گردشگری خوراک با وجود تنوع فراوان فراموش شده است

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، ایلنا/ براساس آخرین خبر و گزارش های بدست رسیده، گردشگری خوراک با وجود تنوع فراوان فراموش شده است.

گردشگری خوراک با وجود تنوع فراوان فراموش شده است

توریستی خوراک از جمله موضوعاتی است که می تواند علاوه بر توسعه توریستی و اشتغالزایی، عایدی خوبی را به دو بخش توریستی و خوراک سرازیر کند. از آنجا که این حوزه از توریستی از دو بخش توریستی و خوراک تشکیل می گردد بنابراین احتیاج است تا کارشناسان و متخصصان این دو بخش در کنار هم قرار گیرند و تجربیاتشان را به اشتراک بگذارند.

سید مصطفی فاطمی (مدیرکل دفتر توسعه توریستی داخلی معاونت توریستی کشور) با اشاره به آنکه وقتی از فرهنگ صحبت به میان می آید به این معناست که وقتی از فرهنگی صحبت می کنیم یعنی داریم از داشته های خودمان صحبت می کنیم، گفت: وقتی از میراث فرهنگی صحبت می کنیم یعنی داریم از میراث گذشتگانمان در هر زمینه ای صحبت می کنیم. میراث فرهنگی نیز بخشی از توریستی است که در هر کشوری از آن استفاده می نمایند. اما در کشور ما تا به امروز نگاهی که به میراث فرهنگی وجود داشته، صرفا شامل ساختمان ها و بناهای تاریخی بوده و سعی نکردیم از جنبه های دیگر میراث فرهنگی کشور استفاده کنیم. درحالیکه خوراک مشخصا از جمله میراث معنوی کشور ما شناخته می گردد و در طول سالهای مختلف فرهنگی غذایی ما شکل گرفته و در کل کشور از تنوع زیادی برخوردار است.

او ادامه داد: تنوع غذایی در نقاط مختلف کشور ما مجموعه ای از داشته ها و نداشته های ماست. در مناطقی از کشور به علت تنوع مواد اولیه که وجود دارد مانند گیلان شاهد بوجود آمدن تنوع غذایی هستیم. در بعضی از نقاط کشور نیز به علت محدودیت ها شاهد بوجود آمدن تنوع هستیم. درواقع در بعضی از نقاط کشور، داشته هایمان و در بعضی از نقاط کشور نداشته هایمان سبب بوجود آمدن تنوع غذایی شده است.

فاطمی یادآور شد: فرهنگ خوراک ما، برگرفته از تاریخ، اقلیم و تنوع قومی و دینی مردمان ایران است و در کمتر بخشی می توانیم این رخ فرهنگی را به صورت خروجی ببینیم. با توجه به آنکه امروزه در بیشتر نقاط جهان از خوراک به عنوان یک جاذبه توریستی استفاده می نمایند و امروز نیز حوزه توریستی به سمت توریستی تجربه گرا سوق پیدا نموده و توریستان تمایل دارند تا از غذاهای مختلف ملل مختلف بهره مند شوند، از این رو این حوزه مورد توجه توسعه توریستی ایران قرار گرفته است. این مهم یکی از حوزه هایی است که در کنار سایر بخش های موضوعی توریستی اعم از توریستی روستایی، ماجراجویانه، فرهنگی، دینی، ادبی و ورزشی و… است.

مدیرکل دفتر توسعه توریستی داخلی با اشاره به آنکه سعی برآن است تا متخصصان این حوزه ها در کنار هم قرار گیرند درخصوص برگزاری رویدادهایی درحوزه توریستی خوراک گفت: این رویدادها زمینه آشنایی با رایج ترین مفهوم صنعت خدمات غذا در جهان را ایجاد می نمایند و به امکان سنجی تطابق و همسان سازی غذاهای ایرانی که قابلیت لازم در این مفهوم را دارند و نیز تمرکز بر احصای مباحث ریشه ای و تخصصی در بخش توریستی خوراک تاکید دارند.

فاطمی از تمرکز بر ظرفیت های متعدد توریستی خوراک به عنوان محصول نوپای صنعت توریستی کشور، حفاظت از داشته های فرهنگی و تمدنی کشور در پی پرداختن به ظرفیت های این حوزه، احیای طعم های بین المللی در غذاهای ایرانی، تبیین شاخص های ارزیابی و پیشرفت پروژه توسعه غذای ایرانی، احیای دستورالعمل غذاهای سنتی ایرانی بر مبنای طعم و مزه ایرانی و نیز دسترسی سریع و مورد پسند شدن خوراک بومی کشور منطبق با علائق بین الملل به عنوان مباحث مطرح شده در این رویدادها یاد کرد.

او در پاسخ به اینکه با توجه به تنوع غذایی و ذائقه افراد مختلف برای چشیدن طعم های مختلف آیا ذائقه سنجی درخصوص این مهم انجام شده که چه گروههایی به چه طعم های غذایی علاقه دارند، گفت: یکی از موضوعاتی که بر روی آن کار می کنیم، ذائقه های جهانی است و اینکه خوراک های ایرانی تا چه میزان می تواند به ذائقه های جهانی نزدیک گردد. در این میان عده ای از کارشناسان در حوزه توریستی و خوراک در این زمینه کار می نمایند.

مدیرکل دفتر توسعه توریستی داخلی درخصوص ثبت شهرهای خلاق خوراک در یونسکو و تاثیری که می توانند در جذب توریست برای ایران داشته باشند، گفت: بسیاری از خوراک هایمان در نقاط مختلف کشور به وسیله معاونت میراث فرهنگی در لیست میراث ملی ثبت شده اند و حتی شیوه های طبخ غذا به عنوان میراث معنوی ثبت شده است. شهرهای جهانی مانند رشت و کرمانشاه نیز می توانند ظرفیت های خوبی برای توسعه توریستی خوراک باشند. البته تا به امروز آنچنان که باید از این ظرفیت ها استفاه ننموده ایم و به نوعی در شروع راه قرار داریم.

او در پاسخ به این سئوال که شاید کرمانشاه از جمله شهرهایی باشد که جدیدا در لیست میراث یونسکو به عنوان شهر خلاق غذا ثبت شده است اما رشت از جمله شهرهایی است که سالهاست در این لیست واقع شده است، از این رو ما طی سالهای گذشته چه استفاده و بهره ای توانسته ایم از این نامگذاری ها داشته باشیم، اظهار کرد: تا به امروز تنها برند شهر خلاق را دریافت نموده ایم و این وظیفه ماست که بتوانیم از این برند برای جذب توریستی استفاده کنیم اما تا به امروز و طی این سالها در این خصوص ضعیف عمل و کمتر به این حوزه نگاه نموده ایم.

منبع: همگردی

به "گردشگری خوراک با وجود تنوع فراوان فراموش شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گردشگری خوراک با وجود تنوع فراوان فراموش شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید