هشدار مقامات قرقیزستان در مورد نقش عوامل خارجی در اعتراضات اخیر

به گزارش وبلاگ معمای ویژه، نخست وزیر قرقیزستان با اشاره به لغو قرارداد ساخت یک مرکز لجستیکی به دلیل تجمعات اعتراضی در این کشور گفت: به نظر ما دست های پنهان خارجی، مردم استان نارین را تحریک کرده اند.

هشدار مقامات قرقیزستان در مورد نقش عوامل خارجی در اعتراضات اخیر

به گزارش خبرنگار وبلاگ معمای ویژه در بیشکک، محمد قاضی عبدالقاضی اف نخست وزیر قرقیزستان با اشاره به لغو قرارداد ساخت یک مرکز لجستیکی به دلیل تجمعات اعتراضی در این کشور گفت: به نظر ما دست های پنهان خارجی، مردم استان نارین را تحریک کرده اند.

وی گفت: سرمایه گذاران خارجی علاقه مند به ساخت مرکز لجستیکی در منطقه دور افتاده قرقیزستان بودند و همچنین این سرمایه گذار از ایجاد 15 هزار شغل جدید و تأسیس کارخانه ای با تکنولوژی های نوین در قالب این پروژه خبر داده بود.

نخست وزیر قرقیزستان اضافه کرد: قرار بود از طریق فعالیت این مرکز بودجه استان نارین تامین شده و اقتصاد قرقیزستان توسعه می یابد.

عبدالقاضی اف گفت: دولت تمام بندهای قرارداد را بررسی کرده و جهت فراهم کردن شرایط مطلوب برای فعالیت سرمایه گذاران تلاش کرد اما متأسفانه سرمایه گذاران به دلیل اعتراض ساکنان آن منطقه قرارداد را لغو کردند.

وی ادامه داد: به نظر ما دست های پنهان خارجی، مردم استان نارین را تحریک به اعتراض کردند و لغو قرارداد با منافع ساکنان این استان مناسب نیست.

عبدالقاضی اف شرح داد: در تجمع اعتراضی جوانان حضور داشتند و این عامل نگران کننده است زیرا اینگونه پروژه ها برای حمایت از جوانان انجام می شوند ضمن اینکه جوانان به دلیل بیکاری مجبور به ترک زادگاه خود می شوند.

این مقام خاطر نشان کرد: این تحولات به دلیل عدم اعتماد مردم به فعالیت های دولتی رخ دادند در گذشته پروژه های بزرگ تنها برای پر کردن جیب مقامات فاسد اجرا می شدند.

عبدالقاضی اف شرح داد: هنگام راه اندازی این پروژه ها توجه زیادی باید به تعامل با ساکنان این منطقه به ویژه جوانان ارائه شود.

این مقام خاطر نشان کرد: دولت قرقیزستان به جذب سرمایه از جمله سرمایه خارجی ادامه می دهد و برای ایجاد شرایط مطلوب به تجار تلاش خواهد کرد.

شایان ذکر است که تجمع اعتراضی مذکور با حضور بیش از یک هزار نفر برگزار شد.

معترضین حضور شهروندان چینی را تهدیدی جدی برای امنیت ملی اعلام کرده و درخواست لغو قرارداد مذکور را داشتند.

استان نارین یکی از مناطق کوهستانی و عقب مانده قرقیزستان است که ساکنان آن مشغول به دامداری و کشاورزی هستند.

قرارداد ساخت مرکز تجاری-لجستیکی در تاریخ 13 ژوئن سال 2019 در چارچوب سفر شی جین پینگ رئیس جمهور چین به قرقیزستان به امضا رسید.

مراسم رسمی راه اندازی این برنامه در اواخر سال گذشته با حضور نخست وزیر قرقیزستان و دو دوین سفیر چین در بیشکک برگزار شد.

بودجه پروژه 275 میلیون دلار است و در آن سرمایه گذاران چین و قرقیزستان حضور دارند.

قرار است مبادلات تجاری بین چین و کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا از طریق این مرکز انجام شود.

در این مرکز تجاری- لجستیکی تمام شرایط برای ارائه خدمات حمل ونقلی، بازرگانی، برگزاری نمایشگاه ها و هتل ها در نظر گرفته شده بود.

انتهای پیام/ح

منبع: خبرگزاری فارس

به "هشدار مقامات قرقیزستان در مورد نقش عوامل خارجی در اعتراضات اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار مقامات قرقیزستان در مورد نقش عوامل خارجی در اعتراضات اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید