گوجی بری؛ از چشم های سالم تا بهبود افسردگی، اضطراب و خواب

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، عصر ایران- گوجی بری یا دیوخار با نام علمی Lycium barbarum گیاهی بومی آسیا است که ظاهری شبیه به زرشک دارد. مردم این قاره بیش از 2000 سال است که از این میوه خوش رنگ به عنوان یک گیاه دارویی و مکمل غذایی استفاده می نمایند. امروزه گوجی بری را می توان به وسیله عطاری ها و یا فروشگاه های مواد غذایی تهیه کرد.

گوجی بری؛ از چشم های سالم تا بهبود افسردگی، اضطراب و خواب

اخیرا این گیاه شگفت انگیز با ادعای مزایای سلامتی بالقوه و متعدد به سایر نقاط دنیا معرفی شده است. دانش مدرن در حال آنالیز چنین اظهاراتی است و محققان نیز بسیاری از این کاربرد ها را تایید نموده اند.

اما علم امروزی در خصوص گوجی بری چه نظری دارد؟ علاقه مندان در صورت مصرف این گیاه از چه فوایدی بهره مند خواهند شد؟

- محافظت از سلامت چشم

اعتقاد بر این است که گوجی بری از بیماری های چشمی مرتبط با افزایش سن محافظت می نماید. این گیاه می تواند به بینایی یاری کند، زیرا حاوی سطوح بالایی از آنتی اکسیدان های سالم به ویژه زآگزانتین است.

همان آنتی اکسیدان ها بعلاوه می توانند آسیب ناشی از موارد زیر را متوقف نمایند:

- نور فرابنفش

- رادیکال های آزاد

- استرس اکسیداتیو

با استناد به مطالعه ای که به وسیله مجله اپتومتری و علم بینایی به چاپ رسیده است، سطوح زآگزانتین و سایر ترکیبات آنتی اکسیدانی در بدن سالمندانی که به مدت 90 روز آب گوجی بری نوشیده بودند افزایش قابل توجهی را از خود نشان داد. پژوهش دیگر منتشر شده به وسیله مجله طراحی، توسعه و درمان دارویی نیز اضافه می نماید: گوجی بری از شبکیه در برابر سلول های گانگلیونی مسئول گلوکوم محافظت می نماید؛ شرایطی که می تواند منجر به از دست دادن بینایی گردد.

- پشتیبانی از سیستم ایمنی

گوجی بری حاوی آنتی اکسیدان های تقویت نماینده سیستم ایمنی بدن است. آنتی اکسیدان ها به علت ویژگی هایی نظیر تقویت دستگاه ایمنی و توانایی خود در مبارزه با رادیکال های آزاد آسیب رسان و ایجاد نماینده التهاب شناخته شده اند.

این گیاه حاوی مقادیر زیادی ویتامین A و C است، مانند سایر انواع توت ها از جمله بلوبری و تمشک. هر دو این ویتامین ها به منظور ایجاد ایمنی و پیشگیری از انواع بیماری ها، از سرماخوردگی گرفته تا حتی سرطان حیاتی هستند.

- محافظت از بدن در برابر سرطان

سطوح بالای آنتی اکسیدان ها از جمله ویتامین C، زآگزانتین و کاروتنوئید ها مسئول مبارزه با سلول های سرطانی هستند. آنتی اکسیدان ها رشد تومور را کاهش می دهند، التهاب را محدود و به حذف مواد مضر از بدن یاری می نمایند.

تحقیقات روی موش های آزمایشگاهی که در مجله طراحی، توسعه و درمان دارویی گزارش شده است، حاکی از آن است که گوجی بری ممکن است رشد تومور را مهار نموده و اثربخشی درمان های ضد سرطان را افزایش دهد.

- یاری به تقویت سلامت پوست

گوجی بری حاوی بتاکاروتن است که یک ماده شیمیایی گیاهی لازم است. بتاکاروتن به واسطه توانایی خود در تقویت سلامت پوست شناخته شده است.

بتاکاروتن ماده ای است که در کرم های پوستی به طور گسترده استفاده می گردد و با مزایای زیر همراه است:

- بهبود سلامت پوست

- کاهش تحریک پوست

- مدیریت اثرات منفی خورشید روی پوست

- مدیریت روند پیری پوست

پژوهشی معتبر روی موش های آزمایشگاهی نشان داده که تغذیه با 5 درصد آب گوجی بری، آنتی اکسیدان های کافی برای محافظت در برابر آسیب اشعه ماوراء بنفش و اختلالات پوستی را در اختیار آن ها قرار می دهد.

- تاثیر بر تثبیت قند خون

گوجی بری ممکن است در کنترل ترشح قند به جریان خون مفید باشد. یک مقاله معتبر تحقیقاتی در سال 2015 که به وسیله وب سایت مرکز ملی اطلاعات زیست فناوری آمریکا قابل دسترسی است، نشان داده که گوجی بری سطح انسولین و گلوکز خون را متعادل می سازد.

همین مطالعه گوجی بری را با افزایش سطح HDL در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 مرتبط دانسته است. HDL تحت عنوان کلسترول خوب شناخته می گردد.

- بهبود افسردگی، اضطراب و خواب

تحقیقاتی در سال 2016 روی موش های آزمایشگاهی انجام شد که نشان می دهند گوجی بری پتانسیل بهبود افسردگی و حالات اضطرابی را در اختیار دارد.

حتی طی مطالعه ای دیگر روی داوطلبان انسانی نیز تعیین شد که نوشیدن آب گوجی بری می تواند انرژی، خلق و خو و سلامت سیستم گوارش را بهبود ببخشد. در این مطالعه، شرکت نمایندگان بالغ سالم روزانه 120 میلی لیتر آب گوجی بری یا یک نوشیدنی دارونما را به مدت 14 روز مصرف کردند. آن ها در ادامه پرسشنامه هایی را تکمیل کردند تا احساسات خود را از بهزیستی، سلامت عصبی و روان شناختی، علائم اسکلتی- عضلانی، شکایات گوارشی، قلبی عروقی و بعلاوه هر گونه عوارض جانبی مرتبط با مصرف آبمیوه، به صورت روزانه ثبت نمایند.

محققان مقدار گیری های دقیقی را برای ثبت فشار خون، توده بدنی، وزن، نبض و شرایط بینایی هر شرکت نماینده قبل و بعد از دوره 14 روزه مطالعه انجام دادند. گروهی که آب گوجی بری دریافت می کردند، بهبود انرژی، توانایی تمرکز، عملکرد ورزشی، هوشیاری ذهنی و احساس آرامش و رضایت را تا روز پانزدهم آنالیز گزارش کردند.

این مطالعه بعلاوه بهبود کیفیت خواب را در افرادی که آب گوجی بری مصرف می کردند به اثبات رساند و در هیچ یک از آن ها عوارض خاصی در ارتباط با این نوشیدنی دیده نشد.

منبع: فرارو

به "گوجی بری؛ از چشم های سالم تا بهبود افسردگی، اضطراب و خواب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گوجی بری؛ از چشم های سالم تا بهبود افسردگی، اضطراب و خواب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید