همه چیز راجع به واکسیناسیون بچه ها

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، والدین هر کودک در سال اول زندگی، باید پنج بار کودک خود را برای واکسیناسیون به مرکز بهداشتی درمانی ببرند و برای تقویت اثر واکسن ها نیز پس از یک سالگی مراجعات مجددی مورد احتیاج می باشد که این مراحل و نوع واکسن ها در ادامه مطلب نشان داده شده است.

همه چیز راجع به واکسیناسیون بچه ها

واکسن چیست و چرا کودک به آن احتیاج دارد؟

واکسن یک درمان پیشگیرانه برای بعضی بیماری های خاص است. بیماری های عفونی میکروبی که از شخصی به شخص دیگر سرایت می کنند، هدف درمانی واکسن ها هستند. واکسن حاوی نوع کشته شده و یا ضعیف شده میکروب و یا ماده ای مشابه آن است.

بیش تر واکسن ها در کودکی تزریق می شوند و به بدن یاری می کنند تا علیه بیماری یک سد حفاظتی ساخته و فرد را در هنگام قرار گرفتن در معرض بیماری مصون نگه دارد.

واکسن ها مهم هستند، آن ها نه تنها به حفظ سلامت کودک یاری می کنند، بلکه با محدود کردن قدرت سرایت بیماری و کم کردن احتمال ابتلای بیماری های جدی کودکی از همه اعضای جامعه حفاظت می کنند.

واکسیناسیون در کودکی برای یک سری موقعیت های خاص زندگی کودک مانند، مسافرت و رفتن به مدرسه ضروری هستند.1

چگونگی عملکرد واکسن ها

ایمن سازی در برابر بعضی از بیماری ها به وسیله واکسن هایی انجام می شود که از نسخۀ ضعیف یا کشته شدۀ باکتری یا ویروس هایی که باعث یک بیماری خاص می شوند، ساخته شده اند. وقتی این ویروس ها و باکتری های تغییریافته به بدن کودک تزریق شود یا به صورت خوراکی مصرف شود، سیستم ایمنی کودک حمله ای را آغاز می نماید که بدن را تحریک به فراوری پادتن آن می نماید.

این پادتن ها در بدن کودک فعال باقی می مانند تا در صورت لزوم آمادۀ مبارزه با بیماری واقعی باشند. برای مثال اگر سیاه سرفه در محل زندگی شما شیوع پیدا کند، کودکی که واکسن آن را زده است، بسیار کمتر از بچه ها واکسینه نشده، احتمال ابتلا به این بیماری را دارد. اگر فرزند شما از زمان بندی واکسیناسیون خود با توجه به سنی که دارد عقب است، باید حتماً از پزشک کودک در مورد رسیدن به زمان مناسب تزریق آن سؤال کنید.2

اقدامات لازم قبل از انجام واکسیناسیون

معمولاً مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده اند احتیاجمند دریافت اطلاعات مربوط به واکسن و زمان مناسب تزریق آنها می باشند . بهتر است مادران در مورد واکسن هایی که باید به بچه ها تزریق شود اطلاعات مناسبی کسب کنند.

پس از جمع آوری کسب اطلاعات دقیق در مورد واکسن ها و زمان مناسب تزریق آنها، بهتر است اطلاعات مربوطه را به خوبی مطالعه نموده . سوالات احتمالی را در این خصوص یادداشت کنید و از متخصص اطفال بپرسید. با تهیه لیستی از واکسن های مورد احتیاج می توانیم به موقع به پزشک مراجعه نماییم.

با دریافت اطلاعات لازم در مورد عوارض احتمالی هر واکسن مزایا و خطرات آنها می توانیم برای مراقبت از کودک خود آماده شویم .ضروری است که در هنگام تزریق واکسن مدارک و سوابق پزشکی کودک را به همراه داشته باشید .

لذا ضروری است والدین در هنگام مراجعه به مراکز تزریق واکسن، کارت مراقبت از کودک را به همراه داشته باشند تا پزشک به وسیله اطلاعات مندرج بر روی این کار متوجه شود که زمان تزریق کدام واکسن رسیده است.

ضروری است در هنگام مراجعه برای تزریق واکسن آماده انجام حمایت روانی از کودک باشید. بهتر است اسباب بازی کتاب یا پتوی مورد علاقه کودک را به همراه خود برده و در هنگام انجام واکسیناسیون او را از این طریق آرام نمایید.3

زمان بندی واکسیناسیون بچه ها

واکسن های بدو تولد
ب.ث.ژ: در بدو تولد به کودک تزریق می شود. این واکسن در واقع کودک را در مقابل بیماری سل ایمن می نماید.

قطره فلج اطفال: به شکل خوراکی بوده که در مقابل ویروس فلج اطفال کودک را ایمن می نماید. فلج اطفال، فلجی دائمی در اندام های تحتانی کودک به وجود می آورد.

هپاتیت ب: تزریق این واکسن ممکن است موجب درد، قرمزی، سردرد و کسالت شود ولی از بیماری هپاتیت ب جلوگیری نموده و کودک را ایمن می نماید.

واکسن های دو ماهگی
واکسن سه گانه: شامل دیفتری، کزاز و سیاه سرفه است که جزء بیماری های خطرناکی هستند و ایمنی در مقابل آن ها بسیار ضروری به نظر می رسد. فلج اطفال به صورت خوراکی و هیپاتیت ب به صورت تزریقی در این سن تکرار می شوند.
واکسن های چهار ماهگی
در این بازه زمانی واکسن های سه گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه و فلج اطفال به صورت خوراکی تکرار می شوند.
واکسن های شش ماهگی
در شش ماهگی واکسن های سه گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه، فلج اطفال به صورت خوراکی و هیپاتیت ب به صورت تزریقی تکرار می شوند.
واکسن یک سالگی
ام ام آر: شامل سرخک، سرخجه و اوریون می باشد. هر سه این بیماری ها نسبتا شایع هستند و با زدن این واکسن کودک از ابتلا مصون خواهد ماند.
واکسن هجده ماهگی
واکسیناسیون بچه ها در هجده ماهگی شامل واکسن های سه گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه، فلج اطفال به صورت خوراکی و ام ام آر که شامل سرخک، سرخجه و اوریون است می باشند.
واکسن چهار تا شش سالگی
بین سنین چهار تا شش سالگی واکسن های سه گانه دیفتری، کزاز و سیاه سرفه و فلج اطفال به صورت خوراکی تکرار می شوند.
واکسن چهارده تا شانزده سالگی
در این سنین واکسن تزریقی دوگانه دیفتری و کزاز ویژه بزرگسالان را شامل می شود.5

اقدامات لازم در حین واکسن زدن

پزشک یا متخصص اطفال شرایط کودک شما را در مورد واکسن هایی که تا به امروز دریافت نموده است مورد آنالیز قرار می دهد. سپس درخصوص واکسنی که زمان تزریق آن رسیده است به والدین توضیحاتی خواهد داد که شامل خطرات و مزایا و عوارض احتمالی واکسن است. اگر پزشک در این مورد توضیحی ارائه نکرد می توانید درخواست کنید که در این خصوص به شما اطلاعات کافی را ارائه دهد.

در هنگام تزریق واکسن بهتر است با نوازش آواز خواندن یا آرام صحبت کردن حواس کودک را پرت نموده و او را آرام نمایید . لبخند بزنید و با کودک خود تماس چشمی برقرار کنید. به کودک خود بگویید همه چیز خوب است.

کودک را با یک اسباب بازی یا کتاب مورد علاقه آرام کنید. پتویی که بوی آشنایی دارد به کودک شما یاری می نماید تا در هنگام تزریق واکسن احساس آرامش و راحتی بیشتری داشته باشد.

تا آنجایی که ممکن است کودک را در آغوش خود محکم نگه دارید .هنگامی که تزریق واکسن به کودک انجام گشت لحظه بسیار مهمی است که والدین باید کودک را در آغوش گرفته و به او آرامش دهند.

صدای آرامبخش مادر همراه با در آغوش گرفتن کودک به او این اطمینان را می دهد که همه چیز خوب و مرتب است و جایی برای نگرانی کودک وجود ندارد.

بعلاوه در صورتی که کودک ناآرام شده است مادر می تواند به وسیله تماس پوستی و شیردهی او را آرام سازد. اگر کودک بیشتر از 6 ماه داشته باشد میتوانند با یک نوشیدنی شیرین نوزاد را آرام سازند.3

در چه مواردی واکسیناسیون انجام نمی شود یا با تغییرات انجام می شود؟

در مورد بچه ها مبتلا به آلرژی شدید و یا ضایعات و عوارض مغزی و عصبی واکسیناسیون می بایست با احتیاط و با نظر پزشک بچه ها انجام شود ؛

در بچه ها مبتلا به بیماری های حاد شدید تا برطرف تب و بیماری فقط تزریق واکسن سه گانه باید عقب بیافتد ؛

در بچه های که سابقه بیماری های مزمن چرکی، ناراحتی های عصبی، تشنج، ضایعات مغزی و سابقه خانوادگی بیماری های عصبی را دارند واکسن سه گانه نباید تزریق شود ؛

در بچه های که دچار اختلالات ایمنی، چه اولیه و چه اکتسابی مثل لوسمی (سرطان خون) و غیره هستند، برای تزریق واکسن های ویروسی زنده و واکسن سل (ب.ث.ژ) منع مصرف دارند ؛

در افراد مبتلا به هموفیلی واکسن هپاتیت B بایستی زیرجلدی تزریق شود.4

آیا واکسن ها عوارض جانبی دارند؟

بعضی واکسن ها ممکن است عوارض جانبی خفیف و یا موقت داشته باشند. تب، درد و تورم در محل تزریق واکسن از جمله مشکلاتی است که کودک بعد از دریافت واکسن با آن رو به رو می شود. هر واکسن می تواند عوارض جانبی احتمالی خاص خود را داشته باشد، در این مورد با پزشک مشورت کنید و از او هدایت بخواهید.1

پینوشتها

1.www.drdr.ir

2.www.madarsho.com

3.www.salamateaval.com

4.www.mom.ir

5.www.honarehzendegi.com

منبع: راسخون

به "همه چیز راجع به واکسیناسیون بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه چیز راجع به واکسیناسیون بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید