سال 2025 می تواند برترین سال فروش برای بازی های ویدیویی باشد

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، به نظر می رسد سال 2025 میلادی یکی از بزرگ ترین سال ها برای بازی های ویدئویی خواهد بود.

سال 2025 می تواند برترین سال فروش برای بازی های ویدیویی باشد

بگذارید از واضح ترین نمونه آغاز کنیم: عرضه بازی GTA 6

وقتی صحبت از پیروز ترین محصولات تفریح ویدئویی تاریخ به میان می آید برای عده بسیاری فرنچایزهایی چون استاروارز، مارول، آواتار و یا حتی ماریو به فکرشان می رسد. این به این خاطر است که چندین و چند محصول مرتبط با فرنچایزهای مذکور در طول یک سال عرضه می شوند تا آن ها را فکر مصرف نمایندگان زنده نگه دارند. تمامی این فرنچایزها عایدی مولتی میلیارددلاری داشته اند و دارند. هرچند من معتقدم در مقایسه با سری Grand Theft Auto این فرنچایزها رنگ می بازند خصوصاً اگر هزینه و سرمایه لازم برای نگه داشتن تمامی این فرنچایزها را در نظر بگیریم. تفاوت اصلی برای من در این است که راکستار گیمز به همراه Take-Two شاید پیروز ترین فرنچایز تفریح تاریخ را تنها با انتشار سه تا پنج بازی از زمان عرضه GTA 3 در سال 2001 شکل داده باشند. این گلولهٔ برفی سودآوری از زمان GTA 3 تبدیل به بهمنی از ثروت شده که به طورقطع به یقین با انتشار GTA 6 بزرگ تر نیز خواهد شد.

برای پیدا کردن شواهد و مدارک دال بر این حقیقت لازم نیست جستجوی زیاد و عمیقی بکنید. وقتی فیلم های سینمایی نو فروششان از مرز یک میلیارد دلار می گذرد، این گدر معمولاً در چند هفته حضور در باکس آفیس رخ می دهد. به عنوان مثال طبق مقالهٔ اِل پالمر در The Verge با نام ده سریع ترین فیلمی که به فروش یک میلیارد در باکس آفیس رسیدند جایگاه اول متعلق به فیلم سینمایی Avengers: Endgame در سال 2019 است که تنها باگذشت 5 روز از اکرانش به فروش یک میلیارددلاری رسید. در مقایسه، بازی GTA 5 در سه روز اول عرضه اش به فروش یک میلیارددلاری رسید و دو روز زودتر از Avengers: Endgame از این مرز عبور کرد. مهم تر از همه بازی این دستاورد را بدون در نظر گرفتن تورم حال حاضر به دست آورد. GTA 5 در سال 2013 عرضه شد و با استفاده از حسابگر تورم در استان متحده آمریکا یک میلیارد دلار در سال 2013 برابر یک میلیارد و صد میلیون دلار در سال 2019 است. نگاهی مختصر به مدخل ویکیپدیای بازی نشان دهندهٔ فروش خیره نمایندهٔ بازی است.

باگذشت بیست و چهار ساعت از عرضه اش، بازی Grand Theft Auto V هشتصد و پانزده میلیون دلارفروش کرد که حدوداً معادل 11.21 میلیون نسخه فروخته شده است. این مقدار فروش بیش از دو برابر از مقدار تخمین زده شده برای این عنوان بود. سه روز پس از عرضه اش، فروش بازی از مرز یک میلیارد دلار عبور کرد و آن را به سریع ترین محصول تفریح فروش رفته در تاریخ تبدیل کرد. شش هفته پس از عرضه بازی، راکستار نزدیک 29 نسخه از بازی را به فروشگاه ها ارسال کرد. در نظر داشته باشید که تمامی این دستاوردها در سال 2013 انجام گرفت، دو نسل کنسول قبل تر از نسل حاضر. در آن موقع بازار بازی های ویدئویی با امروز خیلی فرق داشت. ده سال پیش، بخش اعظم فروش بازی ها از نسخه های فیزیکی به دست می آمد که با مسائل عدیده ای در زنجیره تامین و لجستیک روبه رو بودند. امروزه، بخش اعظم فروش بازی ها به صورت دیجیتالی صورت می گیرد و نیمی از آمار فروش روز اول بازی ها را شامل می گردد. حال تصور کنید وقتی عامل فروش دیجیتالی وارد معامله گردد با چه حجم از فروش برای GTA 6 طرف خواهیم بود. تنها محدودیت که وجود خواهد داشت این است که آیا فروشگاه های آنلاین پلی استیشن، ایکس باکس و سرورهای Take Two و راکستار قادر خواهند بود بار سنگین تقاضای دنیای بازی را تحمل نمایند یا خیر.

یک عامل دیگر وجود دارد مبنی بر اینکه چرا GTA 6 می تواند سال 2025 را به بزرگ ترین سال برای بازی های ویدئویی تبدیل کند و آن عمر طولانی فروش است. برخلاف فیلم ها که طول عمر کوتاه مدتی در سالن های سینما به مدت چند هفته دارند و سپس طول عمر دومی در قالب دی وی دی و بلوری یا سرویس های استریم، بازی هایی مانند GTA، ماینکرفت و فورتنایت همیشه در روح زمانه توجه بازیکنان به جای مانده اند بدون اینکه احتیاج به کشف دوباره داشته باشند. GTA 5 در طول تمام مدت چرخه زندگی اش بازار ثابت و متناوبی داشته است. در تاریخ بازی های ویدئویی، هیچ بازی ای به چنین سطح از پیروزیتی نرسیده است. در حقیقت GTA 5 از زمان عرضه اش همیشه در میان ده بازی برتر (به جز هفته هایی به خصوص در سه ماهه آخر سال) قرار داشته است. این یک بازی ویدئویی است که در طول دهه گذشته هرگز چارت های پرفروش ترین بازی ها را ترک ننموده است. وقتی GTA 6 سال آینده منتشر گردد به احتمال خیلی زیاد در صدر پرفروش ترین بازی سال 2025 قرار خواهد گرفت که ممکن است هفته ها و حتی ماه ها به درازا بیانجامد. در ادامه چارتی از پر فروش ترین بازی ها بر اساس واحدهای فروش رفته در میان چهارده کشور از سال 2018 قرار داده ایم. این داده از Video Games Europes Games Sales Dataاستخراج شده است که شامل فروش های فیزیکی و دیجیتالی تمامی ناشران بزرگ (به جز نینتندو که فروش دیجیتالی بازی هایش را منتشر نمی کند) می گردد:

همان طور که انتظار می رود، بیشتر بازی های حاضر در ده جایگاه نخست عناوین نو هستند. برخی بازی های بیشتر از یک سال در فهرست قرار می گیرند مثل Red Dead Redemption 2، FIFA و Call of Duty اما سه سال پس از عرضه شان این عناوین از ده تای برتر خارج می شوند. تنها بازی سوای از GTA 5 که بیش از سه سال در این نمودار دیده می گردد Mario Kart 8 Deluxe است اما این بازی هم پس از سال چهارم جایگاه خود را از دست داد. جالب تر از همه این است که GTA 5 تا پیش از سال 2023 هرگز سه جایگاه اول خارج نشده بود. با اینکه این فروش ها بر اساس واحد است نه عایدی، حد و مقدارٔ پیروزیت GTA 5 را تنها می توان خارق العاده توصیف کرد. از همین رو من تحلیلگران بسیاری را دیده ام که به شوخی می گویند دیگر الان چه کسی GTA 5 را ندارد

به طرز باورنکردنی وقتی بازی رایگان شد، فروش بازی جان دوباره ای گرفت. تا جایی که به خاطر دارم GTA 5 تقریباً باعث اورلود شدن سرورهای اپیک گیمز شد وقتی که فروشگاه بازی را جز بخشی از کمپین بازی های هدیه رایگان خود در ماه مه سال 2020 قرار داد. این احتمالاً یکی از برترین کمپین های این فروشگاه است. یک جستجوی کوتاه به شما نشان می دهد که بازی بیش از 185 میلیون نسخه فروش داشته است و احتمالاً میلیاردها دلار سود برای راکستار گیمز و Take Two. این محرکه، اشتیاق و تقاضا برای GTA 5 در حال حاضر به انتظارات بزرگ از GTA 6 تبدیل شده است. بازیکنان و آنهایی که در صنعت بازی های ویدئوی کار می نمایند می دانستند که وقتی اولین تریلر for GTA 6 در تاریخ 5 دسامبر 2023 عرضه شد بازخوردها گسترده و زیاد خواهد بود. ما اکنون آمار لازم برای ثابت کردن این ادعا را داریم. GamesIndustry.biz در مقاله های خود گزارش دادند که Grand Theft Auto 6 رکوردهای بازدید در یوتیوب را شکسته و سریع تر از تریلر هر بازی دیگری در تاریخ بازدیدنماینده می گیرد. این تریلر در طول 24 ساعت اول خود در یوتیوب بیش از هر عنوان بازی ویدئویی دیگر بر روی پلتفرم بازدید داشته است. بیش از صد میلیون بازدید در بیست و چهار ساعت اول و بیش از 142 میلیون بازدید در هفته اول.

با دنبال کردن این آمار و ارقام چندان دورازفکر نیست که تصور کنیم با عرضهٔ GTA 6 در سال آینده این بازی به سریع ترین بازی فروش رفته تبدیل خواهد شد. اگر سرورهای Take Two بتوانند از پس تقاضا بربیایند من احتمال می دهم بازی از مرز یک میلیارد دلار در کمتر از دو روز از عرضه اش عبور خواهد نمود حتی شاید در همان روز اول.

2025 بعلاوه اولین سال کامل فروش برای کنسول نو نینتندو خواهد بود (که من در ادامه مقاله به آن با نام سوئیچ 2 اشاره می کنم). همان طور که GTA 6 مسیری مشابه GTA 5 طی خواهد نمود سوئیچ 2 نیز دنباله روی سوئیچ خواهد بود. آمار فروش این کنسول نیز فوق العاده بوده است. تا به امروز، این کنسول بیش از 133 میلیون واحد در دنیا فروش داشته است و در میان پر فروش ترین کنسول های تاریخ قرار گرفته است. با اینکه ما تقریباً هیچ چیزی در بارهٔ سوئیچ 2 نمی دانیم، نینتندو کاملاً مطلع است که بر روی تخم طلایی نشسته که آماده باز شدن است خصوصاً اگر قیمت کنسول مناسب باشد و سوئیچ دو قابلیت اجرای بازی های سوئیچ را داشته باشد.

نینتندو مثل گذشته اطلاعات زیادی را دربارهٔ کنسول نوش فاش نخواهد نمود و در کنترل کامل اخبار پیرامون آن خواهد بود اما سرمایه گذاران پیش بینی برد بزرگی را برای کمپانی نموده اند. هدف فروش نینتندو برای این کنسول نو فروش 15.05 میلیون واحد تا خاتمه سال مالی 2025 و 16.95 میلیون واحد تا خاتمه سال مالی 2026 خواهد بود زیرا این دو آمار فروش سوئیچ در دو سال اول عرضه اش در بازار بود. اگر نینتندو تنها در سال 2025 پیروز به فروش بیش از 17 میلیون واحد گردد رکورد فروش سوئیچ را در هم می شکند که دستاوردی قابل دستیابی برای نینتندو است. بااین حال، بخش اعظم فروش کنسول به قیمت و در دسترس قرارگرفتن آن بستگی دارد. نینتندو در گذشته با مسائلی مثل محدودیت سخت افزار روبه رو بوده است. اگر نینتندو بتواند به مقدار ای کنسول تهیه کند که تقاضای مشتریان را جوابگو باشد من دلیلی برای اینکه سوئیچ 2 به سریع ترین کنسول فروش رفته در تاریخ تبدیل گردد نمی بینم.

اگر احتمال آن وجود داشته باشد که سوئیچ دو به همراه ماریو کارت 9 نو عرضه گردد تصور اینکه فروش این دو تا چه حد بالا خواهد رفت چندان سخت نخواهد بود. به عنوان مثال وقتی سوئیچ در مارس 2017 عرضه شد، فروش بازی The Legend of Zelda Breath of the Wild در آمریکا از فروش خود کنسول پیشی گرفت. تقاضا برای این کنسول به قدری بالا بود که عده ای پیش از اینکه بتوانند کنسول را بخرند به سراغ خرید بازی های آن رفته بودند. این سطح از اعتماد به نینتندو نشان دهندهٔ مطلعی مشتریان از کیفیت برند است خصوصاً که سوئیچ پس از فروش نامید نماینده Wii U عرضه شد.

در نهایت، شایعاتی مبنی بر اینکه سونی و مایکروسافت هر دو در پی تازه تر کردن کنسول های نسل حاضر خود هستند. این کنسول ها ممکن است در خاتمه امسال یا در سال 2025 برای مصرف نمایندگان در دسترس قرار بگیرند. درست مثل اتفاقی که برای کنسول های نسل قبلی پلی استیشن و ایکس باکس افتاد. PS4 Pro سه سال پس از انتشار پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان ایکس چهار سال پس از عرضهٔ ایکس باکس وان روانهٔ بازار شدند. با اینکه فروش مدل های نو کنسول های موجود شاید به مقدار عرضهٔ کنسولی کاملاً نو بزرگ نباشد بااین حال این مدل ها معمولاً باعث هوشیاری خریداران می گردد خصوصاً اگر بازی های نوتر از آخرین مدل تکنولوژی ارائه شده در این کنسول ها بهره ببرند.

بله به نظر می رسد سال 2024 سال خوبی در گیمینگ خواهد بود اما به نظر من 2025 برترین سال فروش بازی های ویدئویی خواهد بود.

منبع: GameIndustry

منبع: دیجیکالا مگ

به "سال 2025 می تواند برترین سال فروش برای بازی های ویدیویی باشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سال 2025 می تواند برترین سال فروش برای بازی های ویدیویی باشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید