خاک سفالگری لالجین در معرض نابودی است

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، با فرایند کنونی استفاده از خاک سفالگری لالجین حداقل تا 40 سال آینده این نوع خاک سفال را که دارای خصوصیات ویژه در شکل پذیری، فرم پذیری، پخت حرارت پایین و سایر مزایا است، از دست خواهیم داد.

خاک سفالگری لالجین در معرض نابودی است

ایرج گلزاری جمیل گفت:

موظف به حفظ خاک سفالگری لالجین و تحویل به آیندگان می باشیم. لالجین گوشه ای از روح و هویت من است. به آینده هنری لالجین خود را متعهد می دانم.

ایرج گلزاری جمیل در مورد استفاده بی رویه از خاک سفالگری هشدار داد که با فرایند کنونی استفاده از خاک سفالگری لالجین حداقل تا 40 سال آینده این نوع خاک سفال را که دارای خصوصیات ویژه در شکل پذیری، فرم پذیری، پخت حرارت پایین و سایر مزایا است را از دست خواهیم داد.

وی اضافه کرد که فراوری میلیونی انواع سفال بدون فاکتورهای هنری در سال هیچ افتخاری برای آینده هنری لالجین در پی نخواهد داشت و باید به این اندیشه نمود که این نوع خاک دارای محدودیت و ظرفیت و استفاده تعیین است.

این استاد سفال حفظ خاک را از تعهدات هنرمندان این رشته برشمرد و اعلام کرد که بر اساس تعهد هنری، ما نسبت به آیندگان موظف به حفظ و تحویل این نوع خاک به آیندگان و نسل نو در صنعت سفال می باشیم. همانطور که میدانید برای فراوری خاک مناسب میلیون ها سال زمان ضروری است. با این وجود خاک لالجین به علت ویژگی منحصر به فرد بدون هیچ مواد اضافه کردنی به شکل مستقیم وارد چرخه فراوری می شود. در صورتی که در سایر شهرها یا کشورها چنین ویژگی وجود نداشته و باید از مواد ترکیبی مانند شاموت، پودر شیشه، ضایعات سفال و... استفاده کرد.

وی ابراز نگرانی کرد که در صورت عدم استانداردسازی در سفال لالجین هنر سفالگری آینده پرچالشی را خواهد داشت و ضایعات سفال نیز هم یکی از مسائل برای محیط زیست آنجا خواهد بود که این امر از هم اکنون موجب نگرانی بنده می باشد.

این استاد سفال و نوازنده سه تار گفت:

با توجه به سابقه جهانی هنر سفالگری در لالجین در شگفتم که چرا هنوز هیچ اقدام اساسی جهت ثبت سبک سفال لالجین برای شناسایی مراکز هنری و تاریخی در مراکز جهانی صورت نگرفته و اگر هم اقداماتی اجرا شده کارها به شکل ابتدایی می باشد. بعلاوه بسیاری از نمایشگاه های سفال به شکل کاملا سنتی وار وارد عرصه شده و هیچ اقدامی در تبلیغ شهر لالجین به شکل مدرن صورت نگرفته است.

اولین پخت از خاک جزیره کیش، به وسیله گلزاری فرآوری شد و در طول تاریخ کیش به سبک سفال لالجین ارایه هنری شد. بر همین اساس گلزاری، هنرمندی که زندگی خود را وقف معرفی شهر و هنر لالجین نموده است بیان داشت که هر گوشه جهان سفالگری سبک خودش را دارد. در کیش تمام مراحل و سبک مانند لالجین است.

استاد ایرج گلزاری جمیل از پیشگامان هنر سفال مدرن می باشد. از دلایل معروفیت وی می توان به ارائه سبک نوین در طراحی و فراوری لعاب سنتی و مدرن اشاره داشت. گلزاری در سال های اخیر نمایشگاه هایی در داخل و خارج از کشور با عناوین لالجین جهت حمایت از محیط زیست و تاریخ هنر سفالگری داشته است که از آن جمله می توان به سفر به لالجین، لالجین زیباست، لالجین مرکز سفال ایران، تولد لالجین و به لالجین باز خواهم گشت اشاره داشت.

وی در خاتمه گفت که در حال حاضر در کیش به شاگردانم سبک سفال لالجین را آموزش می دهم.

منبع: کجارو / artna.org

به "خاک سفالگری لالجین در معرض نابودی است" امتیاز دهید

5 کاربر به "خاک سفالگری لالجین در معرض نابودی است" امتیاز داده اند | 4.8 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاک سفالگری لالجین در معرض نابودی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید