موهای خاکستری خود را بپذیرید
به گزارش وبلاگ معمای ویژه، پنتن نیز در راستای بازاریابی جهانی خود، تقسیم بندی بازار را در دستور کار خود قرار داده و با شناسایی احتیاج مخاطبان، موقعیت یابی مناسبی انجام داده است. نکته ای که در فرایند هدف گذاری این برند دیده می گردد، مخاطب قرار دادن طبقه متوسط جوامع است که به دنبال یک شامپوی مقرون به صرفه و در عین حال تقویت کننده هستند.
اتخاذ روینمودهای نوآورانه در فرایند بازاریابی که منجر به تغییر دیدگاه مخاطبان در زمینه محصولات مراقبتی مو است، در کنار شناخت درست بازار، هدف گذاری مخاطبان و موقعیت یابی صحیح، از جمله مهم ترین فرایندهای بازاریابی و برندسازی شرکت پنتن به شمار می فرایند.
ضمن اینکه میراث قدرتمند این برند نیز در جلب نظر مخاطبان و جلب اعتماد آنها تأثیرگذار بوده است. برند پنتن سال 1947 در سوئیس راه اندازی شد و فراوری شامپو را در دستور کار خود قرار داد.
این برند که بخش قابل توجهی از بازارهای اروپایی را به دست آورده بود، خاتمه در سال 1985 توسط شرکت Procter & Gamble خریداری شد و فعالیت خود را در ایالات متحده آمریکا ادامه داد.
این نام تجاری با هدف بهبود مراقبت از مو، تحقیقات گسترده ای را انجام داد و در سال 2010 نیز به منظور کشف ساختار مولکولی مو، همکاری خود را با ناسا آغاز کرد. برند پنتن در حال حاضر با داشتن یک مؤسسه تحقیقاتی درباره مو، محصولات خود را در بسیاری از کشورهای دنیا عرضه می نماید.
تقسیم بندی، هدف گذاری و موقعیت یابی
یکی از مهم ترین روینمودها در یک فرایند بازاریابی، تقسیم بازار و هدف گذاری مشتریان است، به این معنا که یک برند به منظور فروش محصولات خود، در گام اول، باید آنها را بشناسد و محصول خود را برای گروه خاص تری از مخاطبان ارائه دهد.
پنتن نیز در راستای بازاریابی دنیای خود، تقسیم بندی بازار را در دستور کار خود قرار داده و با شناسایی احتیاج مخاطبان، موقعیت یابی مناسبی انجام داده است. نکته ای که در فرایند هدف گذاری این برند دیده می گردد، مخاطب قرار دادن طبقه متوسط جوامع است که به دنبال یک شامپوی مقرون به صرفه و در عین حال تقویت نماینده هستند.
بر این اساس، در نظر دریافت محدودیت های اقتصادی طبقه متوسط که بخش قابل توجهی از بازار مصرف محصولات بهداشتی را تشکیل می دهد، یکی از روینمودهای اساسی این کمپانی جهت هدف گذاری بازار به شمار می رود.
مثال دیگری که می توان از موقعیت یابی برند پنتن ذکر کرد، انتخاب بازار هندوستان به عنوان یک نیچ مارکت است؛ به این صورت که این شرکت با شناسایی احتیاج این گروه از مخاطبان، محصولی را ارائه داده است که با احتیاجهای آنها تطبیق دارد. در واقع فراوری شامپو های روغنی برای مخاطبان هندی که از روغن برای محافظت موی خود استفاده می نمایند، در راستای هدف گذاری مخاطبان انتخاب شده است.
در ادامه بخوانید :
7 عامل پیروزیت در بازاریابی استارتاپ ها
21 آبان 98 3,131
با مهم ترین تفاوت های بازاریابی استارتاپی و بازاریابی سنتی…
10 آبان 98 3,289
تقسیم بندی سنی نیز از دیگر روینمودهای برند پنتن محسوب می گردد، این شرکت زنانی را که در اواسط دهه چهارم زندگی خود بوده و به سلامت مو های خود اهمیت می دهند، مورد هدف قرار می دهد.
سبک زندگی سالم، مهم ترین نکته ای است که در فرایندهای تبلیغاتی برند پنتن درباره این گروه از مخاطبان به چشم می خورد، به طوری که این شرکت پیروز شده است با تمرکز بر سبک زندگی این گروه، مخاطبان دنیای خود را پیدا کند.
شعار تبلیغاتی این گروه برای مخاطبان مذکور بر پایه این ایده شکل گرفته که درخشش بیرونی زنان، می تواند به درخشش درونی آنها یاری کند؛ به این معنا که اگر زنان نسبت به موی خود احساس رضایت داشته باشند، این رضایت می تواند به لحاظ روحی نیز برای آنها مفید باشد.
مزیت رقابتی در بازاریابی پنتن
برند پنتن دو مزیت عمده دارد که می توانند در بازار رقابتی محصولات بهداشتی مو، نقش تأثیرگذاری را ایفا نمایند؛ یکی میراث تکنیکال این برند که از همان آغاز به عنوان یک محصول فنی و مراقبتی شناخته شده است و دیگری ارائه آفرهای ویژه به مشتریان.
میراث فنی برند پنتن یکی از مزیت های رقابتی این برند در کنار دیگر رقباست. کشف Panthenol به عنوان فرمولی برای مراقبت از مو، در همان سال های اولیه فعالیت این کمپانی، وجه تکنیکال این برند را پررنگ نموده است؛ به طوری که مفهوم شامپوی پنتن در کنار مفهوم مراقبت از مو و سلامت آن قرار گرفته و در میان مخاطبان خود، به عنوان یک شامپوی مراقبتی شناخته می گردد.
اگرچه در نظر دریافت تکنیک های نوآورانه در فرایند فراوری محصولات بهداشتی، یک رویکرد معمولی محسوب می گردد، اما از آنجایی که آغاز فعالیت این برند قدیمی با ارائه یک محصول مراقبتی همراه بوده است، این نکته به یک مزیت قابل توجه و یک میراث فنی معتبر تبدیل شده است.
برخلاف دیدگاه رایجی که در تبلیغات محصولی مانند شامپو دیده می گردد، بر این اساس که مانع سفیدشدن موها می گردد، برند پنتن با انتشار یک ویدئوی متفاوت، بر زیبایی موهای خاکستری و پذیرفتن آنها تأکید می نماید
پیشنهادها و هدیه های برند پنتن یکی دیگر از خدمات خاصی است که به صورت یک مرحله ای به مشتریان ارائه می گردد. این نام تجاری، با درک این نکته که بازار شامپو و محصولات مراقبتی مو بازار شلوغی است، به دنبال ارائه آفرهای ویژه به مشتریان خود است تا به وسیله پیشنهاد مراقبت های حرفه ای مو، رضایت مشتریان را به دست بیاورد.
مهم ترین نکته در پیشنهادهای مذکور این است که در درجه اول، شخصی سازی شده اند؛ یعنی به طور اختصاصی و متناسب با احتیاج هر مشتری تهیه می شوند. نکته جذاب دیگر نیز این است که در صورت عدم رضایت مشتری از محصول، مبلغ پرداختی به او بازگردانده می گردد.
پس دو رویکرد محصولات اختصاصی و بازگشت هزینه، از آفرهای جذاب این برند تجاری در بین مشتریان به شمار می فرایند که در راستای حمایت از مصرف نمایندگان و تأمین رضایت آنها انجام می شوند.
کمپین موهای خاکستری
یکی از روینمودهای جذابی که در فرایند بازاریابی برند پنتن مشاهده می گردد، تغییر تفکرات رایج است و این امر خصوصا در خصوص محصولاتی که با زیبایی فردی مرتبط هستند، بیشتر جذاب خواهد بود. رویکرد خاص این شرکت در رابطه با یک تفکر رایج در حوزه محصولات بهداشتی و زیبایی، یعنی سفیدشدن موهاست.
برخلاف دیدگاه رایجی که در تبلیغات محصولی مانند شامپو دیده می گردد، بر این اساس که مانع سفیدشدن موها می گردد، برند پنتن با انتشار یک ویدئوی متفاوت، بر زیبایی موهای خاکستری و پذیرفتن آنها تأکید می نماید.
در کمپین مذکور برند پنتن از مخاطبان خود خواست که موهای خاکستری خود را بپذیرند. در این ویدئو افراد مختلفی در سنین مختلف با موهای سفید ظاهر شدند و از جذابیت و زیبایی موهای خاکستری خود گفتند. این تبلیغ از این نظر حائز اهمیت است که خلاف جهت تفکرات مصرف گرایی حاضر شده و سعی در تغییر یک تفکر رایج دارد.
در پیش دریافت چنین رویکردی، در عین حال که فرایند تفکرات مربوط به زیبایی را در جوامع تغییر می دهد، ارزش یک محصول را در تغییر دادن رنگ مو نمی داند، بلکه تأثیری را که بر شفافیت، درخشندگی و سلامت مو دارد، برجسته می نماید.
در ادامه بخوانید :
چگونه یک کمپین پیروز بازاریابی محتوا داشته باشیم؟
1 خرداد 98 3,068
کمپینی با حس نوستالژی
10 بهمن 97 607
به نظر می رسد شکل دادن به چنین کمپین هایی، در عین حال که فرایند تفکر جوامع را در خصوص زیبایی تغییر می دهد، بهداشت و سلامت فردی را در اولویت قرار داده و باعث پذیرفتن حقایق زندگی از سوی مخاطبان یک برند می گردد؛ به نحوی که نه تنها از موهای خاکستری خود خجالت نکشند، بلکه آن را یک عامل زیبایی و طبیعی در طول زندگی خود ببینند.
منبع: مجله شنبه