محال است مادر فراموشم کند

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، این کتاب را با جملاتی آغاز می کنی که می تواند به تنهایی جدای از متن داستان، تو را به فکر فرو ببرد و آنقدر غرقت کند که وقتی سر از آب بیرون می آوری به فیل ها طور دیگری نگاه کنی. بله فیل ها! این موجوداتی که شاید خیلی هایمان درباره شان هیچ چیز نمی دانیم جز قیافه شان که آن هم حتما خرطوم و گوش هایشان پررنگ ترند در فکر مان؛ اما فیل ها جالب تر از این ها هستند. برای دانستنش شاید احتیاج نباشد کتاب جانورشناسی بخوانی یا پرورش دهنده فیل ورِ دلت بنشیند و مو به مو درباره فیل ها برایت بگوید. راه ساده تری پیشنهاد می دهم. داستان کوچک میزان فیل.

محال است مادر فراموشم کند

حالا ممکن است بگویید مگر داستان چطور آغاز می گردد؟ به کسی که بخواهد بداند فیل ها چه جور موجوداتی هستند می گردد گفت: فیل ها شبیه آدم ها هستند ولی تنها تر از آنها/ پتر کورنیل.

این داستان نوجوانانه، با یک اتفاق گیج نماینده برای جک آغاز می گردد: فیل ها می توانند خطر را احساس نمایند، می توانند سونامی یا زلزله را از پیش بو بکشند. اما بدبختانه جک این استعداد را نداشت. روزی هم که قرار بود زندگی اش برای همواره زیرورو گردد، از همه چیز بی خبر بود..

جک نوجوان، بیدار می گردد و می بیند مادرش نیست. آنها به سفر تفریحی آمده بودند و یکهو جک می بیند مادرش نیست که نیست. ماشین را برده و چادرش را جمع نموده است. انگار جک تنها به مسافرت آمده بود! حالا چه کند؟ کجا دنبال مادرش بگردد؟ خودش را چطور جمع وجور کند؟ می توانست با یک اطلاعیه گم شدن، کار خودش را راحت کند و هیچ کدام از دردسرهای داستان این کتاب را متحمل نگردد؛ ولی جک نگران است. اگر کسی بفهمد مادرش تنهایش گذاشته و غیب شده، حتما به گوش مادربزرگش می رساند و او جک را پیش خودش خواهد آورد.

مادرش دچار اختلالی روانی است و این حرکت آخرش حتما به ضرر جفت شان تمام خواهد شد. مخاطب به خوبی به هر دری زدن را در این قصه لمس خواهد نمود. جک به هر دری زد تا مادرش را پیدا کند و البته از گرسنگی هم نمیرد. این رمان علاوه بر داشتن جنبه خانوادگی و بیان رفت وآمد احساسی ای که درون جک در قبال مادرش رخ می دهد؛ اما ابعاد دیگری مانند بُعد روان شناسانه هم دارد که نویسنده توانسته است در این کتاب به خوبی نشان دهد و آن را در قالب کلمات داستانی بیاورد.

داستان عمق دارد و هر چه می گذرد اهمیت خانواده را برای مخاطب پررنگ و پررنگ تر می نماید؛ اما نه در قالب یک اثر پر دیالوگ. شاید این مسئله که داستان کم دیالوگ است و بیشتر درونیات جک و گفت وگوهای ذهنی اش را می خوانیم نکته منفی کتاب باشد و شاید هم مخاطبی با این نوع روایت گری مسئله ای نداشته باشد.

در بخشی از متن کتاب می خوانیم:

لیدیا آمد جلوتر؛ آن قدر نزدیک که جک بتواند از لای حصار دست دراز کند و لمسش کند. دست کشیدن روی خرطوم ناهموارش لرزی از هیجان به جان جک می انداخت. یاد حرفی افتاد که درباره دمیدن در خرطوم فیل شنیده بود: اینکه فیل با این کار هرگز فراموشت نخواهد نمود.

مادرش چطور؟ او فراموشش می کرد؟

امکان نداشت. جک مطمئن بود چنان در قلب مادرش جا دارد که محال است فراموش بگردد. ممکن بود مادرش همواره نتواند به خوبی ازش مراقبت کند، اما محال بود از یاد ببردش. هیچ وقت!

رمان نوجوان کوچک مقدار فیل را جنیفر جیکوبسن نوشته و آنیتا یارمحمدی ترجمه نموده است. انتشارات پیدایش این اثر را در 336 صفحه و به بهای 240 هزار تومان منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "محال است مادر فراموشم کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محال است مادر فراموشم کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید