چگونه از دندان های شیری بچه ها مراقبت کنیم؟

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، پیشگیری بر درمان مقدم است. این قانون در خصوص همه اعضای بدن، از جمله دندان ها (چه شیری، چه دایمی) هم صادق است. با علم به اینکه تشکیل جوانه های دندان های شیری در دوران جنینی صورت می گیرد.

چگونه از دندان های شیری بچه ها مراقبت کنیم؟

چگونه از دندان های شیری بچه ها مراقبت کنیم؟

دکتر ماریتا شکاریان دندانپزشک بچه ها

پیشگیری بر درمان مقدم است. این قانون در خصوص همه اعضای بدن، از جمله دندان ها (چه شیری، چه دایمی) هم صادق است. با علم به اینکه تشکیل جوانه های دندان های شیری در دوران جنینی صورت می گیرد.

بهتر است جهت بالا بردن مقاومت این دندان ها در مقابل پوسیدگی، از همان دوران بارداری به فکر بود و رژیم غذایی مشخصی را که حاوی مقادیر لازم از پروتئین ها، موادمعدنی و هم ویتامین ها باشد برای مادر تجویز کرد. تغذیه مناسبی که بتواند تمام احتیاجات بدن مادر را رفع سازد، می تواند سلامت کودک و در نتیجه سلامت دندا ن های وی را تا حد زیادی تضمین کند.

در صورت تغذیه کامل و صحیح مادر، دیگر نیازی به تجویز قرص های حاوی ویتامین یا سایر مواد دیگر باقی نمی ماند. تنها مورد استثنا فلوراید است که عده ای معتقدند اگر قرص های فلوراید تحت نظر پزشک در دوران بارداری تجویز گردد، دندان های شیری را در مقابل پوسیدگی مقاوم تر می سازد. اما به علت اینکه آثار جانبی فلوراید دریافتی در حین بارداری کاملا شناخته نشده است، تجویز آن باید با احتیاط بیشتری صورت پذیرد. به غیر از مواردی که در بالا ذکر شد، عادات دهانی کودک، رژیم غذایی وی، بهداشت دهانی و هم عوامل ژنتیکی از جمله فاکتورهایی هستند که در فرایند رویش دندان های شیری و هم مقاومت آنها در مقابل پوسیدگی نقش مشخص نماینده دارند. در ادامه به مهم ترین این عوامل به اختصار اشاره خواهم کرد.

عوامل تغذیه ای

تغذیه صحیح مادر در دوران بارداری، از اهمیت زیادی برخوردار بوده و به صورت مستقیم جوانه های دندان های جنین را تحت تاثیر قرار می دهد. باید والدین کودک را از عوارض احتمالی داروهای مصرفی در حین بارداری، مخصوصا گروهی از آنتی بیوتیک ها مطلع کرد تا در صورت لزوم این داروها زیرنظر پزشک معالج و نه به صورت خودسرانه مصرف شوند. پس از به جهان آمدن کودک، تغذیه کودک و مادر، مهم ترین نقش را در مقاومت دندان های شیری و دایمی که قرار است در آینده رشد نمایند، بازی می نماید. تغذیه کودک بهتر است با شیر مادر انجام گردد تا علاوه بر رسیدن مواد غذایی کامل و بعلاوه عواملی که باعث تقویت سیستم ایمنی نوزاد می گردد، عمل تکامل صحیح فکین کودک که به وسیله مکیدن سینه مادر حاصل می گردد هم، صورت پذیرد. ذکر این نکته ضروری است که کم بودن میزان فلوراید موجود در شیر مادر را می توان با تجویز فلوراید تحت نظر پزشک از هفته سوم یا چهارم پس از زایمان تا حدی جبران کرد. از آنجا که مصرف بیش از حد فلوراید باعث ایجاد فلوروزیس مینایی می گردد، ضروری است تناسب بین سن کودک و فلوراید مصرفی و هم میزان فلوراید موجود در آب شهر در نظر گرفته گردد.

پس از گذشت چند ماه از رویش اولین دندان های شیری بهتر است با نظر و صلاحدید پزشک از دادن شیر به کودک به وسیله شیشه شیر مخصوصا در طول شب جلوگیری گردد تا در آینده شاهد پوسیدگی های وسیع در سطوح دندان ها به ویژه دندان های قدامی فک بالا یا به اصطلاح نشانگان شیشه شیر نباشیم. گفتنی است زمانی که شیر در طول شب که میزان ترشح بزاق بسیار کم می گردد، ساعت ها داخل دهان می ماند، می تواند باعث ایجاد پوسیدگی های وسیع در سطح دندان ها گردد. خصوصا زمانی که این شیر، شیرین هم شده باشد! ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که بهتر است از همان ابتدا قندها را کمتر در اختیار بچه ها قرار داد، چرا که کربوهیدرات ها (قندها)، علاوه بر ایجاد مسائل عدیده در بدن، قدرت پوسیدگی زایی بیشتری نسبت به سایر مواد غذایی دارند.

عوامل ژنتیکی

طبق تحقیقات به عمل آمده، به نظر می رسد تعداد، میزان، جنس، رنگ، شکل، زمان رویش دندان ها، مقاومت دندان ها در مقابل پوسیدگی و هم عواملی که باعث زود از دست رفتن دندان ها می شوند، کم وبیش به مسایل ژنتیکی مربوط هستند که شرح بیشتر در این خصوص از حوصله این بحث خارج است. البته پرواضح است که نمی توان به بهانه ضعیف بودن بافت دندانی که احتمالا عوامل ژنتیکی در بروز آن دخیل هستند، از بهداشت دهانی هم صرف نظر کرد!

بهداشت دهانی

کارشناسان توصیه می نمایند لثه های نوزادان حتی قبل از رویش دندان های شیری و پس از هر بار غذا خوردن تمیز شوند. بدیهی است بهداشت دندان های بچه ها باید هم زمان با رویش دندان های شیری شروع شوند که این امر با استفاده از گازهای استریل یا پارچه های تمیز مرطوب انجام می گردد. با افزایش سن کودک می توان از مسواک های مناسب سن وی و هم میزان کمی خمیر دندان استفاده کرد و به تدریج با افزایش سن کودک مسوولیت این کار را به خود وی واگذار کرد، البته مهارت لازم در مسواک زدن در بیشتر موارد تا سن 7 سالگی ایجاد نخواهد شد. گفتنی است تا زمانی که عمل مسواک زدن به وسیله والدین طفل انجام می گردد، احتمال بلعیدن میزانی از خمیردندان به وسیله کودک وجود دارد که در صورت استفاده از خمیر دندان مناسب سن بچه ها و هم به میزان توصیه شده (به میزان یک نخود و با فشارداخل موهای مسواک)، مشکل خاصی ایجاد نمی گردد.

عادات دهانی

بیشتر بچه ها بسته به نوع حالات روحی شان درگیر نوعی از عادات دهانی غیرتغذیه ای هستند که می تواند در طولانی مدت مسبب ایجاد ناهنجاری های متفاوت فکی دندانی گردد. از مهم ترین این عادت ها، می توان به مکیدن انگشت (مخصوصا انگشت شست) یا مکیدن زبان و متعاقب آن بلع غیرطبیعی اشاره نمود که اگر این عادات تا زمان رویش دندان های دایمی ادامه پیدا نمایند، ناهنجاری های وسیعی در سیستم دندانی فکی و نهایتا صورت ایجاد خواهند کرد. انتظار می رود در بچه های که در طول شب هم عادت به مکیدن انگشت دارند، این ناهنجاری ها با شدت بیشتری بروز نمایند. گفتنی است که این عادت های دهانی، باید حدبیشتر تا سن 4 تا 5 سالگی کنار گذاشته شوند. در غیر این صورت مشاوره با دندانپزشک اطفال در این خصوص ضرورت پیدا می نماید. در پایان ذکر این نکته ضروری به نظر می رسد که بهتر است اولین ویزیت دندانپزشکی بچه ها در سن 2 تا 5/2 سالگی انجام پذیرد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "چگونه از دندان های شیری بچه ها مراقبت کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از دندان های شیری بچه ها مراقبت کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید