سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی میراث فرهنگی برگزار گردید

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی میراث فرهنگی برگزار گردید.

سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی میراث فرهنگی برگزار گردید

سومین نشست از سلسله نشست های تخصصی میراث فرهنگی با موضوع حفظ و احیای کاروانسرای ایرانی با حضور رضا سامه مدیر کل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی، فاطمه داوری مدیر کل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی، علیرضا جلال زایی مدیر پایگاه میراث جهانی کاروانسراهای ایران و فرامرز پارسی بازسازیگر و کارشناس حوزه حفاظت چهارشنبه در مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان برگزار گردید.

مدیر کل امور پایگاه های میراث ملی و جهانی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این نشست مهمترین ماموریت اداره کل پایگاه ها را پس از ثبت جهانی کاروانسراهای ایرانی مدیریت این آثار مطرح کرد و با اشاره به کمیت 54 عددی و پراکندگی آنها در 24 استان کشور، بر ضرورت تتازه نظر در الگوی مدیریتی تاکید نمود.

رضا سامه اضافه نمود: نگرش تازهی در مدیریت پرونده های ثبت جهانی باید ایجاد گردد. سازوکار مدیریتی پایگاه ها را باید تغییر دهیم و به صورت شبکه ای بخش وسیعی از این آثار را مدیریت کنیم، زیرا الگوی متمرکز که پیش از این در دستور کار قرار داشت، دیگر موثر نخواهد بود.

وی با تاکید بر بازنگری در سیاست گذاری ها، فارغ از اقدامات شتاب زده مدیریت این پرونده را در سه فاز کوتاه، میان و بلند مدت مطرح کرد و ادامه داد: در مدیریت کوتاه مدت مطالعات و زمینه سازی ایجاد شرایط با افق های طولانی را در دستور کار قرار داده ایم.

مدیر پایگاه میراث جهانی کاروانسراهای ایران نیز در این نشست با بیان اینکه کاروانسراها برترین و برجسته ترین آثار معماری ایران هستند، بر اهمیت مدیریت آنها با نگاهی بر گفته از اندیشه تاثیرگذاران و متخصصان حوزه میراث فرهنگی اشاره نمود و گفت: طراحی نظام مدیریتی کاروانسراها با نگاه مالی، اجتماعی و فرهنگی و با توجه به تمامی اجزای پیوند دهنده باید انجام گردد که کوچکترین عناصر به بزرگی ماهیت کاروانسراها اضافه نمایند.

تشکیل کمیته های راهبردی با توجه به موقعیت مکانی و زمانی کاروانسراها با استفاده از متخصصان و کارشناسان میراث فرهنگی، تهیه و تدوین برنامه جامع، راه اندازی بازارچه های صنایع دستی، دقت و توجه به سه اصل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان سه ضلع مثلت، نامگذاری فرهنگی در گذر کاروانسراها از مشاهیر و شخصیت های فرهنگی آن جغرافیا، برگزاری جشنواره ها به منظور معرفی و شناخت کاروانسراها، برگزاری نوروزگاه ها، دعوت از خیرین میراث فرهنگی، تهیه طرح های سرمایه گذاری متناسب با نگاه حاکم بر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مستندسازی و برنامه جامع تبلیغاتی از جمله پیشنهادهای مطرح شده از سوی علیرضا جلال زایی بود.

در ادامه فرامرز پارسی با اشاره به اهمیت راهها در موضوع کاروانسراها اضافه نمود: راهها مجموعه ای گسترده از عناصر مختلف از جمله پلها، منظره ها، قهوه خانه ها و غیره هستند که کاروانسرا نیز یکی از این عناصر محسوب می گردد. کاروانسراها در ارتباط با آنها معنی پیدا می نمایند، مانند این است که در یک شهر فقط بناها را بازسازی کنیم و بافت برایمان اهمیتی نداشته باشد.

بازسازیگر و کارشناس حوزه حفاظت با بیان اینکه یک پایه تمدن سکونتگاه ها و پایه دیگر آن راه است، حفظ و کالبد راهها را از وظایف حکومت ها در ایران مطرح کرد و به تشریح چرایی تخریب راهها و عناصر آنها به علت ساخت راههای تازه پرداخت.

وی با تاکید بر اینکه اگر به راه توجه نکنیم همه این عناصر معنای خود را از دست می دهند، تتازه نظر در حریم کاروانسراها را حائز اهمیت دانست.

فاطمه داوری درک و شناخت جامعه میزبان را اولین اصل ثبت جهانی یک اثر دانست و با تاکید بر اینکه جامعه میزبان باید به درک مفهومی و معنایی درباره اهمیت و ارزش فرهنگی آن اثر رسیده باشد که بخواهد آن را به جهان عرضه و از آنها برای بازدید دعوت کند، ترویج مفهوم معماری، کارکردی و معنای کاروانسرا را تکلیف جامعه میزبان مطرح کرد.

مدیر کل حفظ و احیای بناها، محوطه ها و بافت های تاریخی کاروانسراهای ایرانی را به عنوان محورهای فرهنگی و نقاط مکث مطرح کرد و با اشاره به اینکه باید به درک مشترک از کاروانسرا برسیم، گفت: بخش اعظمی از ارکان مربوط به کاروانسراها خارج از وزارت میراث فرهنگی است و مدیریت آن تکلیف حاکمیت محسوب می گردد. پرونده کاروانسرای ایرانی فرصت و الگویی برای پلان مدیریتی کشور است و مدیریت آن احتیاج به برنامه ملی دارد.

در سرانجام این نشست تعدادی از عکس های کاروانسراهای ایرانی متعلق به آلبوم خانه کاخ گلستان برای حاضران نمایش داده شد.

منبع: همگردی

به "سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی میراث فرهنگی برگزار گردید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سومین نشست از سلسله نشستهای تخصصی میراث فرهنگی برگزار گردید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید