عطر نیش چیست و چه تفاوتی با عطرهای دیگر دارد؟
به گزارش وبلاگ معمای ویژه، عطر نیش عطری منحصر به فرد با دسترسی محدود است. این نوع عطر در مقادیر کم فراوری می گردد اما اندازه محبوبیت و تمایل به آن رو به افزایش است. مقاومت در برابر یک رایحه خاص و ماندگار کار آسانی نیست. طی سال های اخیر، افزایش محبوبیت عطر های نیش منجر به ظهور برند های مختلف در این حوزه شده است. اگر عطرباز هستید، احتمالاً چند نمونه از عطر های نیش را تجربه نموده باشید. با این حال، اگر تازه با این اصطلاح آشنا شده اید، چیز های زیادی برای کشف وجود دارد. در این مقاله، قصد داریم همه چیز در خصوص عطر های نیش را آنالیز کنیم و با برترین برندهای فراوری کننده عطرهای نیش بیشتر آشنا شویم.
عطر نیش چیست؟
اصطلاح نیش (Niche Fragrance) در صنعت عطر برای توصیف یک عطر متمایز، عموماً گران قیمت و بدون تبلیغات انبوه استفاده می گردد. اگرچه ممکن است چند نمونه از عطر های نیش در فروشگاه های مختلف عطر به فروش برسد، اما به طور کلی دسترسی به این عطر ها به سادگی برند های معروف نیست. عطرهای نیش با نام عطرهای بوتیک، آرتیزان یا رایحه های مستقل هم شناخته می شوند.
تاریخچه ظهور عطر های نیش
در اواخر دهه 90 میلادی، بازار عطر های دیزاینر (Designer) یا همان عطرهای ساخته شده به وسیله طراحان خانه های مد، تا حدودی اشباع شد. برند های بزرگ و شناخته شده در کوشش برای راضی نگه داشتن اغلب مردم، شروع به محدود کردن ریسک در کار خود نموده بودند. صنعت جهانی عطر شروع به استفاده از قدرت تبلیغات و نفوذ افراد مشهور برای تأیید محصولات خود و جذب بازار هدف کرد. برند ها به تمرکز کمتر روی عطر و توجه بیشتر بر جنبه های داستان سرایی کمپین های تبلیغاتی روی آوردند. خیلی زود عدم خلاقیت و اصالت باعث شد بیشتر عطر ها روایح یکسانی داشته باشند.
کم کم بسیاری از مصرف نمایندگان علاقه خود را به انواع مختلف عطر های پرفروش که در فروشگاه های بزرگ سراسر جهان یافت می شد از دست دادند. آن ها شروع به جستجوی عطر های منحصر به فرد و اصیل کردند تا بتوانند به شکل خاص تری شخصیت خود را نشان دهند. با افزایش تمایل مصرف نمایندگان برای خلاقیت و تنوع، راه برای عطر های نوآورانه در صنعت عطرسازی هموار شد.
تفاوت های عطر نیش در مقایسه با عطر های دیزاینر
یک عطر دیزاینر دارای نام تجاری معروف با سابقه طولانی است. این عطر ها به راحتی قابل تشخیص هستند و به طور گسترده در بین مردم استفاده می شوند. عطر های دیزاینر به گونه ای عامه پسند ساخته شده اند و معمولاً تحت کمپانی هایی مانند کوتی (Coty)، ال ام وی اچ (LVMH) و استی لادر (Estee Lauder) در مقیاس بزرگ به فروش می رسند. پیدا کردن آن ها در هر بازار و فروشگاهی آسان است و می توان آن ها را با قیمتی ارزان خریداری کرد. از آنجا که همه جا در دسترس هستند، به وسیله بیشتریت استفاده و دائماً در رسانه ها تبلیغ می شوند، تقریباً حس خاص بودن القا نمی نمایند.
این در حالی است که عطر های نیش روایح کمیاب و خاصی دارند تا تجربه ای چندحسی را ارائه دهند. آن ها بیشتر شبیه یک اثر هنری هستند که با دقت و ظرافت ساخته شده است تا عطر هایی عمیقا منحصر به فرد و به یاد ماندنی ایجاد نمایند. در صنعت عطرهای نیش، لازم نیست روایح برای میلیون ها نفر مجذوب کننده باشد. این احتمال هم وجود دارد که شما هرگز در خصوص یک برند معروف عطر نیش، چیزی نشنیده باشید. روایح فریبنده عطر های نیش به خودی خود کار یک کمپین تبلیغاتی را انجام می دهند.
عطرهای نیش به طور مستقل ساخته می شوند و متعلق به یک برند بزرگ نیستند. خصوصی بودن مالکیت آن ها باعث می گردد فراوری نماینده ریسک هایی را بپذیرد که شرکت های بزرگ تر نمی توانند. برخلاف خانه های مد، خانه های عطر نیش مشاغلی هستند که به جای فراوری انواع محصولات، غالبا فقط بر ساخت عطر تمرکز دارند. بعلاوه اغلب در طراحی شیشه عطر و نحوه بسته بندی صرفه جویی می نمایند. هم برای سازنده یک عطر نیش و هم برای دوست دار آن، نام برند یا طراحی شیشه مهم نیست، بلکه خاص بودن عطر ها و احساساتی که می توانند برانگیزند اهمیت دارد.
چه چیزی عطر نیش را متمایز می نماید؟
صنعت عطرسازی به سمت خلاقیت، اصالت و ابراز وجود تمایل دارد. به همین علت عطرسازان خلق عطر را به عنوان یک هنر می بینند. آن ها به دقت وسواس گونه خود در انتخاب مواد تشکیل دهنده افتخار می نمایند و به ساخت عطر های گران بها با نت های متمایز و پیچیده که تأثیری خاص باقی می گذارند، اهمیت می دهند. عطر های نیش، غنی، پیچیده و چند لایه هستند و هر کدام داستان خود را که اغلب از یک مکان، زمان یا احساسی خاص الهام گرفته شده، به وسیله روایح بیان می نمایند. آن ها حس رمز و راز، پیچیدگی و تجمل را برمی انگیزند.
در صنعت عطرهای نیش، هر یک از عطرسازان حرفه ای و آموزش دیده، سبک خاص خود را دارد. هر عطر بر اساس اصول سخت گیرانه فراوری می گردد. روایح عمدتاً از مواد طبیعی برگرفته شده اند و از استاندارد های کیفی بسیار بالایی برخوردارند. بنابراین بر خلاف عطرهای فراوری انبوه، در عطر نیش رایحه ای بسیار منحصر به فرد و شخصی دریافت می کنید که در هیچ جای دیگری نمی توان آن را پیدا کرد و این ویژگی بسیار متمایزنماینده است.
معروف ترین برندهای نیش
در بین شرکت های مختلف سازنده عطرهای نیش، چند برند از معروفیت بالاتری برخوردار است:
آمواژ (Amouage)
آمواژ یک خانه عطر لوکس عمانی است که به خاطر خلق بعضی از ظریف ترین عطر ها در جهان مشهور است. این برند، هنر عطرسازی عربی را بازتعریف کرد و نت های پیچیده عطرهایش تلفیقی بی نظیر از شرق و غرب هستند. آمواژ به خاطر عطرهای نوآورانه و گنجاندن هنر واقعی در همه آثارش، معروفیت و محبوبیتی جهانی دارد.
کرید (Creed)
کرید یک خانه عطر اصیل و لوکس است که تمرکز خود را به خلق برترین عطر های نیش مردانه و زنانه اختصاص داده است. روایح تمام عطرهای کرید از برترین مواد عطری که جهان ارائه می دهد ساخته شده است. خانه کرید که به وسیله جیمز هنری کرید تأسیس شد، سفر خود را به عنوان یک خیاط حرفه ای مستقر در لندن شروع کرد و اکنون میراث خیاطی او به یکی از خانه های عطر برجسته در جهان تبدیل شده است.
مزون فرانسیس کرکجیان (Maison Francis Kurkdjian)
خانه عطر فرانسیس کرکجیان یکی از معروف ترین برندهای عطر نیش در جهانست. این برند از رویارویی فرانسیس کرکجیان، عطرساز مشهور با ده ها خلاقیت پیروز و مارک چایا، بنیانگذار این خانه عطر، به دنیا آمد. آن ها با هم آرزوی خود را برای یک منظره احساسی، سخاوتمندانه و چندوجهی از بیان آزاد بویایی برآورده کردند و نماد جدیدی از دانش و سبک زندگی فرانسوی را ایجاد کردند.
عطرهای نیش فرانسیس کرکجیان جنبه های بی شماری از احساسات را در خود گنجانده اند. آن ها اگرچه به گونه ای ساخته می شوند که برای استفاده مشترک آقایان و بانوان باشد، اما بعضی از عطرهای مزون فرانسیس کرکجیان مانند باکارات رژ (Baccarat rouge) به عنوان برترین عطر نیش زنانه شناخته می گردد.
زرجف (Xerjoff)
برند بسیار مجلل ایتالیایی زرجف، با هدف ترکیب لوکس ترین مواد برای تکمیل مرفه ترین سبک زندگی جهانی راه اندازی شد. هر بطری عطر زرجف مانند جواهری است که باید مورد توجه قرار گیرد. عطرهای زرجف درون ظروف شیشه ای هنری و خیره نماینده و در بسته بندی لوکس که حاوی مواد کمیاب و تصفیه شده است، ارائه می شوند.
نیشان (Nishane)
نیشان اولین و تنها برند عطری مستقر در استانبول است که در سطح جهانی با دیدگاهی استثنایی در خصوص عطرسازی هنری شناخته می گردد. این را می توان به راحتی با منحصر به فرد بودن روایح نیش این برند تشخیص داد. نیشان عطر هایی منحصر به فرد و پیچیده را با نهایت دقت طراحی می نماید و ظرافت هنر عطر را با تلفیق سنت و مدرنیته به نمایش می گذارد.
سایر برندهای سازنده عطر نیش
در جهان بیش از 5 برند فراورینماینده عطرهای نیش وجود دارد؛ ناسوماتو (Nasomatto)، جومالون (Jo Malone)، سرژ لونتز (Serge Lutens)، د مارلی (De Marly)، فردریک مال (Frederic Malle)، بایردو (Byredo) و لو لابو (Le Labo) دیگر برندهای مطرح جهانی عطرهای نیش هستند و هر کدام داستان و تاریخچه شگفت انگیزی دارند که نمی توان در یک مقاله جای داد.
سخن پایانی
خرید عطر نیش فرصتی برای داشتن عطری خاص و تجربه بویایی غنی تری است. محصولی که با اشتیاق ساخته گردد، ماندگاری بیشتری خواهد داشت و به دلایلی کافی توجهات زیادی را به خود جلب خواهد نمود. عطر های نیش مهیج و خلاقانه هستند و با عشق و تخصص خلق شده اند تا تجربه حسی عمیق و لذت بخشی را ارائه دهند.
همانطور که به آینده نگاه می کنیم، می توانیم انتظار داشته باشیم که افراد بیشتری به علت ترجیح کیفیت بالاتر، دسترسی محدود و تجربه حسی برتر، عطر های نیش را به جای عطرهای برندهای معروف انتخاب نمایند. اگر می خواهید یک مصرف نماینده مطلع باشید، همواره در خصوص برندی که می خواهید از آن خرید کنید، تحقیق کنید تا مطمئن شوید که ارزش های آن ها با ارزش های شما مطابقت دارد.
منابع: scentgrail, pairfum
منبع: دیجیکالا مگ