علت برگ ریزان چنار های تهران چیست؟

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، چنار درخت بومی تهران است و حتی در گذشته به محدوده پیچ شمران تا دربند چنارستان می گفتند و بعضی چنار های تهران قدمتی به بلندای تاریخ دارند. اما امروز حال این بلندقامتان خوش نیست. پاییز انگار زودتر سراغ تهران آمده و چنار ها دچار خزان زودرس شده اند.

علت برگ ریزان چنار های تهران چیست؟

به گزارش اسکانیوز، وقتی آقامحمدخان تهران را به عنوان مرکز انتخاب کرد، تصور نمی کرد که شهر کوچک خوش آب و هوای آن روز ها که درختان بلند و سرسبز داشت، به کلان شهر امروزی تبدیل گردد و جای رود های پرآبش خیابان ساخته گردد و به جای باغ های سرسبزش آپارتمان های بی قواره جا خوش نمایند.

از همان روزگار آقامحمد خان قاجاری تا کنون چنار درخت بومی تهران است و حتی در گذشته به محدوده پیچ شمران تا دربند چنارستان می گفتند و بعضی چنار های تهران قدمتی به بلندای تاریخ دارند. اما امروز حال این بلندقامتان خوش نیست. پاییز انگار زودتر سراغ تهران آمده و چنار ها دچار خزان زودرس شده اند. برگ های پهنشان که قرار بود سایبان تهران باشد در برابر آفتاب سوزان یکی پس از دیگری می ریزد و تحمل تابستان را برای ما سخت می نماید. این مشکل محدود به چنار ها نمی گردد و انگار درختان تهران دچار خزان زدگی شده دیگر تاب تحمل کم آبی و گرمای هوا را ندارند.

بهمن ایزدی کویرشناس و فعال محیط زیست در مصاحبه با ایسکانیوز در مورد دلایل خزان زودرس درختان تهران گفت: این موضوع ناشی از تنش های آبی است. از جهتی افزایش دمای هوا هم موضوع را تشدید نموده و شدت این اتفاق در مورد درختان چنار بیشتر است؛ زیر ا چنار با وجود اینکه خود را با شرایط تطبیق می دهد، اما احتیاج به آبیاری منظم دارد.

وی اضافه کرد: دوره های آبیاری معمولاً 12 روزه است یعنی باید هر 12 روز به گیاه آب برسد. اگر نظم آبدهی به هم بخورد درخت دچار تنش می گردد. افزایش دما هم باعث کاهش تاب آوری گیاهان خواهد شد.

ایزدی شرح داد: این موارد باعث می گردد که بعضی از برگ های گیاه خزانه زده شده و بریزند.

خشک شدن درختان شبیه اتفاقی که در پاییز می افتد نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا اتفاقی که برای درختان در تابستان افتاده شبیه چیزی است که در پاییز اتفاق می افتد، گفت: این خزان زدگی مشابه اتفاقی که در پاییز برای درخت می افتد، نیست. در پاییز حتی رویش بعضی از گیاهان هم بیشتر می گردد، اما اتفاقی که امروز افتاده، ناشی از برهم خوردن تعادل آبیاری گیاهان است.

خودرو ها و ساختمان سازی دمای هوا را افزایش می دهد

کارشناس محیط زیست اعلام کرد: چطور می توان از این شرایط پیشگیری کرد وقتی هنوز سیل بزرگ خودرو ها در خیابان ها هستند و روزانه بر تعداد ساختمان ها اضافه کرده می گردد؟ حضور خودرو ها و ساختمان سازی بی رویه پوشش گیاهی را از بین برده و باعث افزایش دما می گردد.

ریزگرد هایی که درختان را بیمار می نمایند

کویرشناس با اشاره به نقش افزایش ریزگرد ها در کاهش رویش گیاهان، گفت: ریزگرد ها می توانند در رویش گیاهان هم تاثیر بگذارند و با بارگذاری و نشستن روی برگ درخت ها، عمل فتوسنتز را با اختلال روبرو نمایند. کند شدن فتوسنتز و نبود تعادل، درخت را بیمار و در معرض آفت ها قرار می دهد. کمبود آب و ریزگرد ها در بسیاری از منطقه ها مانند بوانات در شمال فارس باعث از بین رفتن درخت های گردو 200 ساله شده است.

وی ادامه داد: برای کنترل این شرایط باید برنامه ریزی برای کاهش آلاینده ها داشت تا در بازه زمانی 10 ساله بتوانیم به شرایط متعادل برسیم. امروزه به علت مدیریت غلط با بحران آب و هوا روبرو هستیم. افزایش فرونشست ها و خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها همه عواقب قرار گرفتن در این بحران است.

بهره برداری بی رویه از سفره های زیرزمینی

ایزدی شرح داد: وقتی 80 درصد سفره های آب های زیرزمینی خالی شده اند، یعنی سالیان سال است که از خط قرمز عبور نموده ایم. همچنان هم در پی بهره برداری بیشتر از منابع آبی هستیم. اگر خواستار برگرداندن توازن به طبیعت هستیم باید برنامه ملی و بلند مدتی برای آن داشته باشیم. این شرایط مختص تهران نیست و در بسیاری از شهر های ایران رخ داده است.

سومین سال خشکسالی در تهران

احد وظیفه سرپرست مرکز تغییر اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی هم در مصاحبه با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به اینکه از نظر خشکسالی تهران در شرایط بسیار نامطلوبی قرار گرفته است، گفت: بارش ها در تهران 37 درصد زیر حد نرمال قرار گرفته است. میانگین بارش در تهران 290 میلیمتر است و اگر 40 درصد از این مقدار هم کم گردد، تصور کنید که چه اتفاق ناگواری رخ می دهد. سال گذشته 24 درصد از بارش سال را دریافت نکردیم و سال قبل از آن هم شرایط نامطلوبی داشتیم و در واقع تهران سومین سال خشک را سپری می نماید.

وظیفه اضافه کرد: طبیعت این کم بارشی ها را فراموش نمی نماید؛ یعنی اثرات کم بارشی سه سال پیش امروز خود را نشان می دهد، زیرا آبی که باید وارد چرخه می شد، وارد نشده و سفره های زیرزمینی فقیر شده اند. علاوه بر این با برداشت بی رویه از سفره های زیرزمینی شاهد افت سطح آب خوان و فرونشینی زمین هستیم. این موضوع مرگ آبخوان را در پی دارد، زیرا آبی برای پمپاژ کردن دریافت نمی نماید و برداشت ها هم بیش از توان اکولوژیکی است. خشک شدن تالاب صالحیه تهران هم این موضوع را تشدید نموده است.

سرپرست مرکز تغییر اقلیم و خشکسالی سازمان هواشناسی مطرح کرد: کوه ها دیگر آنچنان برفی ندارند و تقریبا بخش زیادی از یخچال های طبیعی از بین رفته اند. یخچال هایی در حوزه دماوند، علم کوه، اشتران کوه، دنا و دیگر منطقه ها مرتفع وجود دارند که به علت افزایش دما و گرمایش زمین سرعت ذوب یخ ها افزایش پیدا نموده است. البته این فقط در ایران نیست و در 10 سال گذشته 30 متر از ضخامت یخچال های منطقه آلپ و 34 متر از ضخامت یخچال های منطقه هیمالیا و درصد زیادی از یخچال های منطقه گریلند ذوب شده است. سرعت ذوب هم افزایش پیدا نموده است.

به گزارش ایسکانیوز، افزایش دما در کنار سو مدیریت در مصرف آب باعث شده تا پوشش گیاهی تهران رنگ خزان به خود بگیرد و مسئولان اگر امروز فکری به حال این شرایط ننمایند شاهد خشک شدن درختان تهران خواهیم بود. خشک شدن درختان هم یعنی افزایش دما و تبعاتی که در پی آن برای سلامت ایجاد خواهد شد. جان تهران به جان چنارهایش بسته است، با بی توجهی به سلامت آن ها سلامت خودمان را به خطر می اندازیم.

منبع: فرارو

به "علت برگ ریزان چنار های تهران چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علت برگ ریزان چنار های تهران چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید