گلکسی S22 در برابر S21 فن ادیشن؛ خریدن کدام گوشی منطقی تر است؟

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، همان طور که احتمالا می دانید، گلکسی S21 فن ادیشن چندین ماه دیرتر از حد انتظار معرفی گردید. بعد از معرفی این گوشی بسیاری از کارشناسان اعلام کردند که احتمالا کاربران زیادی در نهایت ترجیح می دهند گلکسی S22 را به جای این گوشی خریداری نمایند. اگرچه این دو گوشی از نظر طراحی تفاوت زیادی با هم ندارند، اما از طرف دیگر باید به تفاوت های مهم سخت افزاری بین این دو هم اشاره کنیم. با توجه به این موضوع، در ادامه به شباهت ها و تفاوت های این دو گوشی می پردازیم تا ببینیم در سال 2022 خرید کدام یک از آن ها منطقی تر است.

گلکسی S22 در برابر S21 فن ادیشن؛ خریدن کدام گوشی منطقی تر است؟

طراحی

اگر این دو گوشی را کنار یکدیگر قرار دهید، احتمالا در نگاه اول نمی توانید تفاوت های بین آن ها را معین کنید. اگرچه مقدار آن ها کمی فرق دارد، اما طراحی ماژول دوربین هر دو گوشی تا حد زیادی مشابه یکدیگر است. علاوه بر این در ماژول دوربین آن ها با سه دوربین اصلی، اولترا واید و تله فوتو سروکار داریم که در ادامه به این موضوع می پردازیم.

بعد از کنار زدن برجستگی دوربین، دومین تفاوت مهم آن ها مربوط به ماده استفاده شده برای پنل پشتی است. گلکسی S21 فن ادیشن از پنل پشتی موسوم به glasstic بهره می برد که در اصل همان پلاستیک است ولی سامسونگ می گوید حس شیشه را تداعی می نماید. با این حال، گلکسی S22 برخلاف نسل قبلی از پنل پشتی شیشه ای استفاده می نماید. با وجود این تفاوت، هر دو فریم آلومینیومی دارند که این موضوع دوام بدنه را افزایش می دهد.

از شباهت های بین این دو می توانیم به استفاده از نمایشگرهای تخت AMOLED با رفرش ریت 120 هرتز و رزولوشن FHD+ اشاره کنیم و به همین دلیل تفاوت نمایشگرهای آن ها در اصل محدود به مقدار است. گلکسی S22 با نمایشگر 6.1 اینچی راهی بازار می گردد ولی گلکسی S21 فن ادیشن از نمایشگر 6.4 اینچی استفاده می نماید. بعلاوه S22 با بهره گیری از شیشه محافظ گوریلا گلس ویکتوس پلاس دوام بیشتری در برابر ضربات و خط و خش دارد.

در زمینه حفره نمایشگر هم بین S22 و S21 فن ادیشن تفاوتی دیده نمی گردد ولی در رابطه با دوربین سلفی، مدل فن ادیشن حرف بیشتری برای گفتن دارد. به طور معین، این گوشی مبتنی بر دوربین سلفی 32 مگاپیکسلی است ولی سامسونگ برای S22 از دوربین سلفی 10 مگاپیکسلی استفاده نموده است.

قابلیت های سخت افزاری

بعد از آنالیز ویژگی های ظاهری، حالا وقت آن است که به درون این گوشی ها نگاهی بیندازیم. S21 فن ادیشن با اسنپدراگون 888 و اگزینوس 2100 راهی بازارهای مختلف شده است و البته در بیشتر بازارها، کاربران مدل مبتنی بر چیپست اگزینوس را دریافت می نمایند. اما گلکسی S22 دارای اسنپدراگون 8 نسل 1 یا اگزینوس 2200 است که طبیعتا نسبت به نسل قبلی حرف بیشتری برای گفتن دارند. بعلاوه گران ترین مدل این دو گوشی 8 گیگابایت رم و 256 گیگابایت حافظه داخلی دارد و در این زمینه بین این دو تفاوتی دیده نمی گردد. ضمناً نباید پشتیبانی نکردن از کارت حافظه microSD را هم از قلم بیندازیم.

در ابتدای این مطلب گفتیم که طراحی ماژول هر دو گوشی شباهت زیادی به یکدیگر دارند و سامسونگ برای این دو گوشی از دوربین سه گانه استفاده نموده است. اما حالا باید بگوییم که گلکسی S21 فن ادیشن از دوربین اصلی 12 مگاپیکسلی، تله فوتو 8 مگاپیکسلی و اولترا واید 12 مگاپیکسلی بهره می برد. این در حالی است که S22 با دوربین اصلی 50 مگاپیکسلی، تله فوتو 10 مگاپیکسلی و اولترا واید 12 مگاپیکسلی راهی بازار می گردد. بنابراین کاربران با استفاده از دوربین های S22 می توانند عکس های بهتری را ثبت نمایند.

با توجه به اینکه بدنه S22 کوچک تر است، پس طبیعتا ظرفیت باتری آن هم کمتر از S21 فن ادیشن محسوب می گردد. به طور معین، باتری این گوشی مبتنی بر ظرفیت 3700 میلی آمپر ساعتی است اما گوشی S21 فن ادیشن از باتری 4500 میلی آمپر ساعتی بهره می برد و بنابراین از این نظر بین این دو اختلاف قابل توجهی وجود دارد. البته در کنار این تفاوت، باید به برابر بودن سرعت شارژ هم اشاره کنیم زیرا هر دو از شارژ سیمی 25 واتی و شارژ بی سیم 15 واتی پشتیبانی می نمایند.

با وجود اینکه هر دو گوشی از حسگر اثر انگشت زیر نمایشگر استفاده می نمایند، اما حسگر مدل فن ادیشن از فناوری اپتیکال بهره می برد ولی گلکسی S22 حسگر مبتنی بر فناوری فراصوت دارد که به همین دلیل سرعت و دقت بیشتری را در این فرایند ارائه می دهد. در نهایت باید به بحث نرم افزار اشاره کنیم که در این زمینه بین گلکسی S22 و S21 فن ادیشن تفاوت قابل توجهی دیده نمی گردد.

S21 فن ادیشن با One UI 4 مبتنی بر اندروید 12 عرضه شده ولی سری S22 همراه با One UI 4.1 به دست کاربران می رسند ولی بین این دو نسخه تفاوت های حائز اهمیتی وجود ندارد. همان طور که احتمالا می دانید، سامسونگ اعلام نموده که تعدادی از گوشی های این شرکت که S22 و S21 فن ادیشن هم جزو آن ها هستند، 4 نسخه نو اندروید را دریافت می نمایند و به مدت 5 سال از آپدیت های امنیتی بهره مند می شوند. این یعنی هر دو گوشی اندروید 16 را هم دریافت خواهند کرد و تا اوایل 2027 می توانند از آپدیت های امنیتی استفاده نمایند.

قیمت

سامسونگ برای قیمت گوشی های سری S22 همان قیمت های نسل قبلی را در نظر گرفته و به همین دلیل گلکسی S22 با قیمت پایه 799 دلاری در قفسه فروشگاه ها قرار می گیرد. از سوی دیگر، مقرون به صرفه ترین مدل گلکسی S21 فن ادیشن 699 دلار قیمت دارد. بعلاوه گران ترین مدل این گوشی که از 256 گیگابایت حافظه داخلی استفاده می نماید، با قیمت 769 دلار به دست کاربران رسیده و S22 مبتنی بر این ویژگی ها 849 دلار قیمت دارد.

خرید کدام مدل منطقی تر است؟

مدل پایه گلکسی S21 فن ادیشن 100 دلار مقرون به صرفه تر از S22 است و در کل از امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مناسبی بهره می برد. اما برای کاربرانی که بودجه به شدت محدودی ندارند، با پرداخت 100 دلار بیشتر می توانند از چیپست های نو، بدنه بهتر و دوربین های قدرتمندتر بهره ببرند. البته در این میان باید به ضعف دوربین سلفی S22 در برابر مدل فن ادیشن هم اشاره کنیم. از سوی دیگر، مدل فن ادیشن با وجود قیمت پایین تر از نمایشگر و باتری بزرگ تر بهره می برد و همین دو معینه برای بسیاری از کاربران اهمیت زیادی دارد.

با توجه به اینکه هر دو گوشی از طراحی مشابه و رم و حافظه داخلی برابر استفاده می نمایند، انتخاب بین این دو کار بسیار ساده ای است. افرادی که در پی دوربین سلفی بهتر و نمایشگر و باتری بزرگ تر هستند، بهتر است مدل فن ادیشن را انتخاب نمایند ولی کاربرانی که به کیفیت عکس و امکانات چیپست اهمیت زیادی می دهند، احتمالا گلکسی S22 می تواند نظر آن ها را جلب کند. در نهایت با توجه به بودجه ای و ویژگی هایی که مدنظر دارید، می توانید از بین این دو گوشی دست به انتخاب بزنید. به نظر شما خرید کدام گوشی منطقی تر است؟ نظرات خود را در بخش کامنت ها با ما و دیگران در میان بگذارید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ

به "گلکسی S22 در برابر S21 فن ادیشن؛ خریدن کدام گوشی منطقی تر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گلکسی S22 در برابر S21 فن ادیشن؛ خریدن کدام گوشی منطقی تر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید