آیین افتتاح نمایشگاه هندوستان در گلستان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار گردید

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، خبرگزاری مهر/ براساس خبرهای بدست رسیده، آیین افتتاح نمایشگاه هندوستان در گلستان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار گردید.

آیین افتتاح نمایشگاه هندوستان در گلستان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار گردید

آیین بازگشایی نمایشگاه هندوستان در گلستان مجموعه یشم های نفیس گنجینه کاخ گلستان با حضور علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی کشور و رود را کائورا سفیر هند در ایران ظهر دوشنبه چهاردهم اسفند 1402 در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار گردید.

در ابتدای این مراسم آفرین امامی، مدیر مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان با خوشامدگویی به حضار به بیان توضیحاتی درباره اهمیت مجموعه یشم های گنجینه کاخ گلستان پرداخت.

وی با اشاره به اینکه یشم از مهمترین کالاهای تجاری داد و ستد شده به وسیله راه ابریشم است، اضافه کرد: براساس پژوهش های صورت گرفته بیشتر اشیای نفیس میراث جهانی کاخ گلستان متعلق به هنرمندان هند و نشانگر روابط فرهنگی و سیاسی بین ایران و هند در دوره قاجار است.

در ادامه مسعود سید بنکدار، پژوهشگر این مجموعه درباره پژوهش های صورت گرفته درباره این مجموعه نفیس بیان نمود: یشم یکی از مهمترین جواهرات در تاریخ ایران است که در متون مختلف از جمله تاریخ بیهقی به آن اشاره شده است.

پژوهشگر مجموعه نفیس یشم های کاخ گلستان ادامه داد: ابتدا این صد قطعه یشم از مخازن مختلف کاخ گلستان جمع آوری و در ادامه سبقه تاریخی و کاربری آنها به وسیله اسناد موجود در مجموعه گلستان شناسایی شد.

در ادامه پس از اجرای موسیقی به وسیله گروه هندی شهید نیازی رود را کائورا، سفیر هند در ایران به سخنرانی پرداخت.

وی این نمایشگاه را نماد مهمی از پیوند ایران و هند بعلاوه اشتراکات سنتی و تمدنی طی قرون عنوان نمود و اضافه کرد: این مجموعه تنها نمونه ای از اشتراکات ایران و هند است.

سفیر هند در ایران ادامه داد: نسخ خطی فارسی بسیاری در هند وجود دارد و اولین روزنامه فارسی در بنگال چاپ میشده است. دولت هند بر آموزش و حفظ زبان فارسی تاکید بسیار دارد و زبان فارسی جزو 9 زبانی است که در مدارس هند تدریس می گردد.

نمایشگاه هندوستان در گلستان مجموعه یشم های نفیس گنجینه کاخ گلستان شامل 127 شی از جمله حقه مرصع کنگره دار، گلاب پاش یشم شیر و شکر مرصع، نمکدان چهارخانه یشم زرنشان مرصع با قاشق سلمانی، قاب و قدح یشم صفوی، قلمدان خراجی مرصع است که تا دو ماه برپا خواهد بود و برای عموم قابل بازدید است.

منبع: همگردی

به "آیین افتتاح نمایشگاه هندوستان در گلستان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین افتتاح نمایشگاه هندوستان در گلستان در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید