برای پیشرفت و رونق گردشگری استان همدان باید نقشه راه تنظیم گردد

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، ایسنا/ براساس آخرین خبر و گزارشات منتشر شده، برای پیشرفت و رونق گردشگری استان همدان باید نقشه راه تنظیم گردد.

برای پیشرفت و رونق گردشگری استان همدان باید نقشه راه تنظیم گردد

علیرضا قاسمی فرزاد در همایش پاسداشت روز جهانی توریست و هفته جهانگردی در استان همدان اعلام کرد: مایه مباهات است که صاحب یک میراث گرانبها هستیم. همدان صاحب یک تمدن پرعظمت است و در فراز و نشیب های مختلف این را نشان داده است و در تمام دوران ها خوش درخشیده اما آنچه باید به آن اشاره نمود 1800 اثر تاریخی ماندگار، جاذبه های طبیعی فاخر و آب و هوای مناسب شهرمان است.

وی با بیان اینکه جاذبه های همدان بی مانند هستند، تأکید کرد: از مدیرکل میراث فرهنگی درخواست میکنم نقشه راهی برای جهانگردی استان با بکارگیری افراد مجرب ظرف دو، سه ماه آینده تهیه کند بطوریکه اگر نقشه راه نباشد مانند حال حاضر سر درگم خواهیم بود و آنطور که باید از ظرفیت جهانگردی بهره نبرده ایم.

قاسمی فرزاد با بیان اینکه استان همدان دو بال پر قدرت دارد و باید نهایت استفاده را از آن داشته باشد، اعلام نمود: بزرگترین غار آبی جهان و میراث گرانبهای هگمتانه مثل و مانندی در جهان ندارند و دوبال پرقدرت ما برای جذب جهانگرد است.

استاندار همدان یادآور شد: استان همدان مانند بسکمک از نقاط جهان دچار بحران کم آبی است بطوریکه اقتصاد این استان باید از کشاورزی به سمت جهانگردی سوق پیدا کند و بیش از پیش از صنعت جهانگردی برای رونق استان استفاده گردد.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی تواند رونق جهانگردی را ایجاد کند، اضافه نمود: بخش خصوصی در زمینه رونق جهانگردی نیاز است که پای کار بیاید و دولت پشتیبان و کمک رسانشان در جذب جهانگرد خواهد بود. بطوریکه آژانس های مسافرتی دیگر نباید به فکر فروختن بلیت باشند، بلکه آنها باید استان همدان با قدمت 3500 ساله را تبلیغ نمایند و مقصد جهانگردان داخلی و خارجی را به استان همدان تغییر دهند.

مدیر کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان همدان نیز گفت: جهانگردی مسیری برای انتقال فرهنگ و تجربه بین تمدن های مختلف است، در جهانگردی دو اتفاق مهم رقم می خورد؛ یکی خاطرات به یاد ماندنی از آن مکان و سفر و دیگری آموزش است.

محسن معصوم علیزاده اظهار کرد: جهانگردی با تکنولوژی همراه و همسو است و جهان برای رونق جهانگردی از تکنولوژی مدرن روز استفاده می نماید.

وی با بیان اینکه استان همدان دارای بسترهای زیادی برای رونق بیش از پیش جهانگردی است، توضیح داد: استان همدان دارای مکان های فاخری از جمله غار علیصدر و تپه هگمتانه است که برای جذب جهانگرد بسیار مؤثر است.

مدیر کل میراث فرهنگی استان همدان اعلام نمود: به زودی جشن بزرگی در همدان با ثبت جهانی هگمتانه برپا خواهد شد و در این رابطه از تمامی مدیران و افرادی که کمک رسانند، تشکر میکنم.

نماینده آژانس های مسافرتی همدان نیز اظهار کرد: همدان شهر اطلسی هاست و هر جهانگردی که به همدان سفر می نماید، تمایل دارد در این شهر اقامت داشته باشد.

محمد فیضی با بیان اینکه استان همدان نیاز دارد زیرساختهای بیشتری برای جهانگردی مهیا کند، اضافه نمود: متأسفانه جاده راه آهن بسیار نامناسب است بطوریکه نه سیمای زیبای دارد و نه امنیت کافی، این جاده دوطرفه و بسیار پرخطر است و این برای افرادی که می خواهند از قطار استفاده نمایند، نارضایتی هایی به همراه دارد.

فیضی تأکید کرد: سالهاست که من و همه همکارانم به مسئولان پیشنهاد می دهیم به ورودی های شهر اهمیت دهید و پتانسیل لازم برای جذب جهانگرد را ایجاد کنید اما هیچ کس اهمیت نداد و همه توجه ها به سمت جاده همدان- تهران که به مرکز ختم می گردد، است و دو ورودی دیگر چشم انداز نامطلوبی دارند بطوریکه جهانگرد تمایل به اقامت در همدان را پیدا نمی نماید.

نماینده آژانس های مسافرتی همدان اعلام کرد: مدیران استانی از بخش خصوصی حمایت های لازم را انجام دهند تا سیمای شهرمان زیبا گردد، بخش خصوصی به پشتیبانی نیاز دارد در غیر این صورت اگر این رویه ادامه پیدا کند اوضاع بیش از پیش وخیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه فرودگاه همدان چالش بزرگی برای مسافران است، شرح داد: فرودگاه همدان با آن همه زیرساخت هواپیمایی برای پرواز ندارد و این نقطه ضعف است بطوریکه اگر پروازها فعال گردد جهانگردان برای سفر به استان با این همه جاذبه تشویق خواهند شد.

فیضی ادامه داد: آژانس های مسافرتی شرایط مطلوبی ندارند و در حال ورشکستگی هستند، چرا که هزینه ها بسیار بالا است و توان پرداخت این هزینه ها را ندارند. بنابراین نیاز است که مدیران استانی آژانس های مسافرتی را در شرکت در نمایشگاه های بین المللی کمک نمایند تا بتوانند جهانگردان بیشتری را برای تشویق سفر به همدان بیاورند.

نماینده اقامتگاه های بومگردی و مسافرتی همدان نیز گفت: زمانی که در یک روستا اقامتگاه شکل می گیرد، آن روستا متحول می گردد بطوریکه جلوی مهاجرت اهالی روستا به شهر گرفته می گردد، اشتغال رونق می گیرد و باعث توسعه پایدار در آن روستا خواهد شد.

مهدی غنی پارسا با بیان اینکه در دو سال گذشته یک سوم بومگردی های روستایی تعطیل شده، اضافه نمود: متأسفانه به دلیل نبود امکانات اولیه از جمله آب، اینترنت و بهسازی یک سوم بومگردی های روستایی که نقش مؤثری در جلوگیری از مهاجرت روستائیان به شهر را دارند، تعطیل شده و سرمایه گذاری هایی که اجرا شده، هدر رفته بطوریکه به جای اینکه امکانات افزایش پیدا کند دچار افول شده ایم و بعضی بومگردی های به نام استان به دلیل نبود آب شرب بهداشتی، آنتن و اینترنت از جهانگرد خالی شده است.

وی با بیان اینکه اگر می خواهیم روستاها توسعه پایدار داشته باشند، باید اولویت رسیدگی و بهسازی با آنها باشد، اعلام نمود: روستاهایی که دارای بومگردی هستند، باید در اولویت بهسازی باشند، چرا که اگر بهسازی و امکانات اولیه مهیا نباشد باید شاهد تعطیلی بیشتر بومگردی ها باشیم.

غنی پارسا اضافه نمود: خانه مسافرها و نهادهای دولتی اجازه رشد را از بومگردی ها گرفته اند و نهادی چون آموزش و پرورش با پذیرش بی حساب و کتاب جهانگرد اجازه رشد به صنعت جهانگردی نمی دهد.

مدیر عامل دهکده تفریحی توریستی گنجنامه نیز گفت: جهان جهانگردی را برای خود یک فرصت میداند و در پی رونق آن است، چرا که صنعت جهانگردی به عنوان نفت سفید است و اگر بخواهیم همدان را با اصفهان مقایسه کنیم چیزی کم ندارند اما متأسفانه فعالان این عرصه نتوانستند همدان را معرفی نمایند و تنها زمانی می توانیم به پیروز برسیم که در رتبه های اول تا سوم جذب جهانگرد در کشور قرار بگیریم.

سعید ترابیان یادآور شد: همدان پایلوت غرب کشور است، ما می توانیم اقامت غرب کشور را به خود اختصاص بدهیم اما نقشه راه نداریم، شهر همدان تنها از 10 درصد ظرفیت جهانگردی خود استفاده می نماید، ما نیاز به یک باور، پشتیبانی و انسجام داریم بطوریکه همدان می تواند به عنوان یک فرصت در کشور معرفی گردد، ما نیاز به تبلیغ داریم.

منبع: همگردی

به "برای پیشرفت و رونق گردشگری استان همدان باید نقشه راه تنظیم گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برای پیشرفت و رونق گردشگری استان همدان باید نقشه راه تنظیم گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید