فهرست170مسیرداخلی که نرخ بلیت آنهاآزاد شد، اعلام لیست 87مسیرحمایتی
به گزارش وبلاگ معمای ویژه، سازمان هواپیمایی کشوری امروز دوشنبه دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت هواپیما و مسیرهای حمایتی را به شرکت های هواپیمایی ابلاغ نموده است.

متن کامل دستورالعمل آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی به توضیح زیر است:
1-هدف: اجرای بند (ب) ماده 161 قانون برنامه پنجم توسعه کشور و مصوبه دهم اردیبهشت ماه 1393 شورای عالی هواپیمایی موضوع آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی
مقدمه: به منظور بهبود شرایط سفر، افزایش رضایتمندی مسافرین و ارتقای فضای کسب و کار در حوزه سفرهای هوایی داخل کشور جمهوری اسلامی ایران، آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازهای داخلی اعم از پروازهای برنامه ای و دربستی بر اساس شرایط مندرج در این دستورالعمل اجرا می شود.
2-کلیات
ماده 1: تعاریف
در این دستورالعمل عناوین و اصطلاحات به توضیح ذیل تعریف شده اند:
1-1-سازمان: سازمان هواپیمایی کشوری
1-2-کمیته راهبری: کمیته ای متشکل از مدیرکل دفتر نظارت، مدیرکل دفتر حقوقی و امور بین الملل و دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی
1-3-دفتر نظارت: دفتر نظارت بر فرودگاه ها، شرکت ها و موسسات هوانوردی
1-4-انجمن: انجمن شرکت های هواپیمایی
1-5- شرکت هواپیمایی (خط هوایی) : شخص حقوقی که مطابق قوانین هواپیمایی کشوری تاسیس و پس از اخذ تاییدیه های لازم و پروانه بهره برداری در زمینه ارائه خدمات حمل و نقل مسافر و بار و پست در پروازهای بازرگانی (تجاری) فعالیت دارد.
1-6- شرکت حمل کننده: کلیه شرکت های هواپیمایی که عهده دار حمل مسافر، بار و محمولات پستی یا هر گونه خدمات دیگر مربوط به چنین حمل و نقل هوایی است.
1-7 پرواز بازرگانی (تجاری) : پروازی است که توسط شرکت های هواپیمایی مجاز به حمل بار، مسافر و محمولات پستی و یا قصد انتقاع انجام می شود.
1-8 پرواز برنامه ای: پروازی است که مطابق جدول زمان بندی شده (برنامه پروازی)، با راستا منظم؟ و به طور مرتب و یا متناوب برای استفاده عموم اجرا می شود.
1-9- پرواز غیربرنامه ای: پروازی است، غیربرنامه ای که تمام ظرفیت یک هواپیما به صورت دربست در اختیار بهره بردار (چارترکننده) قرار گیرد.
1-10- کنوانسیون ورشو و اصلاحات آن: کنوانسیون معین حدود مسئولیت های شرکت های هواپیمایی ایران در پروازهای داخل کشور در سال 1364 و اصلاح بعدی آن در سال 1391 در مجلس شورای اسلامی تصویب شده است.
1-11- بلیت: سندی است که با اشکال کاغذی و یا الکترونیک توسط شرکت هواپیمایی صادرکننده (و یا حمل کننده) و یا نمایندگی فروش آن صادر می شود که مشتمل بر شرایط قرارداد فی ما بین مسافر و شرکت هواپیمایی است و به موجب آن شرکت هواپیمایی مکلف به پذیرش مسافر، بار همراه وی می باشد.
1-12- کانال های توزیع:
1-12-1-سیستم های ذخیره، کنترل و توزیع ظرفیت پروازهای برنامه ای (CRS)
1-12-2- سیستم های توزیع ظرفیت پروازهای برنامه ای (GDS)
1-13-کانال های فروش:
الف) پروازهای برنامه ای:
1-13-1- دفاتر فروش (شعب) خطوط هوایی
1-13-2-دفاتر نمایندگی فروش (دارای مجوز بند الف)
1-13-3- دفاتر نمایندگی کل فروش
1-14- پروازهای غیربرنامه ای
1-14-1 -دفاتر فروش (شعب) خطوط هوایی
1-14-2- دفاتر نمایندگی فروش (دارای مجوز بند الف)
1-14-3- دفاتر خدمات گردشگری (مجاز به صدور ملیت نمی باشند)
3-الزامات آزادسازی
ماده 2: شرکت های هواپیمایی ملزم به ایجاد بسترها و شرایط ذیل به منظور اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی هستند.
2-1-آزادسازی پروازهای داخلی صرفاً مشمول پروازهای برنامه ای خواهد بود که الزاماً به وسیله کانال های توزیع شرکت های هواپیمایی عرضه شود.
2-2-رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوطه به ویژه دستورالعمل حقوق مسافر ابلاغی توسط سازمان الزامی است.
2-3-ارائه آمار عملکرد مالی و مالی شرکت ها به صورت ادواری و یا در بازه های مورد نظر سازمان لازم است.
2-4-پرداخت کارمزد شناور (Commission) و یا کارمزد ثابت (Fixed Service fee) به نمایندگان فروش امکانپذیر شود.
2-5-پروازهای برنامه ای از کانال سیستم های ذخیره و توزیع جا (Crs.GDS) عرضه شود.
2-6-پروازهای برنامه ای در قبال صدور بلیت شرکت هواپیمایی و توسط دفاتر فروش شرکت های هواپیمایی و یا دفاتر خدمات مسافرتی هوایی مجاز عرضه شود.
2-7-اعمال نظارت کافی بر دفاتر خدمات مسافرت های هوایی در خصوص اطمینان از فروش یا نرخ اعلامی شرکت هواپیمایی صورت گیرد.
2-8- برخورداری از زیرساخت های بازرگانی و کانال های استاندارد توزیع و فروش لازم است.
2-9- درج نرخ، شرایط فروش و استرداد بلیت و اطلاع رسانی آن به وسیله وب سایت شرکت هواپیمایی الزامی است.
4 - روش اجرا
ماده 3: این دستورالعمل با رعایت موارد ذیل اجرا می شود.
3.1-به منظور ایجاد فضای رقابتی و رونق هر چه بیشتر فرودگاه های کشور راستاهای پروازی از لحاظ نرخ و شبکه پروازی در دو گروه راستاهای مشمول آزادسازی نرخ و راستاهای حمایتی مطابق جدول شماره یک پیوست دسته بندی شده است.
3.2-در خصوص راستاهای حمایتی نرخ بلیت به مدت یکسال، توسط سازمان هواپیمایی کشوری معین و اعلام می شود، پس از دوره یکساله این راستاها نیز با صلاحدید سازمان مشمول آزادسازی نرخ خواهند شد.
5- نظارت بر اجرا
ماده 4: نظارت سازمان بر جریان آزادسازی پرواژهای داخلی در قالب اعمال حاکمیتی خود تحت تدابیر و ساز و کارهای ذیل می باشد.
4.1- ایجاد فرصت ها و شرایط یکسان برای شرکت های هواپیمایی جهت ارائه خدمات به مسافران و تعادل در توزیع شبکه پروازی
4.2-اتخاذ تدابیر لازم به منظور ایجاد فضای کسب و کار و ارتقای رقابت پذیری سالم نسبت به نحوه ارائه خدمات شرکت های هواپیمایی
4.3-پایش و ارزیابی مستمر و موثر فعالیت شرکت های هواپیمایی به منظور اتخاذ سیاست ها و تصمیم های لازم جهت ارتقای سطح ایمنی و کیفیت پروازها
4.4-انجمن موظف است اطلاعات و مستندات مربوطه در خصوص نحوه اجرای مطلوب آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی را ضمن ساماندهی و آنالیز فرایند عملکرد شرکت ها هر 2 ماه یکبار به دفتر نظارت ارائه نماید.
4.5دفتر نظارت موظف است گزارش عملکرد و فرایند اجرای آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی را هر 3 ماه یکبار به ریاست سازمان آزادسازی ارائه نماید.
6- ضمانت اجرایی
ماده 5: سازمان می تواند در جهت اعمال نظارت بر فعالیت های شرکت های هواپیمایی در حوزه آزادسازی نرخ بلیت و شبکه پروازی در صورت مشاهده تخلف شرکت ها از مفاد مقررات این دستورالعمل به توضیح ذیل تصمیم گیری نماید:
1) تذکر و اخطار کتبی با معین مهلت مناسب جهت برطرف اشکال
2) محدود نمودن حوزه فعالیت شرکت از لحاظ پروازهای برنامه ای و درستی
3) محدود نمودن راستاهای پروازی شرکت از لحاظ مناطق جغرافیایی داخلی با خارجی
4) تعلیق فعالیت شرکت طبق بند ب تبصره (1) ماده 6 قانون سازمان هواپیمایی کشوری
تبصره 1: اتخاذ تصمیم و اعمال برخوردهای مندرج در بندهای 1 و 2 بر عهده سازمان است.
تبصره 2: اتخاذ تصمیم و اعمال برخورد مندرج در بند 3 بر عهده کمیته راهبری آزادسازی است
تبصره 3: اتخاذ تصمیم و اعمال برخورد مندرج در بند 4 بر عهده شورایعالی هواپیمایی است.
7- سایر موارد
ماده 6: بلیت هایی که قبل از تصویب این دستورالعمل فروخته شده اند مشمول طرح آزادسازی نرخ ها نمی گردند
ماده 7: این دستورالعمل در 7 بند و 7 ماده و 3 تبصره تدوین و از تاریخ 1394.09.15 قابل اجرا می باشد.
لیست راستاها و شبکه های پروازی مشمول آزادسازی
برهمین اساس، طبقه بندی راستاهای پروازی در کشور در قالب آزادسازی نرخ ها و شبکه پروازی به توضیح ذیل است:
1) راستاهای مشمول آزادسازی
شاخص های راستاهای مشمول آزادسازی
* فرکانس پروازی بالا
* وجود حداقل 3 شرکت هواپیمایی فعال در آن راستا
* مسافت کم راستا و امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین
* تمامی راستاهای منتهی به فرودگاه کیش، قشم و فرودگاه های شهرهای نفتی است که تمامی پروازهای آن ها به صورت دربستی کامل بین شرکت ملی نفت و سازمان های زیرمجموعه و با هدف جابجایی پرسنل صورت می گیرد.
* راستاهای جدید که هم اکنون پروازی توسط شرکت های هواپیمایی در این راستاها برقرار نیست و در آینده فعال خواهد شد.
2) راستاهای حمایتی
شاخص های راستاهای حمایتی
* فرکانس پروازی پایین
* عدم وجود حداقل 3 شرکت هواپیمایی فعال در آن راستا
* مسافت بالای راستا و عدم امکان استفاده آسان از شقوق حمل و نقل جایگزین
* راستاهای مربوط به مناطق محروم
جمع بندی آماری راستاهای مشمول آزادسازی و حمایتی
تعداد کل راستاها: 257 راستا
الف) راستاهایی که آزادسازی نرخ در خصوص آن ها انجام می شود.
تعداد راستاها: 170 راستا (66 درصد کل راستاها)
- راستاهای منتهی به جزایر کیش و قشم: 26 راستا
- راستاهای منتهی به شهرهای نفتی: 37 راستا
- راستاهای جدید: 72 راستا
ب) راستاهایی که در خصوص آنها سقف بعضی (به مدت یکسال) معین خواهد شد. (راستاهای حمایتی)
تعداد راستاها: 87 راستا (34 درصد کل راستاها)
لیست راستاهای مشمول آزادسازی
لیست راستاهای حمایتی
راستاهای جدید پروازی
منبع: خبرگزاری مهر