معماری مرموز غار خربس

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، غار خربس که قدمت آن به دوره مادها می رسد، دنباله های چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس است. این غار معماری عجیب و مرموزی دارد و دورادور آن را تپه های مرجانی کوتاه و بلند فراگرفته است. ساختار غار را شبیه به دخمه های آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر می دانند.

معماری مرموز غار خربس

وبلاگ معمای ویژه: استان هرمزگان جاذبه های گوناگونی را در خود جای داده است که بخش زیادی از آن ها، در کیش و قشم قرار دارند. از جمله معروف ترین جاهای دیدنی قشم، غار خربس است. این غار که در 15 کیلومتر قشم واقع شده است، باردار گذشته ای پررمز و رازآلود است؛ گذشته ای که هنوز به طور قطع نمی توان درباره آن نظر داد. برای آشنایی بیشتر با غار خربس و پیشینه آن با ما همراه باشید.

غار خربس که قدمت آن به دوره مادها می رسد، دنباله های چین خوردگی های رشته کوه های زاگرس است. این غار معماری عجیب و مرموزی دارد و دورادور آن را تپه های مرجانی کوتاه و بلند فراگرفته است. ساختار غار را شبیه به دخمه های آذربایجان، کردستان، لرستان، بوشهر، اهواز و شوشتر می دانند.

ارتفاع دیواره های صخره ای غار خربس 20 تا 30 متر است. دلیل شکل گیری این غارها به فروکش آب دریا درون کوه و ایجاد حفره های تودرتو برمی شود. همچنین در گذر زمان نیز مردم شکل خاصی به آن بخشیده اند و کنده کاری هایی روی آن انجام داده اند.

در سال های کنونی در سمت راست داخل غار هنرمندان سنگ تراش دهلیزها و دالان های نوی ایجاد شده است تا الگوی نوی برای شناسایی غارهای اصلی باشد. در درون این دالان ها و دهلیزهای نو، طرح هایی شبیه طرح های باستانی کنده کاری شده است تا به اصالت آن لطمه ای وارد نشود.

غار خربس که یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است، در 15 کیلومتری جنوب قشم و در سمت راست جاده قشم به روستای خربس و روستای رمچاه واقع شده است.

ورودی غار خربس از 9 روزنه تشکیل می شود. پشت این روزنه ها تالاری قرار گرفته است که در آن دو طاقچه کوچک جاچراغی به چشم می خورد. درون غار تالارها، دهلیزها، اتاق ها، چشمه ها و روزنه های متعددی وجود دارد که به هم متصل هستند. این اتاق ها و تالارها ابعادی حدود 4 در 5.5 متر دارند. در پایین دهانه غار نیز برکه ای وجود دارد که برای نگهداری آب باران از آن استفاده می شود و در ایام بارانی سال همواره پرآب است.

در مورد مردمان این منطقه در گذشته و کاربرد غار خربس نظریه های متعددی وجود دارد.

برخی می گویند در عصر مادها از این غار به عنوان پرستشگاه مهر و الهه میترا استفاده می شد.همچنین گفته می شود از تالار غار برای برگزاری مراسم یادبود اموات استفاده می کردند.

روایتی دیگری می گوید پس از اینکه مردم این منطقه پیرو آیین زرتشت شدند از آن به عنوان استودان استفاده می کردند؛ یعنی جایی که استخوان های مردگان را در آیین زرشت نگه می دارند.

نظریه دیگری وجود دارد که بر مبنای آن غار خربس پناهگاه مردم بی دفاعی بوده است که در گذشته مورد حمله دزدان دریایی قرار می گرفتند. آن ها حفره های درون غار را حفر کنده بودند تا در زمان خطر بچه ها، زنان و کهن سالان بتوانند آنجا پناه بگیرند. همچنین آب و غذا و سنگ هایی برای پرتاب و دفاع از خود در این غار می گذاشتند و مردان جوان هم به جنگ مهاجمان می رفتند.

مردم محلی می گویند بر فراز غار خربس و در ارتفاعات صخره ای، همواره جفتی عقاب ماهی گیر زندگی می کنند و تخم می گذارند. این عقاب ها از جمله گونه های نادر و مرغوب جهان هستند. همچنین در حفره های زیرین و زوایای تاریک غار خفاش های دم موشی زندگی می کنند. کارشناسان می گویند نسل این نوع خفاش در حال انقراض است؛ اما خوشبختانه در غار خربس این خفاش ها در امنیت به سر می برند.

منبع: توریسم آنلاین

به "معماری مرموز غار خربس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معماری مرموز غار خربس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید