موزه ملی ملک؛ گشت وگذاری سه هزار ساله در تاریخ ایران، از روزگار پیش از هخامنشی تا دوران معاصر

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، کتابخانه و موزه ملی ملک از روز یک شنبه تا روز پنج شنبه (26 تا 30 شهریور 1402) از گردشگران و دوستداران موزه و آثار تاریخی به رایگان میزبانی می نماید.

موزه ملی ملک؛ گشت وگذاری سه هزار ساله در تاریخ ایران، از روزگار پیش از هخامنشی تا دوران معاصر

گردشگران در این زمان می توانند از همه تالارهای موزه ای به رایگان بازدید نمایند.

موزه ملی ملک، گنجینه ای سه هزار ساله از آثار و اشیای ارزشمند تاریخی دارد. آثار تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک اکنون در 11 تالار و یک نگارخانه برای برپایی نمایشگاه های دوره ای به نمایش درآمده اند.

بازدید از این گنجینه، گشت وگذاری سه هزار ساله در تاریخ و فرهنگ این سرزمین دیرینه خواهد بود.

با هم به تماشای نمایی از این گنجینه سه هزار ساله بنشینیم؛

تالار سکه

هزاران قطعه سکه و مدال تاریخی از دوران پیش از هخامنشی (از سده ششم پیش از میلاد) تا به امروز، به همراه نقشه های تاریخی از پهنه جغرافیایی ایران در هر دوره تاریخی و توضیحاتی درباره سلسله حکومت های ایران از دوره هخامنشی تا امروز.

تالار خاندان غفاری و کمال الملک

مجموعه تابلوهای نقاشی محمد غفاری، نقاش سرشناس تاریخ معاصر ایران به همراه آثار هنرمندان دیگر خاندان غفاری همانند میرزا ابوتراب و ابوالحسن خان غفاری (صنیع الملک).

تالار تک اثر

نمایشگاهی فصلی برای نمایش یک اثر از مجموعه آثار نادیده موجود در مخزن های آثار موزه، همراه با تابلوها، توضیحات و نماهنگ های مجذوب کننده و پرداختن به آن از منظرهای گوناگون.

تالار حاج حسین آقا ملک

مجموعه توضیح حال، آثار، دست نوشته ها، تصویرها و دیگر وسایل شخصی حاج حسین آقا ملک به همراه تندیسی زیبا و هنرمندانه از وی، همراه با نقشه بزرگ موقوفات ملک در خراسان، بازطراحی اتاق شخصی وی در خانه پدری

تالار هنر (خوش نویسی و نگارگری)

مجموعه ای از آثار برجسته خوش نویسی از بزرگ ترین و نامدارترین خوش نویسان ایران و اسلام به همراه آثار نگارگری، لاکی (روغنی)، اسناد و نسخه های نفیس خطی، با ویژگی نمایش سیر دگرگونی و تکامل خط های ایرانی اسلامی از خط کوفی تا خط نستعلیق.

تالار قلمدان ها و آثار لاکی

مجموعه قلمدان، جلد لاکی، قاب آیینه و سرچسب دانِ آراسته شده با نقاشی لطیف و شاعرانه هنرمندان ایرانی از دوره های صفوی و قاجار.

تالار آثار اهدایی بانو عزت ملک ملک

گنجینه ای از تابلوهای نقاشی قاجاری، نسخه های خطی، قلمدان، اسناد تاریخی همانند وقف نامه و مبایعه نامه، سرقلیان و آثار لاکی.

تالار تمبر

مجموعه ای گزیده از نفیس ترین تمبرهای دنیا و ایران با امکان جست وجو در میان تمبرهای مجموعه حاج حسین آقا ملک. در این نمایشگاه، عکس تمبر خود را می توانید بسازید و به یادگار ببرید.

تالار هزار داستان

رنگین کمانی مجذوب کننده از نسخه های خطی تاریخ تمدن اسلام و ایران برپایه روایت گری و داستان سرایی، همراه با نگاره هایی از داستان های پرآوازه تاریخی.

تالار هنر و زندگی

گنجینه ای از آثار و اشیای تزیینی در شاخه های گوناگون هنری با هدف نمایش نقش هنر در زندگی ایرانی در تاریخ.

تالار علوم اسلامی

طبقه بندی دانش ها در تمدن اسلامی- ایرانی، به همراه معرفی دانشمندان ایرانی مسلمان و بازشناسی گوشه هایی از دستاوردهای آنان در زمینه علوم دقیقه.

برای ملاقات گنجینه آثار تاریخی کتابخانه و موزه ملی ملک، از شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8:30 تا ساعت 16:20 به قلب تاریخی تهران بیایید؛ محوطه تاریخی باغ ملی، به این نشانی: میدان امام، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق).

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "موزه ملی ملک؛ گشت وگذاری سه هزار ساله در تاریخ ایران، از روزگار پیش از هخامنشی تا دوران معاصر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه ملی ملک؛ گشت وگذاری سه هزار ساله در تاریخ ایران، از روزگار پیش از هخامنشی تا دوران معاصر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید