با تامین منابع اقتصادی مانعی برای اجرای پروژه راه آهن رشت ، آستارا وجود ندارد
به گزارش وبلاگ معمای ویژه، تهران (پانا) - مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور مطرح نمود، از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای پروژه وجود ندارد و با توجه به تجربه مشابه احداث راه آهن قزوین- رشت از سوی ایران، در صورت تامین منابع مورد احتیاج از سوی کشور روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال به اتمام می رسد و آماده بهره برداری است.
به گزارش شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، امروز هیات کارشناسی- فنی راه آهن کشور روسیه با خیراله خادمی ملاقات کرد و در این نشست شرایط و روش های مشارکت دو کشور در احداث راه آهن رشت- آستارا با حضور مدیران و کارشناسان، نمایندگان پیمانکار و مهندسین مشاور پروژه مورد بحث و گفتگو نهاده شد.
مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل ونقل کشور در این نشست با تاکید بر اهمیت کریدور شمال- جنوب به عنوان شاهراه حیاتی حمل و نقل از سنت پترزبورگ به بنادر ایران و هند گفت: کریدور شمال- جنوب ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا، اسکاندیناوی و روسیه را به وسیله ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس، حوزه اقیانوس هند و جنوب شرقی آسیا برقرار می سازد و تکمیل شدن آن کم هزینه ترین و سریع ترین راستا ترانزیت را در دسترس این کشورها قرار می دهد.
وی با اشاره به ملاقات رییس جمهور ایران و نخست وزیر روسیه و تاکید سران دو کشور بر مشارکت در احداث راه آهن رشت- آستارا گفت: این نشست با توجه به اهمیت بهره برداری از این راستا ریلی برای دو کشور برگزار شده است تا شرایط همکاری در حوزه طراحی و اجرا و مشخصات فنی طرح آنالیز گردد.
خادمی توسعه شبکه ریلی ایران را از مهمترین برنامه های دولت گفت و گفت: در حال حاضر 14 هزار کیلومتر راستا ریلی در ایران موجود است و برنامه ریزی شده است تا طول شبکه ریلی به 25 هزار کیلومتر ارتقاء یابد و در این حوزه راه آهن رشت- آستارا در حال حاضر یکی از اولویت دارترین راستا ریلی در حال انجامی ایران محسوب می گردد.
مدیرعامل شرکت ساخت با اشاره به تاکید و ابلاغ رییس جمهور ایران برای تسریع در اجرای این راستا ریلی ادامه داد: در حال حاضر برنامه اجرایی منظمی تهیه شده است و برترین واریانت با آنالیز تمامی راستاهای ممکن به تصویب رسیده است، ارزیابی 50 کیلومتر از راستا پروژه نیز در مراحل خاتمهی قرار گرفته است که در صورت توافق برای این همکاری عملیات اجرایی به سرعت شروع خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بر توان فنی و مهندسی ایران در راهسازی تاکید نمود و اضافه کرد: از لحاظ فنی و مطالعاتی هیچ مانعی بر سر راه اجرای پروژه وجود ندارد و با توجه به تجربه مشابه احداث راه آهن قزوین- رشت از سوی ایران، در صورت تامین منابع مورد احتیاج از سوی کشور روسیه این محور استراتژیک ریلی ظرف سه تا چهار سال به اتمام می رسد.
خادمی بعلاوه ساخت راه آهن رشت- کاسپین به عنوان یک محور ترانزیتی ریلی- دریایی از سوی ایران را گامی در تکمیل کریدور- شمال جنوب دانست و گفت: در حال حاضر این راستا ریلی با انشعاب از راه آهن قزوین- رشت و با هدف اتصال بندر عباس در جنوب به بندر انزلی در شمال کشور با پیشرفت فیزیکی 75 درصد در حال انجام است و تمام کوشش ما این است که تا خاتمه سالجاری آماده بهره برداری گردد.
شایان ذکر است، هیات روسی در این سفر از راه آهن قزوین- رشت و راستا راه آهن رشت- آستارا بازدید می نمایند و در نشست های تخصصی با حضور صاحب نظران و کارشناسان این حوزه و مسئولان بخش حمل و نقل ریلی کشور زوایای مختلف این همکاری از سوی دو کشور مورد بحث و گفتگو قرار می گیرد.
منبع: خبرگزاری پانا