گزارش خبرنگاران از اعداد عجیب فوتبال ایران، 150 سال ناکامی در پنج رده!

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، هر چقدر که تیم های ملی فوتسال و فوتبال ساحلی ایران در سال های گذشته در آسیا عملکرد چشمگیری داشته اند و حتی در مسابقات جهانی هم خودی نشان داده اند، سایر تیم های فدراسیون فوتبال در خلق ناکامی برای کسب عناوین قهرمانی در آسیا حماسه سازی نموده اند؛ به گونه ای که تعداد سال های ناکامی برخی از تیم ها به حدود نیم قرن می رسد.

گزارش خبرنگاران از اعداد عجیب فوتبال ایران، 150 سال ناکامی در پنج رده!

قهرمانی در جام ملت های آسیا، قهرمانی تیم جوانان در آسیا و همچنین صعود تیم امید به مسابقات المپیک از جمله مواردی است که از سال 1976 به بعد برای ایران اتفاق نیفتاده است و مردم ایران را در حسرت پیروزیت خود گذاشته اند.

وبلاگ معمای ویژه به بهانه حذف تیم فوتبال استقلال در مرحله نیمه نهایی لیگ قهرمانان آسیا و 20 ساله شدن حسرت ایران برای بالا بردن جام این مسابقات و همچنین در پیش بودن مسابقات مقدماتی جام ملت های آسیا نگاهی به آخرین پیروزیت های سایر رده های سنی فوتبال در رقابت های مختلف داشته است.

تیم امید ایران - 40 ساله

داستان صعود تیم فوتبال امید ایران به مسابقات المپیک، داستان عجیبی است. تیم امید ایران با احتساب المپیک 2016 برزیل، 40 سال از المپیک دور بوده است. آخرین حضور تیم ایران در المپیک به سال 1976 مونترال کانادا بر می گردد. بعد از آن هم ایران مجددا در سال 1980 به مسابقات المپیک صعود کرد ولی این رقابت ها را تحریم کرد تا فوتبال ایران در این بخش، تجربه ناکامی در حدود نیم قرن داشته باشد.

آخرین باری که تیم ملی برای صعود به المپیک شانس زیادی داشت، با اشتباهات غیر فنی و مسائل سرپرستی خارج از زمین از صعود به مسابقات 2012 لندن بازماند.

جام ملت های آسیا - 39 ساله

اولین حضور ایران در مسابقات جام ملت های آسیا در سال 1968 بود که اتفاقا ایران در اولین دوره حضورش به عنوان قهرمانی رسید. با این حال آخرین قهرمانی ایران در مسابقات جام ملت های آسیا به سال 1976 بر می گردد که تیم ملی پیروز شد کویت را با نتیجه یک بر صفر شکست داد. با وجود اینکه ایران در این مدت چهار بار به جام جهانی صعود نموده است، با این حال در قهرمانی در مسابقات جام ملت ها ناکام بوده. پس از آن ایران در سال های 1980، 1986، 1996 و 2004 به عناوین سوم دست یافت ولی حتی صعود به فینال جام ملت ها هم برای ایران طلسم شد تا با احتساب دوره بعد حسرت ایران برای قهرمانی در جام ملت ها 40 ساله گردد. یکی از نکات جالب توجه اینکه در 5 دوره اخیر ایران در مرحله یک چهارم نهایی با تیم کره جنوبی روبرو شده است که در سال های 1996 امارات و 2004 چین پیروزی های فراموش نشدنی برابر این تیم به دست آوردیم ولی در سال های 2000، 2007 و 2011 مقابل این تیم باخت و از صعود به جمع چهار تیم برتر بازماند.

تیم فوتبال جوانان - 38 ساله

نخستین دوره مسابقات فوتبال قهرمانی جوانان آسیا در سال 1959 در مالزی برگزار گردید و کره جنوبی با پیروزی 2 بر یک در ملاقات نهایی برابر مالزی نخستین قهرمان این رقابت ها لقب گرفت، مسابقاتی که در عمر 53 ساله خود با روش های مختلف برگزار گردید و تا به امروز 13 تیم توانسته اند به تنهایی یا مشترکا فاتح این مسابقات شوند.

مسابقات قهرمانی جوانان آسیا تا سال 1978 هر یک سال برگزار می شد اما از آن سال به بعد این مسابقات هر دو سال یکبار اجرا شده که در این بین تنها در سال 1982 تا 1985 وقفه سه ساله در انجام این جام صورت گرفت. تیم جوانان کشورمان هم در این سال ها تنها در سال 1976 که مسابقات در تهران برگزار می شد، با پیروزی 2 بر صفر برابر ژاپن به عنوان قهرمانی دست یافت ولی در سال های 1974، 1975و 1976 به ترتیب با تیم های هند، عراق و کره شمالی مشترکا عنوان قهرمانی را بدست آورد.

در سال 1977 تیم ایران با شکست 4 بر 3 برابر عراق، به عنوان نایب قهرمانی دست یافت که این مقام سرانجام دوران طلایی فوتبال جوانان ایران در آسیا بود.

در سال 1969 تیم جوانان کشورمان با پیروزی برابر رژیم اشغالگرقدس در ملاقات رده بندی به عنوان سوم دست یافت و در سال 2000 با شکست برابر چین در ضربات پنالتی عنوان چهارمی این جام را در کارنامه اش ثبت کرد. ضمن اینکه تیم فوتبال جوانان ایران، پس از آنکه در سال 2000 به جام جهانی صعود کرد، تا به امروز پیروز به تکرار آن پیروزیت نشده و صعود به جام جهانی نشده است. همچنین فوتبال ایران 35 سال است در رسیدن به قهرمانی این مسابقات ناکام مانده است.

لیگ قهرمانان آسیا - 20 ساله

حذف تیم فوتبال استقلال ایران برابر تیم اف سی سئول کره جنوبی حسرت ایران برای قهرمانی در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا را 20 ساله کرد. تا به امروز تیم های فوتبال سپاهان اصفهان (هشت مرتبه)، استقلال تهران (شش مرتبه)، پرسپولیس، ذوب آهن اصفهان، صبای قم (هرکدام سه مرتبه) و پاس تهران، فولادخوزستان، سایپای کرج، مس کرمان و تراکتورسازی تبریز نمایندگان ایران در دوره های گذشته این جام بوده اند که تیم های سپاهان و ذوب آهن با کسب عنوان نایب قهرمانی، تنها افتخارات تیم های باشگاهی ایران در این جام را بدست آورده اند.

آخرین قهرمانی تیم های ایرانی در مسابقات باشگاهی آسیا به سال 1992-93 باز می گردد که طی آن تیم پاس ایران پیروز شد با پیروزی برابر الشباب عربستان عنوان قهرمانی آن رقابت ها را از آن خود کند.

بازی های آسیایی - 12 ساله

هرچند قهرمانی در بازی های آسیایی نسبت به رقابت های نام برده اهمیت کمتری دارد ولی به هر حال تیم ایران همواره به این مسابقات توجه جدی داشته است. آخرین قهرمانی ایران در بازی های آسیایی به سال 2002 بر می گردد که با راهنمایی برانکو ایوانکوویچ به دست آمد. در آن دوره، تیم ایران با شکست ژاپن در فینال برای آخرین بار قهرمانی را از آن خود کرد. بهترین عنوان ایران در این رقابت ها بعد از سال 2002، در سال 2006 به دست آمد که ایران به عنوان سومی بسنده کرد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "گزارش خبرنگاران از اعداد عجیب فوتبال ایران، 150 سال ناکامی در پنج رده!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش خبرنگاران از اعداد عجیب فوتبال ایران، 150 سال ناکامی در پنج رده!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید