در صنایع رنگ سازی داخل کشور استفاده می گردد.

موقعیت جغرافیایی غار خرسین در هرمزگان

از لحاظ جغرافیایی غار خرسین در هرمزگان در نزدیکی روستای خرسین در دهستان سیاهو از توابع بخش فین بندرعبارس نیز قرار گرفته است. بلیط هواپیما بندرعباس را خریداری نموده و به سمت هیجان انگیزترین جاذبه ها حرکت کنید.

آدرس: ایران - هرمزگان - بندرعباس 75 کیلومتری شمال شرقی بندر عباس - بخش سیاهو

منبع: الی گشت

به "غار خرسین در هرمزگان، اثر طبیعی ملی جنوب ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غار خرسین در هرمزگان، اثر طبیعی ملی جنوب ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید