سفری کوتاه به تایباد خراسان رضوی، شهر فرهنگ و تاریخ

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، تایباد به طور حتم یکی از معرفه های تاریخی فرهنگی خراسان رضوی است. این شهر قدیمی توانسته طی تاریخ بستری با شکوه برای انواع بناها و آثار کوچک و بزرگ تاریخی باشد. این شهر که طی سالیان متمادی، بارها تغییر نام داده و با لهجه های متفاوت خوانده و شناخته شده، امروزه با این نام بین اهالی خراسان رضوی معروف است و یکی از مرکز های فرهنگی، تاریخی ایران به شمار می آید. این شهر که در سده هفتم هجری با ورود مغول ها به ناحیه، آباد شد و جان گرفت سالها بعد به علت شیوع بیماری طاعون ویران شد، اگرچه پس از این اتفاق مردم تایبادی بار دیگر به شهر بازگشتند و تاریخی تازه را برای آن رقم زدند. این شهر در حال حاضر بستری مناسب برای انواع تکایا، مساجد، مقبره ها و آرامگاه های تاریخی بوده و همین بازمانده ها به خوبی از تاریخ و قدمت این شهر کوچک خبر می دهند. در این مقاله به گوشه و کنار شهر تایباد سر می زنیم. با خبرنگاران همراه شوید.

سفری کوتاه به تایباد خراسان رضوی، شهر فرهنگ و تاریخ

1) مقبره مولانا ابوبکر تایبادی

اگر در قالب تورمشهد به استان خراسان رضوی وارد شدید و زمان کافی در دست داشتید، ضروری است که تایباد را در فهرست دیدنی های تورمشهد خود بگنجانید. در این بین می توان به طور حتم گفت که مقبره ابوبکر تایبادی یکی از محبوب ترین ها در این شهر است و همیشه به وسیله گردشگران تورمسافرتی و زائرین تورمشهد مورد بازدید قرار می گیرد.

2) مسجد مولانا

این مسجد فوق العاده با طراحی خاص خود از بناهای به جای مانده از دوران تیموریان است و با نام مزارمولانا در مشهد معروفیت دارد. این بنا در سال 848 هجری به دستور پیر احمد خوافی در این محوطه ساخته شد. این بنا معروفیت خاص خود را مدیون کتیبه های دست نویس و کاشی کاری های فوق العاده است، که می توان در گوشه و کنار بنا با آن روبه رو شد. مسافرین تورمشهد در بازدید خود از تایباد به طور حتم سری به این مسجد زیبا و تاریخی می زنند و از جای جای آن بازدید می نمایند.

3) رباط عباس آباد

این بنای تاریخی از دیگر مقاصد گردشگری مسافرین تورمهشد است. این رباط در فاصله 28 کیلومتری از شهر تایباد واقع شده و می توان گفت که با بهره مندی از آب انبار، ایوان و ایوانچه، حیات و اتاقک های زیبا به خوبی نمونه ای بی نظیر از سبک معماری گذشته را به نمایش می گذارد. این بنا یکی از آثاری است که اغلب به وسیله گردشگران علاقه مند به معماری مورد بازدید قرار می گیرد.

4) شهر مالین

این شهر باستانی که امروزه تنها می توان بقایایی جزئی از آن را در منطقه مشاهده کرد، یکی از شهرهای فراموش شده ایران است. این شهر به عنوان یکی از نواحی تجاری مسکونی در صدر اسلام به شمار می آمده که رونقی فوق العاده داشته است.

5) تنگل و بندی استای

تایباد به علت قرار گرفتن در جغرافیایی خاص، منظرههای طبیعی بی شماری را در خود جای داده و یکی از زیباترین طبیعت های شمال شرق کشور است. این ناحیه از محبوب ترین مقاصد تفریحی برای مسافرین تورمشهد است . این ناحیه کوهستانی با پوشش گیاهی غنی، جنگل های فوق العاده زیبا و باغ های میوه، محوطه ای ییلاقی است که تفرجگاهی عالی را در اختیار مردم محلی قرار داده. از جهت دیگر، گردشگران تورمشهد در قالب تور یک روزه طبیعت گردی به این ناحیه سفر می نمایند و از هوای مطبوع و منظره زیبای آن بهره مند می شوند.

منبع: همگردی

به "سفری کوتاه به تایباد خراسان رضوی، شهر فرهنگ و تاریخ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفری کوتاه به تایباد خراسان رضوی، شهر فرهنگ و تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید