به ملاقات ریاب1000ساله بروید!

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، خبرنگاران: اگر اهل سفرید و دنبال تجربه ای تازه از زندگی روستایی و دلتان لک زده برای خانه های کاهگلی و کوچه های پرخاطره و آبی که از قنات های پربرکت ساز آبادی را در منطقه ها کویری ایران کوک می نماید. ما به شما اقامت در زیر آسمان پرستاره کویر در روستای هزارساله ریاب را پیشنهاد می کنیم.

به ملاقات ریاب1000ساله بروید!

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، در سه کیلومتری غرب گناباد روستای تاریخی است با قدمتی هزارساله که یکی از قدیمی ترین روستاهای کاهگلی ایران است .ریاب پیر و مهربان و شکیبا وجه تسمیه اش برگرفته از((رمی آب)) است زیرا رشته قنات طولانی آن بیش از 20کیلومتر امتداد دارد.

در سفر به این روستا که قدمتی حدود ده قرن دارد می توان به جاذبه های تاریخی با معماری سنتی شامل خانه های مسکونی قدیمی، آب انبار، مسجد، برج قدیمی، حمام، بادگیرها، کوشک و… اشاره نمود. با قدم زدن در ریاب گناباد آنچه بیش از همه جلب توجه می نماید دیوارهای کاهگلی و خانه های کهن از خشت و گل با سقفی گنبدی است که شکل طاق و قوس دارد و معرف این است که ریابی ها در معماری آن چیره دست بوده اند.

جمعیت این روستا طبق آمار سال 1309 حدود 1200 نفر بوده که خود دلیلی بر عظمت این روستا است از ویژگی های منحصر به فرد دیگر در این روستا کوچه هایی با سابات هایی سایه گستر و بادگیرهایی که شبیه به باد گیرهای معروف یزد است، می توان اشاره نمود و بعلاوه اقامتگاه های بوم گردی که معماری آن به دوران قاجاریه و صفویه برمی گردد.

ریاب تاریخی و کهن، دو قلعه تودرتو بطور مجزا دارد که تنها بزرگان ریاب مهمانخانه بزرگی را که در قلعه میانی بود به خاطر می آورند و طبق گفته آنان، داخل قلعه دوم خانه هایی بود که افراد خارج قلعه خواروبار و اجناس قیمتی خود را در آنجا قرار می دادند.

در این روستای کاهگلی دو برج در ضلع شرقی و غربی وجود دارد که معماری ایرانی در آن هویدا است. در سال 1387 روستای ریاب در زمره آثار ملی کشور به ثبت رسیده و در لیست روستاهای هدف گردشگری قرار گرفته است.

در اقامتگاه های بوم گردی ریاب غذاهای سنتی و محلی مانند آش، اشکنه، جوش پره، توگی، گندم پلو و… طبخ می گردد و اهالی روستا با این غذاها از گردشگران پذیرایی می نمایند.هر فصلی از روستای ریاب زیبایی خودش را دارد و در تابستان خنکای بادگیر و در زمستان کرسی های گرم فضای این خانه های تاریخی را برای گردشگران مملو و از صفا و صمیمیت می نماید.

پیشنهاد می گردد در فصل بهار و اوایل پاییز که آب و هوای روستای ریاب معتدل است، به این روستای زیبا سفر کنید و به گشت و گذار در طبیعت بکر آن بپردازید.

منبع: توریسم آنلاین

به "به ملاقات ریاب1000ساله بروید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "به ملاقات ریاب1000ساله بروید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید