بازی های فارکرای از بدترین تا برترین؛ اوج خلاقیت یوبی سافت

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، به مکان های عجیب بروید. در اطراف شهر بگردید. از حیات وحش اطرافتان لذت ببرید. افراد زیادی بکشید. این موارد چارچوب بازی های دنیا باز و شوتر یوبی سافت، فارکرای، را تشکیل می دهند. حال که منتقدان فرصت تجربه شماره 6 را داشتند، زمان خوبی است تا بازی های فارکرای را رتبه بندی کنیم.

بازی های فارکرای از بدترین تا برترین؛ اوج خلاقیت یوبی سافت

سری بازی فارکرای تا حدی در سبک سند باکس (Sandbox) هستند. این سبک از بازی ها به این صورت است که شما آزادی عمل بسیاری داشته و حتی می توانید جهان را خودتان بسازید. برترین مثال برای بازی های سند باکس ماینکرفت است. در بعضی از فارکرای ها ما شاهد المان های Sandbox هستیم. البته هرچه رو به جلو برویم این حالت کمتر و کمتر می گردد.

حال با بازی های فارکرای از بدترین تا برترین با ما همراه باشید.

11. Far Cry Vengeance

برای کنسول Wii در سال 2006 عرضه شد.

از میان تمام بازی های موجود ازسری فارکرای تنها مورد انحصاری برای نینتندو Vengeance است. در حقیقت این بازی حتی خوب هم نبود. به طور کلی به خاطر سبک خاص کنسول وی این بازی نیز در شرایط خاصی قرار داشت. در کنار آن، هوش مصنوعی بسیار بد به همراه جلوه های بصری نه چندان خوب باعث شد تا این فارکرای بدترین مورد در میان موارد این فرنچایز باشد.

10. Far Cry: Instincts

برای کنسول ایکس باکس در سال 2005 منتشر شد.

این بازی انحصاری ایکس باکس بوده و بازسازی ای از اولین فارکرای بود. Instincts چند مورد نسبت به بازی اصلی کمتر داشت و همین باعث شد تا این رتبه را کسب کند. مهم ترین آن کم کردن عناصر SandBox بود. همین باعث شد تا آزادی عمل بازیکنان نسبت به نسخه پی سی بسیار کمتر باشد. همین مورد باعث شد تا مهم ترین عنصر این بازی از بین رفته و محبوبیت کمی پیدا کند.

9. Far Cry

اولین بازی رسمی فارکرای در سال 2004 برای پی سی منتشر شد.

این بازی به وسیله Crytek ساخته شده و یوبیسافت آن را منتشر کرد. به طور کلی اولین شماره از فارکرای با چیزی که الان می بینید به شدت فرق دارد. شخصیت اصلی فارکرای 1 یک سرباز به نام Jack Carver بود. او در پی یک خبرنگار است و گذرش به جزیره ای عجیب می افتد. این جزیره پر از موجودات عجیب و سربازان خشن است. به طور کلی این بازی یک نسخه Sandbox از بازی هلف لایف بود که در زمان خود بسیار سر و صدا به پا کرد. اولین نکته که نظر همه را جلب کرد عملکرد برنامه ریزی نشده هوش مصنوعی آن بود. نکته دوم آزادی عمل و مرحله های بزرگ بود که باعث می شد بازیکنان از نهایت خلاقیت خود استفاده نمایند.

شما می توانستید وسایل دشمنان را هک کنید و خیلی آرام وارد کمپ آن ها بشوید. از طرفی می توانستید دشمنان را از راه دور با تفنگ خود نابود کنید. حتی می توانستید با ماشین ناگهان وارد کمپ شده و دشمنان را از بین ببرید. شاید الان چیز جالبی به نظر نرسد اما در زمان خود این موضوع بسیار خارق العاده بود. بازی های اول شخص شوتر هرگز به این حالت نبودند. متأسفانه به علت پیشرفت شدید این بازی ها تجربه دوباره شماره 1 بسیار سخت است. البته این یک نکته مثبت است به علت اینکه این سری بسیار خوب پیش رفته است.

8. Far Cry 2

این بازی در سال 2008 برای کنسول های نسل 7 به همراه پی سی منتشر شد.

در میان سری بازی فارکرای شماره 2 را می توان از همه جدا دانست. بعضی آن را دوست داشتند اما بعضی از آن تنفر داشتند. حتی بیش از 10 سال از عرضه این بازی همچنان بسیاری از هواداران از بعضی از مکانیک های فارکرای 3 شاکی هستند. از سیستم مالاریا تا ضعیف شدن اسلحه همه باعث ناتوانی بازیکن در فارکرای 2 می شدند. البته گرافیک میانه به همراه مبارزه میان رده و البته تعداد دشمنان بسیار زیاد اولین اشتباه یوبیسافت در فرنچایز مهمش بود. به نوعی این مورد شروعی بود برای یوبیسافت تا به بعضی از فرنچایزهای خود آسیب بزند. باور اینکه فارکرای 2 یک فارکرای است کمی سخت است مخصوصاً اینکه موارد بعدی نیز بسیار خوب هستند. با اینحال بحث داستانی فارکرای 2 بسیار شجاعانه و جالب است. البته مانند شماره 1 تجربه شماره 2 نیز در حال حاضر بسیار سخت است.

7. Far Cry Primal

این بازی خاص در سال 2016 برای پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان به همراه پی سی منتشر شد.

پرایمال یک بازی مهم برای این فرنچایز بود. بعد از حدود 10 سال که سری بازی فارکرای یک سبک را پیش گرفته بودند، ماجرا داشت کمی تکراری می شد. پرایمال یک جهش عجیب برای این سری بازی بود. در پرایمال بازه زمانی به دوره غارنشینی تغییر نموده و شما باید برای دوام آوردن می جنگیدید. مبارزات خاص این سری که به جای اسلحه با نیزه و سنگ بود بسیار چیز متفاوتی نسبت به موارد دیگر بود. همینطور اینکه شما می توانستید از حیوانات وحشی که رام نموده اید برای حمله بهره ببرید. همین باعث شد تا پرایمال یکی از خلاقانه ترین موارد این فهرست و همینطور یکی از نوآورانه ترین بازی های تاریخ باشد.

6. Far Cry 5

این بازی در سال 2018 برای کنسول های نسل 8 و پی سی منتشر شد.

شاید نتوان این مورد را یک تجربه خیلی عالی دانست اما اگر به یاد گذشته تصمیم به امتحان آن بگیرید یک نوستالژی خوبی برای شما خواهد بود. البته اگر بتوانید از داستان میانه و بخش کوآپ عجیب آن بگذرید. ژوزف سید و خانواده اش نسبت به شخصیت های منفی دیگر این سری بسیار فراموش شدنی هستند. مخصوصاً اگر این دور را با پگان مین و واس مقایسه کنید. در زمینه گشت و گذار اما این فارکرای جزو برترین ها است. مخصوصاً اینکه دست شما در مقابله با دشمنان بسیار باز بوده و می توانید هرکاری بکنید.

5. Far Cry New Dawn

این بازی در سال 2019 برای کنسول های نسل 8 و پی سی منتشر شد.

New Dawn داستان فارکرای 5 را ادامه داد. قسمت جالب اینجاست که این بازی که به نوعی حالت بسته الحاقی به خود داشت توانست موفقیت خوبی کسب کند. با تمرکز روی مکانیک های اصلی فارکرای و همینطور پیشرفت خوب این سری به همراه اضافه کردن حمله های ناگهانی مثل Mad Max، این بازی یکی از برترین تجربه ها را به شما ارائه می دهد. البته این مورد تعدادی از عناصر مهم در بازی های دیگر را ندارد اما به علت بهبودی که نسبت به 5 داشت، محبوبیت خوبی کسب کرد.

4. Far Cry 3: Blood Dragon

این مورد نیز حالت بسته الحاقی داشته و در سال 2013 برای پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و پی سی منتشر شد.

زمانی که بحث از داستان سرایی می گردد فارکرای به شدت احمقانه عمل می نماید. البته لزوماً این موضوع نکته منفی نیست. Blood Dragon نهایت کمدی در فارکرای است. بیشتر این بازی به سبک یک فیلم دهه 80 میلادی است. چیزی مانند ترمیناتور یا روبوکاپ. با اینحال هیچ کدام از این حرف ها باعث نمی گردد تا تجربه آن بد باشد.

Blood Dragon یکی از بامزه ترین و لذت بخش ترین فارکرای های موجود است.

3. Far Cry 6

کنسول های نسل 8 و 9 به همراه استیدیا و پی سی پذیرای این بازی بودند.

سگ های بامزه، وجود کروکدیل و حضور Giancarlo Esposito. بعضی این موارد را کلید موفقیت می دانند. شخصیت اصلی بازی Dani Rojas است. شما در نقش او به محوطه دشمن رفته و در کوشش هستید تا شخصیت بد داستان یعنی Antón Castillo را از بین ببرید. البته مانند دیگر بازی های فارکرای مأموریت های دیگر نیز کنار داستان وجود دارد.

در جزیره یارا تعداد بسیار زیادی محتوای اضافی وجود دارد. همینطور اینکه راه ها حمل و نقل نیز بسیار زیاد است. از وسایل نقلیه تا لباس های بالدار، شما می توانید به هرروشی که دوست دارید در این جهان بگردید. Giancarlo Esposito نیز به برترین نحو نقش شخصیت منفی را بازی نموده و یکی از برترین دشمنان در سری بازی فارکرای است.

با وجود اینکه فارکرای 6 یک بازی انقلابی نیست اما یکی از برترین فارکرای های ساخته شده تا الان است.

2. Far Cry 4

این بازی در سال 2014 برای کنسول های نسل 7 و 8 به همراه پی سی منتشر شد.

شهر زیبای کایرات را می توان یکی از زیباترین محیط ها در فارکرای دانست. این شهر که سبکی هندی دارد، عجایب بسیاری داشته که شما را شگفت زده خواهد نمود. داستان فارکرای 4 را می توان برترین داستان در میان همه موارد این فرنچایز دانست. Ajay Ghale در پی این است تا خاکستر مادرش را در سرزمین مادری اش خاک کند. در این میان او با یک انقلاب علیه دشمن اصلی این بازی یعنی پگان مین درگیر می گردد. پگان مین را می شد برترین شخصیت منفی این فرنچایز دانست اگر مورد بعدی وجود نداشت.

1. Far Cry 3

این بازی در سال 2012 برای پلی استیشن 3، ایکس باکس 360 و پی سی منتشر شد.

اولین جمله ای که شما می شنوید این است: آیا تا به حال معنی دیوانگی را شنیده ای؟ تنها با همین جمله واس تبدیل به یکی از برترین دشمنان در تاریخ بازی های ویدئویی می گردد. این مورد هم به خاطر دیوانگی و غیر قابل پیش بینی بودن او است. ُسؤال او یک جمع بندی خوب برای سری بازی فارکرای است. با هر بازی این فرنچایز کوشش دارد تا دشمن شما را دیوانه تر و سختتر کند. با اینکار شما همیشه هیجان خواهید داشت و می دانید که دشمنتان عامل اتفاقات اطراف شما است. طریقه داستان سرایی این بازی بسیار عجیب است. به علت اینکه به نوبه خود مسائل زیادی دارد اما بسیار مجذوب کننده است.

شماره 4 و 5 تمام کوشش خود را کردند تا عناصر 3 را داشته باشند. فارکرای 3 چیزی بود که تمام مسائل 2 را رفع نموده و یکی از برترین مبارزات و جهانهای بازی های ویدئویی را به شما ارائه می داد. شما در این بازی مزرعه را به آتش خواهید کشید. حتی امکان دارد دوستانتان را برای نجات جانشان شکنجه دهید. با اینحال فارکرای 3 یکی از برترین موارد به همراه اکشن بسیار خوب است. هیچ بازی فارکرای ای نتوانست کامل بودن و داستان 3 را تکرار کند. همین عامل باعث می گردد تا فارکرای 3 برترین مورد این فرنچایز تا الان باشد.

در خاتمه نظر شما چیست؟ آیا جای همه این بازی ها درست است؟ نظراتتان را با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: Gameinformer.com

منبع: دیجیکالا مگ

به "بازی های فارکرای از بدترین تا برترین؛ اوج خلاقیت یوبی سافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های فارکرای از بدترین تا برترین؛ اوج خلاقیت یوبی سافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید