3 ترفند ساده آشپزی برای افزایش آهن غذا

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، افراد مبتلا به کمبود آهن معمولا با علائمی مانند خستگی مداوم، تحریک پذیری عصبی، احساس سرمای غیرعادی، سرگیجه، سردرد و... روبرو می شوند. همواره ترفندهای تغذیه ای مختلفی هم برای افزایش آهن دریافتی وجود دارند. در این مطلب با 3 ترفند ساده آشپزی برای افزایش آهن غذاها آشنا می شویم.

3 ترفند ساده آشپزی برای افزایش آهن غذا

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، آیا می دانستید که کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از بیماری های شایع در سراسر دنیا است که حدود یک میلیارد نفر درگیر مسائل آن هستند؟ افراد مبتلا به کمبود آهن معمولا با علائمی مانند خستگی مداوم، تحریک پذیری عصبی، احساس سرمای غیرعادی، سرگیجه، سردرد و... روبرو می شوند. همواره ترفندهای تغذیه ای مختلفی هم برای افزایش آهن دریافتی وجود دارند. در ادامه با 3 ترفند ساده آشپزی برای افزایش آهن غذاها آشنا می شویم که به ترتیب عبارتند از:

1. غذاها را در ظروف چدنی بپزید

استفاده از ظروف چدنی یکی از راهکارهای طبیعی و ساده برای افزایش آهن موجود در غذاهاست. ظروف چدنی، در مقایسه با ظروف نچسب و تفلون، می توانند سطح آهن غذاها را تا 16 درصد افزایش دهند. بنابراین استفاده از ظروف چدنی برای آماده سازی غذاها می تواند آهن خوبی برای افراد مبتلا به کم خونی ناشی از فقر آهن (مخصوصا بچه ها) فراهم کند.

البته آهن دریافتی نهایتا به عوامل مختلفی مانند سن، مقدار ظروف چدنی و بعلاوه مدت استفاده از این ظروف بستگی دارد. مدت زمان پخت وپز و نوع غذاهای انتخاب شده برای پخت هم در این زمینه تاثیرگذار هستند. بنابراین، آماده سازی غذاهای مرطوب مانند سس اسپاگتی در تابه چدنی به جای سرخ کردن گوشت، آهن بیشتری به بدن می رساند.

2. از قالب ها و ظروف آهنی بهره ببرید

اگر نگهداری ظروف چدنی برای شما سخت است یا تهیه ظروف چدنی برای شما از نظر هزینه های اقتصادی سخت است، می توانید از قالب ها و ظروف آهنی یاری بگیرید. این ظروف آهنی از نظر مکانیسم آزادسازی آهن به درون غذاها شبیه به ظروف چدنی عمل می نمایند. تحقیقات علمی هم نشان داده اند که قالب ها و ظروف آهنی می توانند به جذب آهن یاری نمایند یا حتی مانع از ابتلا به کمبود آهن شوند و برای برطرف این کمبود هم نقش مثبتی داشته باشند.

البته استفاده بیش ازحد از چنین ظروفی برای تهیه غذای بچه ها توصیه نمی گردد زیرا چنین کاری می تواند بچه ها را در معرض خطر مسمومیت ناشی از دریافت آهن اضافی قرار بدهد. بنابراین، اگر می خواهید از ظروف آهنی بهره ببرید، چنین کاری نباید به برنامه روزانه و همیشگی در خانه شما تبدیل گردد.

3. مواد غذایی سرشار از آهن و ویتامین C را با هم ترکیب کنید

یکی از مطالعات اخیر Journal of Nutrition نشان می دهد که افزایش کم خونی ناشی از فقر آهن در برخی از کشورها مانند آمریکا می تواند با کاهش غلظت آهن در محصولات غذایی و پیروی بیشتر انسان ها از الگوهای تغذیه ای گیاهی مرتبط باشد. افرادی که می خواهند از الگوهای غذایی گیاهی پیروی نمایند، باید این کار را مطابق با اصول استاندارد انجام دهند و از روش های صحیح برای تامین آهن مورد احتیاج بدن یاری بگیرند. با این حال، استفاده ترکیبی از مواد غذایی سرشار از آهن در کنار مواد غذایی سرشار از ویتامین C می تواند آهن دریافتی را افزایش دهد.

منبع: سلامت

منبع: همشهری آنلاین

به "3 ترفند ساده آشپزی برای افزایش آهن غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "3 ترفند ساده آشپزی برای افزایش آهن غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید