رنگساژ چیست و چه انواعی دارد و چگونه انجام می شود؟

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که آرایشگر بگوید موهای شما به رنگساژ نیاز دارد و شما از بپرسید رنگساژ چیست و چگونه انجام می شود؟ خب، دیگرجای نگرانی نیست؛ قرار است جواب این سوال را بدهیم. بیشتر افرادی که موهای رنگ شده دارند، بعد از حدود یک ماه، با مشکل کدری و زردی مو روبرو می شوند. در این زمان برای شارژ رنگ مو و تغییر ظاهر موها، رنگساژ مو، یک روش کاربردی و عالی، محسوب می شود. رنگساژ، یک روش عالی برای ایجاد تغییرات جزیی در رنگ مو یا ترمیم مجدد آن است.

رنگساژ چیست و چه انواعی دارد و چگونه انجام می شود؟

روش آرایشی رنگساژ، ماندگاری کمتری نسبت به رنگ مو دارد، اما به دلیل فرمولاسیون ملایم و رقیق شده، آسیب کمتری به مو وارد می کند. در این مقاله به توضیح کلی روش رنگساژ و نحوه انجام آن می پردازیم. از شما دعوت می کنیم تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

رنگساژ چیست؟

رنگساژ، همان رنگ موی رقیق شده با آب است که بیشتر افراد از آن به عنوان روشی برای شارژ رنگ موی خود، استفاده می کنند؛ با توجه به اینکه ماده رنگساژ، یک ترکیب ضعیف شده رنگ مو است، آسیب کمتری به مو وارد می کند. این روش آرایشی، روی موهای دکلره شده یا موهایی که پایه روشنی دارند، انجام می شود. رنگساژ مو، مشکلاتی مثل کدری یا کم رنگ شدن رنگ موی اولیه را، از بین می برد و ظاهری شاداب و زیبا به مو می ببخشد.

همچنین استفاده از روش آرایشی رنگساژ مو، باعث ایجاد تنوع در رنگ موهای شما شده و می توانید تغییرات دلخواه و جذابی در موهای خود ایجاد کنید. تمدید رنگ مو با این روش معمولا تا 5 هفته ماندگار است اما همه چیز به مقدار تعداد دفعات شست وشوی موهای شما، بستگی دارد. واضح است که هر چقدر بیشتر موهای خود را بشویید، اثر رنگساژ زودتر از بین می رود.

انواع رنگساژ مو چیست؟

رنگساژها، به عنوان یک روش آرایش مو برای تغییر رنگ موها، با ماندگاری میانه یا کوتاه محسوب می شوند. این محصولات بر اساس نوع و مدت ماندگاری آن ها به سه دسته موقت، نیمه دائم و دائم تقسیم می شوند. در ادامه به معرفی هر سه نوع می پردازیم.

رنگساژ موقت

رنگساژ موقت، در واقع یک نوع رنگساژ نیمه دائم است ولی ماندگاری بسیار کوتاهی دارد. این نوع رنگساژ، معمولاً به صورت شامپوهای رنگی و اسپری در دسترس است و اغلب کمتر از یک هفته روی موها باقی می ماند. برای استفاده از رنگساژ موقت، کافی است مقدار مناسبی از آن را روی موهای مرطوب خود قرار دهید و به خوبی پخش کنید. این نوع رنگساژ، مناسب برای رنگ های فانتزی یا تغییرات موقت روی موی شما است.

رنگساژ نیمه دائم

رنگساژ نیمه دائم، راهکاری برای تغییر رنگ مو است که ماندگاری بیشتری نسبت به رنگساژ موقت دارد. این روش با استفاده از ترکیب موادی مثل واریاسیون و اکسیدان انجام می شود. برای اطلاعات بیشتر درباره ماده اکسیدان، پیشنهاد می کنیم مقاله اکسیدان چیست را مطالعه کنید. به طورکلی ماندگاری رنگساژ نیمه دائم، با توجه به پایه مو و جنس موهایتان، حدوداً یک تا دو ماه است. برای افزایش ماندگاری رنگساژ نیمه دائم، می توانید از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید. این نوع رنگساژ خصوصا برای پوشاندن موهای سفید بسیار مناسب است.

رنگساژ دائم

این روش درواقع همان رنگ موی معمولی است، که بعد از دکلره یا مش روی موهای شما از طریق آرایشگر قرار می گیرد. رنگساژ دائم، راهی برای تغییر رنگ و ظاهر مو است که ماندگاری بسیار بالایی دارد.

آموزش رنگساژ در خانه بدون دردسر

برای ساخت رنگساژ در خانه، به رنگ مو، اکسیدان 6 یا 1 درصد و آب، نیاز دارید. بهتر است فرمول رنگساژ دلخواه خود را از قبل پیدا کنید اما به طورکلی، با توجه به حجم و رنگ زمینه مو، مقدار مناسبی از رنگ مو (معمولا ¼ تیوپ) را در یک ظرف مناسب خالی کنید. به همان مقدار، اکسیدان به ظرف اضافه کنید. سپس آب را به ظرف افزوده و مواد را به خوبی مخلوط کنید تا ترکیبی یکدست حاصل شود. توجه کنید که غلظت این محلول را رقیق تر از رنگ موهای دائمی درست کنید.

هنگام استفاده، ابتدا موهای خود را دسته دسته تقسیم کرده و با اسپری آب مرطوب کنید. سپس با استفاده از براش مو، مواد را روی همه قسمت های مو پخش کنید. حتما از دستکش استفاده کنید و مواد رنگساژ را کامل روی موها بمالید. موها را شانه کنید تا مواد به همه جا برسد. تقریبا 15 تا 20 دقیقه برای اثر کردن مواد کافی است. در آخر، موها را با آب سرد بشویید.

آموزش ساخت رنگساژ با واریاسیون

واریاسیون یک ماده مهم برای ایجاد تغییرات در رنگ مو است. واریاسیون ها برای انجام رنگساژ فانتزی، رفع تناژهای ناخواسته در رنگ مو و تقویت رنگ اصلی مو، کاربرد دارند. آن ها نوعی رنگ موی کمکی محسوب می شوند. برای ساخت رنگساژ با واریاسیون، کافی است با توجه به مقدار مو، یک تا ده سانتی متر واریاسیون را با مقداری شامپو یا رنگ موی خود ترکیب کنید. نسبت واریاسیون به شامپو و رنگ مو، بسته به حجم و بلندی موهای شما فرق دارد.

ماندگاری رنگساژ با واریاسیون، به عوامل مختلفی مانند نوع واریاسیون، جنس مو و مراقبت از مو بستگی دارد. به طورکلی، ماندگاری رنگساژ واریاسیون بین 2 تا 4 هفته است. مواد را به مدت 10 تا 20 دقیقه روی موهای خود بگذارید و سپس بشویید. رنگساژ واریاسیون بیشتر برای رنگ موهای فانتزی استفاده می شود. رنگ های صورتی، آبی، سبز و بنفش از پرطرفدارترین رنگ های واریاسیون هستند.

3 فرمول کاربردی و پرطرفدار رنگساژ چیست؟

رنگساژهای زیادی وجود دارند که مدام مورد استفاده قرار می گیرند اما فرمول رایج ترین رنگساژ چیست؟ در ادامه فرمول سه رنگساژ پرطرفدار و کاربردی را معرفی می کنیم که این روزها بسیار محبوب هستند. توجه داشته باشید که این فرمول ها وابسته به نوع مو و نیازهای خاص شما ممکن است، تغییر کنند. تغییرات کوچکی در مقادیر مواد، تاثیر زیادی بر روی نتایج داشته دارد. بنابراین در صورت نیاز، از یک فرد متخصص کمک بگیرید.

1. رنگساژ دودی

برای تهیه رنگساژ دودی با استفاده از رنگ مو، یک رنگ با شماره تیره تر از رنگ دکلره انتخاب کنید. یک چهارم از این رنگ را با 75 سی سی اکسیدان مو شماره 1 یا 6 و مقدار مساوی آب مخلوط کنید. مخلوط حاصل را با برس رنگ مو، روی موهای خود بمالید و شانه کنید تا به تمام قسمت های مو برسد. بعد از گذشت 15 دقیقه، موهای خود را به خوبی آبکشی کنید.

2. رنگساژ نقره ای

رنگساژ نقره ای، برای موها با فرمول 20 سانت رنگ موی نقره ای، 3 سانت واریاسیون نقره ای، اکسیدان 9 درصد با نسبت آب به مقدار مساوی (75 سی سی)، تهیه می شود. همه مواد را با یکدیگر ترکیب کرده و به دقت مخلوط کنید تا یک ترکیب یکدست و رقیق حاصل شود. سپس موها را خیس کرده و مواد را به همه بخش های مو، بمالید. برای مدت 3 الی 4 دقیقه، ماساژ دهید و اجازه دهید تا حدود 15 دقیقه روی مو باقی بماند. در آخر موها را کاملاً بشویید.

3. رنگساژ مرواریدی

ابتدا، رنگ های مورد نظر را بر اساس فرمول های تعیین شده رنگ موی اصلی خود، ترکیب کنید. سپس 75 سی سی آب و به همان مقدار، اکسیدان 9 درصد به رنگ ها افزوده و مواد را خوب مخلوط کنید. موها را به طور کامل خیس کنید و رنگساژ را مثل شامپو روی موها بمالید؛ سپس به آرامی ماساژ دهید تا مواد به طور یکنواخت روی مو پخش شوند. بعد از 15 دقیقه، موها را با آب سرد آبکشی کنید.

تفاوت های اصلی رنگ مو و رنگساژ چیست؟

رنگساژ و رنگ مو دو تکنیک مختلف برای تغییر رنگ موها هستند و تفاوت های زیادی در مورد روش استفاده، مواد مورد استفاده، و نتیجه نهایی دارند. در ادامه تفاوت های اصلی بین رنگساژ و رنگ مو را بررسی می کنیم:

  • رنگساژ، نسبت به رنگ مو رقیق تر است و روی موهای روشن و دکلره بیشتر جواب می دهد.
  • ماده رنگساژ از ترکیب آب، اکسیدان و رنگ مو ساخته می شود اما رنگ مو فقط با اکسیدان ترکیب می شود.
  • رنگساژ، ماندگاری کمتری نسبت به رنگ مو دارد و معمولاً پس از چند بار شست وشو از بین می رود.
  • ماده رنگساژ، معمولاً بین 10 تا 20 دقیقه روی موها باقی می ماند تا اثر کند، ولی فرآیند رنگ مو حداقل 60 تا 180 دقیقه طول می کشد تا تاثیر خود را بگذارد.
  • ترکیب شیمیایی رنگ موهای معمولی، ممکن است به سلامت و زیبایی موها آسیب برساند اما رنگساژ فرمولاسیون ملایم تری دارد.
  • برای رنگ کردن موها، ابتدا از پشت سر و ساقه ها شروع می شود و به جلوی سر و ریشه ها می رود اما ترتیب رنگساژ کردن موها هیچ تفاوتی ندارد.
  • بعد استفاده از ماده رنگ مو، رنگ ظاهری موها به طور کامل تغییر می کند. اما رنگساژ توانایی تغییر رنگ موها را به مقدار رنگ مو ندارد و بیشتر برای احیای رنگ موهای قبلی به کار می رود.

نکات کلیدی و مهم در مورد رنگساژ چیست؟

رنگساژ کردن مو فرآیندی است که نیازمند دقت و رعایت نکات خاصی است. اگر برای شما هم سوال است که نکات مهم رنگساژ چیست، این بخش از مقاله را از دست ندهید. در ادامه، نکات کلیدی برای رنگساژ کردن مو را بیان می کنیم:

  • یک ماه پس از رنگ کردن موها، بهترین زمان برای انجام رنگساژ مو است.
  • جهت کم کردن قرمزی مو، از واریاسیون های خاکستری، آبی و سبز در ماده رنگساژ استفاده کنید.
  • پس از انجام رنگساژ مو، بهتر است هفته ای 2 بار از ماسک مو تقویت کننده استفاده کنید. برای جلوگیری از آسیب دیدن موها، از سشوار و اتو مو با حرارت زیاد استفاده نکنید.
  • بهتر است تا سه روز بعد از رنگساژ، موها را نشویید تا ماندگاری رنگ بیشتر شود.
  • برای شست وشو از شامپوهای بدون سولفات و مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.
  • در انجام رنگساژ از دستکش استفاده کنید و در صورت تماس با پوست، فورا با آب بشویید.
  • برای افزایش ماندگاری رنگساژ، از شامپو و نرم کننده مخصوص موهای رنگ شده استفاده کنید.
  • اگر مواد رنگساژ بیش از 20 دقیقه روی مو بماند، مقدار تیرگی رنگ مو را بیشتر می کند.
  • برای خنثی کردن تناژهای ناخواسته در رنگ مو، از واریاسیون استفاده کنید.
  • بعد از رنگساژ، موهای خود را با آب سرد بشویید. استفاده از آب داغ باعث می شود که رنگ مو زودتر از بین برود.
  • مدت زمان قرار دادن رنگ بر روی مو، به نوع رنگ و پایه موی شما بستگی دارد. معمولاً برای رنگساژ، مدت زمان 15 تا 20 دقیقه مناسب است.
  • قبل از استفاده از رنگساژ، حتماً تست حساسیت انجام دهید. مقدار کمی از رنگ مو را روی پوست پشت گوش یا داخل بازو بمالید و به مدت 24 ساعت صبر کنید. اگر در این مدت، علائم حساسیت مانند قرمزی، خارش یا سوزش مشاهده کردید، از مواد رنگساژ مو استفاده نکنید.

رنگساژ مو، روشی آسان برای تمدید رنگ مو و تغییر ظاهر

در این مقاله، متوجه شدید رنگساژ چیست و نحوه کار با آن چگونه است. به طور خلاصه، رنگساژ یک روش نیمه دائمی برای رنگ کردن مو است که با استفاده از رنگ موی رقیق شده و اکسیدان یا واریاسیون انجام می شود. رنگساژ روی موهای دکلره شده یا موهای مش شده تأثیر بیشتری دارد و ماندگاری کمتری نسبت به رنگ مو دارد. با استفاده از این روش، ظاهر موهای خود را همیشه زیبا و شاداب نگه دارید.

منابع: healthcentral, chemicalsinourlife, thefactsabout

منبع: دیجیکالا مگ

به "رنگساژ چیست و چه انواعی دارد و چگونه انجام می شود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگساژ چیست و چه انواعی دارد و چگونه انجام می شود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید