بیمه خودرو و نکات مهمی که از آن باید بدانید

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، یکی از مهمترین کارهایی که بعد از خرید خودرو باید انجام داد، بیمه کردن خودرو است. در این روزها که قیمت خودرو سر به فلک گذاشته، اهمیت بیمه ماشین بیشتر از قبل خود را نشان می دهد.

بیمه خودرو و نکات مهمی که از آن باید بدانید

با وجود آمار بالای تصادف در کشورمان، این موضوع باید در اولویت مالکان خودرو باشد. در هنگام بروز هر نوع تصادفی، دو نوع خسارت وجود دارد. خسارت به وسیله نقلیه یا خسارت به شخص. به همین علت، بیمه خودرو طیف وسیعی از خدمات را در بر می گیرد.

اگر تا به حال خودرو نخریده اید یا برای اولین بار است که می خواهید برای خرید خودرو اقدام کنید، احتمالاً چندان درباره بیمه ماشین و انواع آن اطلاعی ندارید. در این مطلب می خواهیم شما را با انواع بیمه خودرو آشنا کنیم.

بیمه خودرو چیست؟

به طور کلی، هر نوع بیمه ای که جبران نمایندهٔ خسارت های مربوط به ماشین باشد، را بیمه خودرو یا بیمه ماشین می گوییم. در واقع، بیمه ماشین تمامی خسارت های وارده به اتومبیل اعم از خسارت های ناشی از تصادف، آتش سوزی، سرقت و آسیب به افراد را شامل می گردد. هر کدام از این خسارت ها زیر مجموعه یکی از انواع بیمه ماشین قرار می گیرند.

انواع بیمه خودرو چه هستند؟

به طور کلی، گروه بیمه خودرو شامل بیمه بدنه خودرو و بیمه شخص ثالث است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

بیمه بدنه خودرو

بر اساس این نوع بیمه نامه، مالک خودرو، وسیله نقلیهٔ خود را در برابر خطرات و حوادث مختلف بیمه خواهد نمود. در صورت بروز هر کدام از خطراتی که در فرم بیمه نامه ذکر شده، شرکت بیمه متعهد به پرداخت خسارت به مالک است.

این حوادث شامل موارد زیر است:

  • هر نوع حادثه مانند سیل، آتش سوزی، صاعقه یا افتادن درختان روی خودرو
  • هر نوع تصادف، شامل برخورد با خودروی دیگر، برخورد با اجسام ثابت یا متحرک، سقوط خودرو
  • سرقت خودرو
  • هرگونه خسارت به لوازم یدکی فابریک خودرو که در کاتالوگ وجود داشته است
  • هرگونه خسارتی که در هنگام نقل و انتقال خودرو به وسیله جرثقیل، خودروی حمل و نقل، راه آهن یا هر مورد دیگری به خودرو وارد گردد

بیمه شخص ثالث

این نوع بیمه یکی از پرمخاطب ترین بیمه های موجود در سرویس های خدماتی شرکت های بیمه است. البته این بیمه در ایران، کاملاً اجباری است و به وسیله تمامی شرکت های بیمه ارائه می گردد.

در این بیمه شخص ثالث، مالک خودرو شخص اول در نظر گرفته می گردد. شرکت بیمه که متعهد به پرداخت خسارت است، شخص دوم یا ثانی به شمار میرود. شخص ثالث در واقع فردی است که در حادثه، آسیب دیده است. این فرد نمی تواند مقصر حادثه باشد، یعنی اگر راننده تصادف کند و خودش آسیب ببیند، به عنوان شخص ثالث به حساب نمی آید.

این بیمه هزینه هایی که مربوط به درمان، فوت و هرگونه خسارتی که به اموال وارد شده باشد را شامل می گردد. بیمه شخص ثالث در تمامی شرکت های بیمه، یک تعرفه معین دارد که از سوی بیمه مرکزی مشخص می گردد، اما ممکن است کیفیت ارائه خدمات بیمه، در شرکت های مختلف متفاوت باشد و متقاضیان از خدمات یک شرکت بیشتر راضی باشند.

بنابراین بیمه شخص ثالث دو مورد را شامل می گردد:

  • جبران خسارت های وارد شده به اموال شخص ثالث در حادثه های رانندگی
  • جبران هزینه های جانی به سرنشینان خودرو و مصدومان حادثه

بیمه شخص ثالث دو شاخه تازه هم دارد که مدتی است به آن اضافه شده است که در ادامه آن ها را معرفی می کنیم:

بیمه حوادث راننده

در این نوع بیمه، به شخص راننده هم حتی اگر در حادثه مقصر باشد، خسارت پرداخت خواهد شد. این بیمه فقط مختص خسارت های جانی است، نه اقتصادی.

بیمه خودروی بین الملل

این بیمه هم یکی از شاخه های تازه بیمه شخص ثالث است. بر اساس این بیمه نامه، اگر شما برای رفتن به کشوری از خودروی خودتان بهره ببرید، در صورت بروز حادثه، بیمه خسارت شما را پرداخت خواهد نمود. به این بیمه اصطلاحاً کارت سبز خودرو می گویند.

این بیمه ماشین به صورت بین المللی و مورد توافق چهل و هشت کشور در دنیاست. بنابراین، تنها در صورت تردد در این کشورها، این بیمه شامل حال شما خواهد شد.

نحوه استعلام بیمه خودرو و سوابق آن

هنگامی قصد خرید خودرو تازهی را دارید، احتمالاً می خواهید از سوابق بیمه بدنه و شخص ثالث آن اطمینان پیدا کنید یا زمانی که بیمه نامه خود را دریافت نموده اید قصد دارید از صحت اطلاعات مندرج در آن مطمئن شوید. برای این کار باید سوابق بیمه خودرو را استعلام کنید.

خوشبختانه، بیمه مرکزی به تازگی امکان استعلام بیمه نامه های شخص ثالث و بدنه را به وسیله وب سایت رسمی خود امکان پذیر نموده است.

برای این کار باید ابتدا وارد سایت بیمه مرکزی شوید و سپس، به بخش مربوط به سامانه استعلام اصالت بیمه نامه (سنهاب) را پیدا کنید. پس از ورود به این بخش، با وارد کردن اطلاعات مندرج در بیمه نامه خود، گواهی اصالت بیمه نامه خود را مشاهده کنید.

بعلاوه، اگر در حین تکمیل فرم برایتان سوالی مطرح شد، می توانید با سامانه پاسخگویی بیمه مرکزی با شماره تلفن 2342 تماس بگیرید تا کارشناسان شما را هدایت نمایند.

سایر روش های استعلام بیمه بدنه و شخص ثالث

  • شما می توانید از وب سایت های معتبر فروش بیمه برای این کار بهره ببرید. عموم این وب سایت ها بدون احتیاج به اتصال به سامانه سنهاب، گواهی اصالت بیمه نامه شما را تایید می نمایند
  • روش دیگر استفاده از اپلیکیشن دولت همراه بر روی تلفن همراه و تبلت است. به وسیله این اپلیکیشن می توانید با وارد کردن اطلاعات لازم، برای مشاهده سوابق بیمه نامه ماشین خود اقدام کنید

شرایط انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در سال 1400

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث در زمانی است که شما می خواهید با خرید یک خودروی تازه، خودروی قدیمیتان را بفروشید و تمایل دارید که بیمه شخص ثالث را به خودروی تازه منتقل کنید. حتی ممکن است که خریدار خودروی شما، بخواهد که از تخفیف های بیمه شما استفاده کند.

در خصوص اول، مالک می تواند ضمن تمدید بیمهٔ خود، با استفاده از تخفیف بیمه، هزینهٔ کمتری پرداخت کند. در واقع، مالک اگر تصادفی نداشته باشد یا هنگام تصادف از بیمه خود استفاده ننموده باشد، از سال دوم بیمه به بعد، هر سال 5 درصد بیشتر تخفیف شامل حال او می گردد. یعنی بعد از 10 سال دارای 50 درصد تخفیف بیمه است.

تا سال 1399 فروشنده می توانست بیمه شخص ثالث خود را در هنگام فروش خودرو به مالک تازه منتقل کند. در این صورت، مالک از این تخفیف استفاده می کرد. البته این در صورتی بود که اولاً هر دو وسیلهٔ کاربری یکسان داشتند، یعنی مثلاً هر دو سواری بودند. دوم اینکه انتقال سند به صورت قطعی صورت می گرفت و فروش خودرو به صورت قول نامه ای نبود. در این صورت، تخفیف بیمه شخص ثالث هم به صورت قانونی همزمان با ثبت سند، انجام می گرفت.

با این حال، در سال 1400 این قانون تغییر کرد. بر اساس قانون تازه، بیمه شخص ثالث به راننده تازه منتقل نمی گردد. چون در واقع این تخفیف به علت رانندگی ایمن راننده بوده است، اما ممکن است مالک تازه چنین مهارتی نداشته باشد. با این حال، این تخفیف برای خودروی تازه مالک ماشین، یا برای اعضای درجه یک خانواده او امکان پذیر است. با این کار هم رانندگان قانونمند تشویق می شوند و هم رانندهٔ متخلف نمی تواند از سوابق بیمه فرد دیگری استفاده کند.

انتقال تخفیف بیمه شخص ثالث به هر فرد دیگری به جز اعضای درجه یک خانواده، جرم محسوب خواهد شد. بنابراین، می توان شرایط تخفیف بیمه شخص ثالث را بر اساس قانون سال 1400 به این صورت خلاصه کرد:

  • این بیمه به خودروی تازهِ مالک فعلی در صورتی منتقل می گردد که خودروی تازه صفر نباشد.
  • این بیمه به خودروی افراد درجه یک خانواده منتقل می گردد.
  • از خودروی یک شرکت حقوقی به خودروی دیگر از همان شرکت و با همان کاربری منتقل می گردد. مثلاً از وانت شرکت به وانت دیگر شرکت.

شرایط انتقال تخفیف بیمه بدنه ماشین به چه شکل است؟

در صورتی که شما بیمه بدنه ماشین داشته باشید، می توانید بیمه خود را به خودروی تازه خود منتقل کنید. به این ترتیب، تخفیف های بیمه شما هم به خودروی تازه منتقل خواهد شد. این در صورتی است که بیمه شما اعتبار داشته باشد تا شرکت بیمه بتواند حق بیمه را از مجموع بیمه شما کم نموده و بیمه نامه حدید را با توجه به تخفیف بیمه برایتان صادر کند.

اگر اعتبار بیمه شما تمام شده باشد، با ارائهٔ مدارک لازم با در نظر گرفت تخفیف بیمه، برای خودروی تازه بیمه نامه صادر خواهد شد، اما انتقال تخفیف بیمه بدنه، شرایط خاصی دارد. تخفیف بیمه بدنهٔ خودرو در واقع تشویقی برای راننده است. به علت اینکه فرد حادثه یا تصادفی نداشته، می تواند حق بیمه کمتری پرداخت کند.

پس، به طور خلاصه می توان گفت که برای انتقال تخفیف بیمه بدنه خودرو شرایط زیر ضروری است:

  • بیمه ماشین باید معتبر باشد و تاریخ آن نگذشته باشد
  • خودروی تازه باید به نام فرد بیمه گذار باشد
  • تخفیف بیمه بدنه تنها به افراد درج شده در بندهای بیمه نامه منتقل می گردد
  • انتقال تخفیف بیمه بدنه به خودرویی در کاربری خودروی قدیمی

نکات مهمی که از بیمه خودرو باید بدانید

در بالا، در خصوص مواردی که شرکت بیمه متعهد به پرداخت خسارت است، صحبت کردیم. حالا بد نیست که در خصوص شرایطی که شامل بیمه نامه نمی گردد هم بدانیم.

  • اگر کسی مسبب حادثه رانندگی باشد، خسارت وارده به خودروی او شامل بیمه نیست
  • خسارت بیمه به محمولهٔ موجود در خودروی فردی که مسبب حادثه است، تعلق نمی گیرد
  • خسارت های نشای از رادیواکتیو شامل بیمه نیست
  • خسارت های ناشی از مجکومیت های جزایی و پرداخت جرائم هم شامل بیمه نیست
  • خسارت ناشی از حوادثی که در خارج از کشور رخ می دهد، در صورتی که فرد برگ سبز خودرو نداشته باشد یا حادثه در کشوری خارج از قوانین برگ سبز اتفاق بیفتد، شامل بیمه نمی گردد

جمع بندی

امیدواریم که مطلب بالا توانسته باشد به طور خلاصه شما را با انواع بیمه خودرو و قوانین آن آشنا کند. بیمه کردن خودرو یکی از مهم ترین بخش هایی است که هر رانندهٔ وظیفه شناسی باید به آن توجه کند تا خدای نانموده در صورت بروز حوادث ناگوار، از بابت هزینه های اقتصادی آسوده خاطر باشد.

نظر شما درباره قوانین بیمه اتومبیل در سال تازه چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما و خوانندگان بلاگ وبلاگ معمای ویژه در میان بگذارید.

منبع: دیوار

به "بیمه خودرو و نکات مهمی که از آن باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیمه خودرو و نکات مهمی که از آن باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید